سلامت نیوز : یک عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، نشاط اجتماعی را ذخیره و ظرفیتی دانست که تحمل جامعه در رویارویی با سختیها و بحرانها را افزایش می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دکتر بهزاد دماری در آستانه برگزاری همایش "نشاط اجتماعی و سلامت"، با ارایه تعریفی از نشاط گفت: هیجان ناشی از یک رضایت نسبی تا رضایت بسیار زیاد اصطلاحاً نشاط خوانده می‌شود و خود این رضایت ناشی از نگاه به گذشته و حال و تصور آینده است. بنابراین نشاط اجتماعی در واقع برداشت یک جامعه از وضعیت قبلی و فعلی خود و میزان امید آن جامعه به آینده است.

وی افزود: نشاط اجتماعی به عنوان یک شاخص مناسب برای بررسی سلامت اجتماعی، موضوعی بین رشته‌ای است و عوامل و مکانیسم‌های زیادی بر آن تأثیر می‌گذارد.

رئیس انجمن پزشکان اجتماعی ایران ادامه داد: نشاط اجتماعی در واقع ذخیره و ظرفیت جامعه برای رویارویی با مشکلات و تحمل سختی‌ها است بنابراین هر چه میزان نشاط در یک جامعه بیشتر باشد، علاوه بر ارتقای سلامت جسمی و روانی مردم آن جامعه، میزان تحمل آنها در برابر بحران‌ها و مشکلات نیز بیشتر خواهد بود.

وی اظهار کرد: نظام سلامت یک جامعه آینده نگر، نباید تنها به بررسی و مدیریت عوامل بیماریزا و درمان بیماری‌ها بپردازد بلکه باید با ارتقای عوامل تولید کننده نشاط اجتماعی و سرمایه گذاری مناسب در ارتقای نشاط فردی و اجتماعی ضمن بهبود شاخص های سلامت جسمی و روانی، میزان ضربه پذیری جامعه ناشی از سختی ها را نیز افزایش می‌دهد.

مدیر دپارتمان مولفه های اجتماعی سلامت موسسه ملی تحقیقات سلامت، با اشاره به رتبه بندی بیش از 170 کشور جهان در سال 2006 از حیث میزان نشاط و رفاه اجتماعی، عنوان کرد: ایران در این رتبه بندی جایگاه 96 جهان را به دست آورد که با توجه به ظرفیت های قانونی و چشم انداز توسعه‌ای کشور به عنوان یک کشور الگو، جایگاه مناسبی نیست.

وی اضافه کرد: برای اینکه وضعیت نشاط فردی و اجتماعی بهبود یابد ابتدا باید وضعیت فعلی آن بصورت علمی و بی طرفانه، سنجیده شود و پس از آن با یک سیاستگذاری درست و همکاری تمامی دستگاههای مسئول و سرمایه گذاری مناسب، در سطح افراد، خانواده‌ها و جامعه مداخلات لازم صورت گیرد بطوریکه با جلب مشارکت مردم میزان نشاط و در نهایت سلامت کل جامعه افزایش یابد.

دماری با بیان اینکه بین سلامت و نشاط اجتماعی و کسب موفقیت و پیشرفت رابطه مستقیمی وجود دارد، خاطر نشان کرد: ایجاد و ارتقای نشاط اجتماعی همواره باید به عنوان یکی از اهداف نهایی و متعالی یک جامعه در برنامه ریزی‌ها مورد توجه قرار گرفته و سرمایه گذاری و اولویت بندی مناسبی را در سطوح کلان سیاستگذاری کشور کسب کند.

این متخصص پزشکی اجتماعی ادامه داد: نشاط اجتماعی باعث تولید و افزایش سرمایه های اجتماعی می شود و با توجه به اختلال و چالش کشور در بحث سرمایه های اجتماعی، توجه به ارتقای نشاط فردی و اجتماعی بسیار مهم است.

وی با اشاره به راهکارهای موجود برای افزایش نشاط اجتماعی، گفت: تجربیات جهانی ثابت کرده که کاهش فقر و بیکاری، حذف تبلیغات نگران کننده، جلوگیری از دامن زدن به اختلافات طبقاتی و مواردی همچون توسعه گردشگری و سفر می‌تواند در افزایش و استمرار نظاط اجتماعی موثر باشد.

همایش "نشاط اجتماعی و سلامت"، روز شنبه 29 بهمن ماه جاری با حضور مسئولان و پژوهشگران حوزه سلامت و جامعه شناسی توسط سازمان نظام پزشکی برگزار شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha