جمعه ۲۸ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۶:۰۲
کد خبر: 42752

متاسفانه برخی متخصصان زنان و زایمان برای بدست اوردن پول بیشتر حاضرند صدمات جبران ناپذیری به نسل بعدی بزنند.

سلامت نیوز: متاسفانه برخی متخصصان زنان و زایمان برای بدست اوردن پول بیشتر حاضرند صدمات جبران ناپذیری به نسل بعدی بزنند.

روز گذشته دکتر فاطمه اعلمی در "چهارمین كنگره ملی بارداری ایمن " خبر داد ؛ برخی پزشکان بخاطر درآمد خوبی که بابت سزارین بدست می آورند از انجام زایمان طبیعی خود داری می کنند! این درحالی است که پیشتر نیز مسئولان ارشد بهداشتی کشور نیز به آن اذعان کرده بودند.

طبق آمار رسمی در ایران حدود ۲۵ تا ۳۵ درصد زایمانها به صورت عمل جراحی یعنی سزارین صورت می گیرند، در حالی که طبق آمار غیر رسمی در ایران سزارین ۵ برابر سایر نقاط جهان است. امروزه در برخی از بیمارستان های ایران این آمار حتی ۱۰۰ در صد نیز گزارش شده است


از نظر پزشکان زایمان طبیعی ۳ تا ۴ برابر سزارین دردسر ساز است ولی تعرفه‌هایی که به آن اختصاص داده شده خیلی کمتر از سزارین است که این موضوع نیز بر افزایش سزارین در ایران دامن می‌زند در حالی که در کشورهای پیشرفته دنیا تسهیلات ویژه‌ای را برای زایمان طبیعی اختصاص داده‌اند که افراد را به آن ترغیب می‌کند.


مشکلات تنفسی برای نوزادان سزارینی

تحقیقات علمی ثابت کرده است نوزادانی که نوزادان زایمان طبیعی مشکلات تنفسی کمتری نسبت به سزارینی ها دارند. تولد نوزاد نارس با عوارض گوناگونی همراه است. نخستین مشکل، که شدیدترین و حیاتی‌ترین آن هم هست، تنفس مشکل‌دار این کودکان است.

این مشکل، به‌دلیل این است که جنین فرصت کافی برای رشد و بلوغ ریه در داخل رحم مادر نداشته است. در این حالت، نوزاد مبتلا به وضعیتی است که اصطلاحا به نام «سندرم زجر تنفسی» معروف است؛ بد نفس کشیدن همان و کم‌شدن اکسیژن دریافتی بافت‌های مختلف، همان. کم‌شدن اکسیژن دریافتی به سلول‌‌های مغزی، بیش از سایر سلول‌ها آسیب می‌رساند و موجب بروز عوارضی همچون عقب‌ماندگی ذهنی، کوچک شدن مغز و بعدها در دوران مدرسه، اشکال در یادگیری و کند شدن انجام فعالیت‌های مدرسه در کودک می‌شود.


سلامت مادر در خطر

همچنین خونریزی‌های به دنبال سزارین و عفونت‌های محل عمل و رحم تقریبا ۲ برابر بیشتر از زایمان طبیعی است و برخلاف تصور عموم افراد، سلامت مادر در سزارین بیشتر در معرض خطر قرار می‌گیرد. به گفته وی، مساله بیهوشی نیز می‌تواند مشكلاتی را برای مادر به وجود آورد. سزارین در هر صورت یك عمل جراحی است و به دنبال آن مشكلاتی ناشی از جراحی نیز برای مادر پیش خواهد آمد كه ممكن است سلامت مادر را تهدید كند.

ضمن این‌كه پس از سزارین ممكن است چسبندگی‌هایی داخل شكم مادر به وجود آید. بخصوص زمانی كه بیمار چند نوبت سزارین شده باشد، احتمال این مشكل بیشتر شده و باعث دردهای زیاد زیر شكم و داخل شكم مادر می‌شود و درمان قطعی هم برای آن وجود ندارد. همچنین زایمان به روش سزارین افسردگی، عفونت و خونریزی بعد از زایمان را افزایش می‌دهد

کودکان نارس، قربانی سزارین

طبق مطالعات علمی مشخص شده که از بین نوزادانی که زودتر از موعد، یعنی قبل از هفته سی و هفتم عمرشان در رحم، به دنیا می‌آیند، ۹۲درصد به شیوه سزارین از رحم خارج شده‌اند. نوزادان نارس خود محتاج مراقبتهای خاص و البته پرداخت هزینه های بیشتر توسط والدین است که به این ترتیب بیمارستان نیز منفعت خود را از بابت سزارین می برد!

هیپوکسی و کم شدن اکسیژن در بافت‌ها (اصطلاحا ایسکمی)، همچنین ممکن است باعث فلج شدن اندام‌ها شود و تشنج بدهد. اینها می‌تواند زندگی کودک را تا آخر عمر تحت‌تأثیر قرار دهند. همچنین نوزادان نارس به خوبی نوزادان سر موعد نمی‌توانند رگ‌هایشان را متناسب با فشار خون داخل آن،
” یک متخصص : متاسفانه ما پزشكان منبع درآمد خوبی از سزارین، سونوگرافی و NICU پیدا كرده‌ایم “
تنگ و گشاد کنند، به همین علت بیش از سایرین در معرض خطر پارگی عروق مختلف هستند. از طرف دیگر، دادن اکسیژن اضافی هم با خطرها و عوارضی همراه است که مهم‌ترین این عوارض در چشم نوزاد روی می‌دهد؛ کنده‌شدن شبکیه و آب مروارید و نابینایی، از جمله این عوارض هستند.

زردی از عوارض سزارین

علت افزایش زردی در نوزادان بالا رفتن بیلی‌روبین در خون نوزاد است كه اگر از حد مجاز بالاتر باشد خطرناك است. زردی سم مغز است و بر هوش نوزاد تاثیر منفی می‌گذارد.

از نظر علمی ثابت شده است، نوزادانی كه به هر علتی نارس به دنیا می‌آیند بیشتر در معرض زردی قرار می‌گیرند و همین‌طور نوزادان زودتر از ۳۸ هفته.


دكتر فاطمه اعلمی در دومین كنگره بین‌المللی و چهارمین كنگره ملی بارداری ایمن كه در دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی یك متخصص نوزادان با اشاره به این كه درصد قابل توجهی از نوزادانی كه به روش سزارین به دنیا می‌آیند دچار مشكلات تنفسی می‌شوند، عنوان كرد: زمانی كه مادران از ما می‌پرسند چرا فرزندمان دچار مشكلات تنفسی شده است به آنها دروغ می‌گوییم و عفونت ریه، پنومونی و مسائلی از این دست را به عنوان دلیل برایشان توضیح دهیم.

اعلمی در پایان گفت: متاسفانه ما پزشكان منبع درآمد خوبی از سزارین، سونوگرافی و NICU پیدا كرده‌ایم چرا كه نوزادان دائما مشكلاتی نظیر RDS پیدا كرده و در بخشهای مراقبت ویژه بستری می‌شوند.

برخی گزارشهای مردمی حکایت دارد که برخی پزشکان با دروغ از عوارض و یا شرایط خاصی می گویند که احتمال مرگ کودک وجود دارد. به این ترتیب با القای شرایط خاص و بحرانی والدین را در عمل انجام شده قرار داده و مجبور به پذیرش عمل سزارین زود هنگام می شوند

همه اینها بخاطر تفاوت در دستمزد پزشکان در زایمان طبیعی و سزارین انجام میشود! متاسفانه اکثر پزشکان این حوزه برای بدست اوردن پول بیشتر حاضرند صدمات جبران ناپذیری به نسل بعدی بزنند.

جالب اینکه درمان برخی از همین بیماریهای نوزادان مانند زردی یا نارس بودن نوزاد ، که بعد سزارین بروز میکند ، در همان بیمارستان وجود دارد و البته درمان آن نیز مستلزم پرداخت هزینه های گزاف دیگری می شود!

یعنی برخی پزشکان بیماری را خودشان بوجود می آورند و البته بابت ایجاد ودرمان ان از بیماران پول میگیرند!
جالب اینکه بنا بر آمار رسمی بیماران تحت نظر ماماها کمتر سزارین می شوند. یکی از دلایل آن اینست که ماماها کمتر از پزشکان از داروهای مختلف استفاده می کنند و علت دیگر اینست که چون خود ماما نمی تواند عمل سزارین را انجام دهد، سعی می کند تا جایی که برای بیمار و جنین ضرری نداشته باشد، زایمان او رابه صورت طبیعی انجام دهد!

مقاومت متخصصان زنان و زایمان در مقابل وزارت بهداشت


در عین حال دكتر حسن امامی‌رضوی معاون درمان وزیر بهداشت كاهش آمار سزارین را از مهمترین وظایف متخصصان زایمان دانست اما وی اذعان کرد: " هر چقدر تلاش می کنیم باز می‌بینیم این اراده در بین متخصصان زنان و زایمان نیست"

همچنین دكتر مرضیه وحید دستجردی ، وزیر محترم بهداشت ، به تازگی از یکسان سازی تعرفه زایمان طبیعی و سزارین خبر داد تا بدین وسیله برخی پزشکان پول پرست را قانع کند تا دست از بازی با جان نسل آینده این کشور بردارند.

وی با اشاره به یكسان شدن تعرفه‌های زایمان طبیعی و سزارین گفت: این موضوع به تمام مراكز بهداشتی - درمانی ابلاغ می‌شود، بی‌تردید این موضوع در كاهش تعداد سزارین و افزایش تعداد زایمان‌های طبیعی نقش بسزایی خواهد داشت.

البته هرچند به گفته وزیر محترم بهداشت عزمی جدی از طرف دولت برای کاهش سزرین وجود دارد اما به نظر میرسد پزشکان بخاطر پول بیشتر آن را نادیده و در برابر ان مقاومت سختی می کنند مگر آنکه منافع آنها تامین شود!

منبع: افکار نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha