سلامت نیوز: قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر از راه‌اندازی مراکز ترک اعتیاد ویژه دانش‌آموزان زیر ۱۸ سال در استان‌های آسیب‌خیز خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خانه ملت، طاها طاهری صبح امروز در حاشیه اولین جشنواره دانش‌آموزی نوجوان سالم که در مجموعه فرهنگی شقایق برگزار شد در جمع خبرنگاران گفت: کمپ‌های درمانی معتادان زیر  ۱۸ سال به صورت استاندارد در مناطق آسیب‌خیز راه‌اندازی می‌شود.

وی افزود: یکی دیگر از برنامه‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر استانداردسازی کمپ‌های درمان معتادان است.

طاهری تأکید کرد: از این به بعد هیچ دانش‌آموزی به خاطر اعتیاد از مدرسه اخراج نمی‌شود و این دانش‌آموزان به مراکز درمان معتادان زیر ۱۸ سال هدایت می‌شوند و در آنجا می توانند هم به فعالیت‌های تحصیلی خود بپردازند و هم درمان خود را پیگیری کنند.

وی با بیان اینکه تعداد کمی از دانش آموزان معتادند، افزود: تعداد کمی از دانش‌آموزان در محیط‌های آموزشی تحت تاثیر خانواده، دوستان ناباب و ولنگاری‌های اخلاقی و در اثر دور بودن از معنویت، دچار اعتیاد می‌شوند که لازم است، درمان شوند.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: طبیعی است، دانش‌آموزی که معتاد و مصرف‌کننده است، نباید در محیط آموزشی در کنار دیگر دانش‌آموزان قرار گیرد و باید او را به محیطی هدایت کرد که هم از مواهب آموزشی محروم نشود و هم درمان شده و به سلامت برسد.

وی عنوان کرد: پیش از این صورت مساله پاک می‌شد و دانش‌آموز معتاد از مدرسه اخراج شده و بیان می‌شد در مدارس اعتیاد وجود ندارد، اما امروز نگرش‌ها نسبت به این مسیر تغییر کرده است.

به گفته این مقام مسئول تاکنون ۳ میلیون نفر از والدین دانش‌آموزان تحت آموزش آگاهی و ‌شناخت در مورد مواد مخدر قرار گرفته‌اند.

طاهری در خصوص الگوی مصرف دانشجویان و دانش آموزان اظهار داشت: مصرف ریتالین در بین دانشجویان شیوع بیشتری نسبت به سایر مواد مخدر دارد.

وی درباره کمپ‌های غیرمجاز اظهار داشت: کمپ‌های غیر مجاز نداریم و مسئله کمپ‌های غیرمجاز دیگر مسئله نظام نیست.

 مصرف سالانه ۶۰۰ تن مواد مخدر در کشور

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در بخش دیگری از سخنانش با بیان ایکه سالانه ۶۰۰ تن مواد مخدر در کشور مصرف می‌شود، گفت: میزان کشف در کشور سالانه ۹۰۰ تن است، ضمن اینکه ۳۰ درصد از ۹ هزار تن مواد مخدر تولیدی در افغانستان توسط شبکه‌های بزرگ قاچاق مواد مخدر از ایران عبور می‌کند که این رقم در برنامه چهارم توسعه به نقل از سازمان ملل متحد بالای ۵۰ درصد بوده است.

طاهری افزود: اقدامات موثر جمهوری اسلامی در انسداد و کنترل مرزها سبب کاهش میزان ترانزیت مواد مخدر از کشور شده است.

 ۶۰۰هزار نفر تحت پوشش برنامه‌های درمانی ترک اعتیاد قرار دارند

طاهری در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا از عملکرد وزارت بهداشت در زمینه درمان اعتیاد راضی هستید یا خیر؟ عنوان کرد: ستاد مبارزه با مواد مخدر به پنهان‌کاری یا دفاع بی‌مورد از ناتوانی‌ها اعتقادی ندارد و کم‌کاری‌ها را عنوان می‌کند. وزارت بهداشت در حال حاضر با برنامه پیش می‌رود و ۶۰۰ هزار نفر را تحت پوشش برنامه‌های درمانی خود دارد و پروتکل‌های درمانی را به صورت موثر ارجاع می‌کند که این میزان درمان اعتیاد در دنیا سابقه ندارد.

وی افزود: پیش از این وزارت آموزش و پرورش در زمینه پیشگیری از اعتیاد کم‌کار بود که این موضوع امروز جبران شده است.

مشکل توزیع شربت تریاک در کشور وجود ندارد

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه با بیان اینکه قبول ندارم در کشور مشکل توزیع شربت تریاک وجود دارد، گفت: در حال حاضر فرآیند توزیع شربت تریاک انجام شده و بر این امر نظارت می‌شود و دانشگاه‌های علوم پزشکی شربت تریاک را در مراکزی که استانداردهای لازم را دارند، توزیع می‌کند و درمان به وسیله شربت تریاک به عنوان یک مدل درمانی موثر در کشور پیگیری می‌شود.

طاهری با برشمردن دلایل ناکامی برنامه‌های پیشگیرانه در برنامه چهارم توسعه، تصریح کرد: نبود همگرایی میان دستگاه‌ها، فقدان ساختار و گفتمان مناسب، برخی مقاومت‌های پیدا و پنهان و تردید در برنامه‌های پیشگیرانه از دلایل عمده ناکامی‌ در برنامه چهارم توسعه بوده است.

وی عنوان کرد: توجه به والدین، مهارت‌های زندگی، برنامه‌های مروج سلامت و توجه به برنامه‌های پیشگیرانه به صورت بومی از اقدامات اساسی آموزش و پرورش در سال نخست اجرای برنامه پنجم توسعه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha