چهارشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۲:۵۳
کد خبر: 42676

تبلیغات فریبنده انواع مكمل‌های دارویی چاقی، لاغری، جنسی، بلندی یا كوتاهی قد این روزها تا جایی در شبكه‌های ماهواره ای رواج یافته كه متأسفانه كم كم در حال تبدیل شدن به اصلی قابل اطمینان در میان مردم است و دیگر كمتر كسی به هشدارهایی كه درباره عوارض این مكمل داده می‌شود، توجه می‌كند.

سلامت نیوز: چه كسی تصور می‌كرد روزی تبلیغاتی چون «10كیلو كم یا اضافه كردن وزن فقط با یك روز مصرف دارو...» تا جایی در ذهن مردم تأثیر بگذارد كه حاضر شوند ریسك ضرر مالی را در ازای سفارش یك كالا از طریق تبلیغات ماهواره‌ای، بپذیرند؟ تبلیغات فریبنده انواع مكمل‌های دارویی چاقی، لاغری، جنسی، بلندی یا كوتاهی قد این روزها تا جایی در شبكه‌های ماهواره ای رواج یافته كه متأسفانه كم كم در حال تبدیل شدن به اصلی قابل اطمینان در میان مردم است و دیگر كمتر كسی به هشدارهایی كه درباره عوارض این مكمل داده می‌شود، توجه می‌كند.

جدای از این، گاه فریبندگی و غلو در این تبلیغات به حدی است كه قدرت اندیشیدن را از افراد می‌گیرد و دیگر به این توجه نمی‌كنند كه «آیا واقعاً كم یا زیاد شدن سایز فقط با یك بار مصرف یك فرآورده یا كالا ممكن خواهد بود؟»

در اصل كدام عقل سالمی چنین پدیده غیرقابل قبولی را خواهد پذیرفت؟ اما متأسفانه بویژه تب لاغر یا چاق شدن تا جایی برخی را گرفته است كه كمتر به عوارض این مكمل‌ها و توصیه‌هایی كه درباره علمی نبودن آنها می‌شود، توجه می‌كنند. همین كه دارویی در فهرست دارویی كشورمان قرار ندارد و ثبت نشدن آن در فارماكوپه داخلی، علت محكمی است مبنی بر اینكه درباره عوارض مكمل یا داروی خاص، هیچ تحقیقی صورت نگرفته است. حال در این میان باید دید آیا علاقه‌مندان به مصرف داروها و مكمل‌های چاقی و لاغری و... اگر بدانند كه آنها احتمالاً نخستین افرادی هستند كه دارو روی آنها آزمایش می‌شود و خطر ابتلا به عوارض آن در كمین آنهاست، باز هم حاضرند آن را بخرند.

خ. میراحمدی، از افرادی است كه به تبلیغات ماهواره‌ای اطمینان كرده و 85 هزارتومان برای خرید یك داروی چاقی پرداخت كرده است، او می‌گوید كه اشتهایش با مصرف دارو بسیار و در اصل بیش از اندازه زیاد و چاق شده است، اما به محض ترك دارو پس از یك‌ماه اثر آن از بین رفته است. وی در عین اینكه می‌دانسته اطمینان كردن به تبلیغ داروها و مكمل‌ها در ماهواره‌ها اصلاً درست نیست، دارویی را سفارش داده و مصرف كرده است. به عقیده میراحمدی عوارض این داروها و مكمل‌ها بسیار زیاد است چون در طول مصرف دارو عصبی بوده و حوصله‌ای برای انجام كارهای روزمره نداشته است، ضمن اینكه دارو كارساز نبوده و پس از یك ماه به وزن سابق برگشته و در نتیجه پولش را دور ریخته است.

آقای اكبری هم فرد دیگری است كه به تبلیغ دارویی در ماهواره اطمینان كرده و چهارماه قبل، دوبار دارویی را سفارش داده، اما نه فقط اثربخش نبوده، بلكه از بابت این خرید ضرر كرده است.از او می‌پرسیم كه اگر یكبار از خرید مكمل تقلبی ضرر كردید، چرا برای بار دوم به تبلیغات اطمینان كردید. او می‌گوید كه احتمال داده است كه بار نخست داروی تقلبی داده باشند، لذا دوباره اقدام به سفارش كرده است. به عقیده اكبری ضعف نظام بهداشتی كشور این است كه دسترسی به برخی داروها كم است و مردم ناچار می‌شوند به تبلیغاتی كه گاه هیچ پایه‌ای ندارد، اطمینان كنند.

خانم شاهمرادی هم در ازای اطمینان به همین تبلیغات 10 كیلو چاق شده است اما او هم با مصرف این داروها عصبی شده و پس از یك‌ماه مصرف دوباره 5 كیلو لاغر شده است.
البته می‌گوید كه از روی ناچاری این دارو را استفاده كرده است.

قاسمی شهروند دیگری است كه اعتقاد دارد باید اطلاع‌رسانی مناسب درباره مكمل‌ها و داروهای چاقی و لاغری و... در كشور انجام شود تا مردم به ماهواره‌ها اتكا نكنند. دسترسی نداشتن مردم به این داروها در داخل آنها را ناخودآگاه به سمت ماهواره‌ها و تبلیغات و كالاهای آنها می‌كشاند.

به عقیده دكتر امیرحسین جمشیدی، رئیس اداره داروهای گیاهی وزارت بهداشت و درمان هرآنچه در ماهواره تبلیغ شود، از نظر این وزارتخانه غیرمجاز بوده و مجوز ندارد؛ چرا كه هیچ فرآورده دارای مجوزی، اجازه تبلیغات ماهواره‌ای ندارد. وی به می‌گوید كه اگر فرآورده‌ای كارا و برای سلامت مردم بی خطر و بدون ضرر باشد. مسلماً از وزارت بهداشت و درمان مجوز می‌گیرد، لذا معمولاً داروهایی كه در ماهواره‌ها تبلیغ می‌شوند یا به وزارت بهداشت برای اخذ مجوز مراجعه نكرده‌اند یا مراجعه كرده‌‌اند، اما چون فرآورده به علت عوارض جانبی از نظر ما غیرقابل قبول بوده، اقدام به تبلیغ و فروش آن با استفاده از شیوه‌های دیگری چون ماهواره كرده است.

به گفته دكتر جمشیدی در بیشتر تبلیغات ماهواره‌ای، از آنجا كه صاحبان فرآورده‌ها و كالاها هیچ دستاویزی برای فروش محصولات خود جز تبلیغ در ماهواره نداشته‌اند، اقدام به فروش، پخش و عرضه كالاها با قیمت‌های غیرواقعی برای مردم كرده‌اند. در این میان در بسیاری از موارد ادعاهایی كه این افراد برای فروش داروهای خود مبنی بر طبیعی و گیاهی‌بودن می‌كنند، غیرواقع بوده و فرآورده‌ها معمولاً شیمیایی است. وی تأكید می‌كند كه بسیاری از داروها و مكمل‌های چاقی و لاغری فرآورده‌های شبه آمفتامین و اكستازی دارند، لذا شاید به‌طور مقطعی فرد را لاغر یا چاق كنند، اما این اثر قطعاً بدون عارضه نخواهد بود. از اثرات اصلی این داروها بی‌اشتهایی است و قبل از لاغری، هزاران اثر سوء دیگر بر بدن می‌گذارد.
به گفته رئیس اداره داروهای گیاهی وزارت بهداشت و درمان در بسیاری از موارد تركیبات داروها و مكمل‌های لاغری، مسهل‌ها است كه موجب كاهش آب و وزن بدن شده و فرد را با مشكلات و عوارض فراوانی روبه‌رو می‌كند.
دكتر رهبر مژدهی آذر، عضو هیأت مدیره انجمن داروسازان هم معتقد است كه بیشتر داروهای چاقی و لاغری عوارض كوتاه‌مدتی چون سوءهاضمه،‌كاهش قدرت شنوایی، بینایی و تفكر داشته و در بلندمدت موجب كهولت در قدرت فكری، جنسی و اختلال در غدد داخلی می‌شود. به علاوه استفاده از این مكمل‌ها و داروها در جوانان عوارضی از جمله اختلال در رشد، توارث و معلولیت‌های جسمی خواهد داشت.در این میان بیشتر متخصصان تغذیه هم معتقدند كه داروها و مكمل‌های تبلیغاتی در ماهواره‌ها، هیچ تأثیری در مصرف‌كنندگان نداشته یا اثر آنها بسیار محدود است. به علاوه برخلاف دیدگاه بسیاری كه لاغری را مطلوب می‌دانند، این متخصصان معتقدند لاغری نشانه تأمین نشدن نیازهای ضروری تغذیه‌ای افراد است كه در آینده مشكلاتی چون پوكی استخوان، كم‌خونی، اختلال یادگیری عصبی و غیره را به دنبال خواهد داشت.
این متخصصان معتقدند كه این روزها به علت شیوع روزافزون چاقی، تبلیغات و شایعات درباره چاقی در دنیا افزایش یافته، اما چون سودآور است، به عوارض احتمالی و جانبی آن كمتر اشاره می‌شود.
دكتر جمشیدی، رئیس اداره داروهای گیاهی وزارت بهداشت و درمان هم با تأكید بر این‌كه تبلیغ و وجود یك فرآورده در بازار، دلیل موجهی برای مصرف آن نیست، می‌گوید: مردم باید بدانند كه در دسترس بودن داروهای ماهواره‌ای علت مناسبی برای مصرف آن نخواهد بود. ضمن این‌كه هم‌اكنون چندین داروی طبیعی دارای مجوز در بازار وجود دارد كه از نظر كارایی، اثربخشی و بی‌خطری در شرایطی بوده است كه مجوز وزارت بهداشت را گرفته‌اند. به عنوان نمونه در ارتباط با چاقی به حدود 15 فرآورده مجوز داروی طبیعی و مكمل داده شده است. دو تا سه دارو نیز به منظور درمان مشكلات جنسی و بیماری‌های مختلف وجود دارد. برای چاقی هم در داروخانه‌ها اشتهاآورهای طبیعی زیادی وجود دارد كه مردم می‌توانند به جای داروهای ماهواره‌ای به آنها اطمینان كنند. وی با تأكید بر اینكه باید فرهنگ‌سازی مناسبی برای مصرف داروها و مكمل‌های مجوزدار در كشور صورت گیرد، می‌گوید: متأسفانه حجم تبلیغات ماهواره‌ای به اندازه‌ای است كه برای افراد مسجل می‌شود كه كالا معتبر است، اما مردم باید بدانند كه چه بسیار افرادی با مصرف این داروهای غیر‌مجاز راهی ICU‌ها شده یا سنكوب و سكته كرده‌اند. البته در این زمینه مسئولان وزارت بهداشت برای جلوگیری از فعالیت تبلیغ‌كننده‌ها در ماهواره‌ها برنامه‌هایی را در دست اجرا دارند، اما همه چیز وابسته به مردم و فرهنگ‌سازی در زمینه اطمینان نكردن به تبلیغات ماهواره‌ای است.

منبع: روزنامه ایران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha