چهارشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۳:۱۴
کد خبر: 42681
سلامت نیوز : تحقیقات یك ژنتیک شناس ریشه بسیاری از بیماری ها از جمله دیابت را نشان داده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران ، مهناز باقر شیرودی، کارشناس ارشد ژنتیک افزود: ریشه بسیاری از بیماری ها از جمله دیابت در نوع تغذیه نسل های گذشته بوده که با بیمار شدن نسل های کنونی ارتباط پیدا کرده است.دیابت به خصوص دیابت نوع 2 زمینه ژنتیکی دارد این روزها علم از ژنتیک به سمت اپی ژنتیک می رود، تمام ژرفای انسان کشف شده است و پروژه ژنوم انسان نیز به اتمام رسیده است.

وی گفت: تحقیقات اپی ژنتیک نشان داده است که ریشه بسیاری از بیماری ها از جمله دیابت در نوع تغذیه نسل های گذشته است که با بیمار شدن نسل های کنونی ارتباط پیدا کرده است.

این کارشناس ارشد ژنتیک عنوان کرد: اپی ژنتیک در توالی ماده ژنتیک، (DNA)‌ تغییر ایجاد نمی کند ولی مولکول هایی اضافه می کند که در بیان ژنها تأثیر می گذارد و این امر موجب تغییرات اساسی در بیان ژن های مختالف می شود.

شیرودی اظهار داشت: امروزه ثابت شده است اپی ژنتیک در ایجاد بسیاری از بیماری های مختلف دخیل است مادرانی که در جنگ جهانی دوم تحت استرس روحی و تغذیه بودند کودکان آنها در نسل بعد استرس ناخودآگاهی در وجودشان مشاهده شده است.

وی ادامه داد: در اپی ژنتیک بدون اینکه توالی بازهای آلی مولکول DNA تغییر کند، مولکول هایی اضافه می شود که باعث تغییر بیان ژنهای مختلف می شود که این تغییرات قابل انتقال به نسل های بعد است.

وی خاطرنشان کرد: آلودگی هوا، استرس، مواد نگهدارنده عوامل اپی ژنتیک است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha