جمعه ۲۸ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۶:۲۸
کد خبر: 42759

ارتباط نزدیک و صمیمانه والدین و فرزندان باعث می‌شود تا فرزندان نیازهای اطلاعاتی خود را درون منزل و تحت راهنمایی‌های پدر و مادر خود به دست آورده و از پناه بردن به دامان دوست و راهنماهای فاقد صلاحیت بی‌نیاز باشند. در این میان راهنمایی دختران، به لحاظ حساسیت‌های روحی و مسئولیت‌های سنگین زندگی آتی، دقت و توجه ویژه‌ای می‌طلبد.

سلامت نیوز: ارتباط نزدیک و صمیمانه والدین و فرزندان باعث می‌شود تا فرزندان نیازهای اطلاعاتی خود را درون منزل و تحت راهنمایی‌های پدر و مادر خود به دست آورده و از پناه بردن به دامان دوست و راهنماهای فاقد صلاحیت بی‌نیاز باشند. در این میان راهنمایی دختران، به لحاظ حساسیت‌های روحی و مسئولیت‌های سنگین زندگی آتی، دقت و توجه ویژه‌ای می‌طلبد.


شما حتما جیک و پک‌هایی با دختر خود دارید و خیلی حرف‌ها با هم می‌زنید. در ذهن یک دختر جوان خیلی چیزها می‌گذرد که در مورد بسیاری از آنها نیاز به کمک و راهنمایی دارد. اگر دقیقا نمی‌دانید که با او راجع به چه چیزهایی باید صحبت کنید، ما در اینجا فهرستی از مواردی را که یک دخترخانم جوان باید از آنها آگاهی داشته باشد آورده‌ایم.

- سیگار کشیدن

صداقت همیشه بهترین شیوه است. اگر خود شما تا به حال سیگار کشیده‌اید و از آن متنفر شده‌اید یا اگر هرگز سیگار را امتحان نکرده‌اید، علت‌های هر دو حالت را برای او توضیح دهید. آگاه باشید که برای نوجوانانی که در اوج انرژی و توانایی بدنی هستند، سلامتی اولویت اول نیست. پس با آنها از کامل شدن، به بلوغ رسیدن و احساس مسئولیت صحبت کنید.

- کنترل وزن

شما نمی‌توانید ایده‌آل‌های جامعه را عوض کنید. اگر مشکل اضافه وزن به یکی از مسایل جدی امروز جامعه بشری تبدیل شده،‌ شما می‌توانید آموزش‌های لازم در مورد سلامت کنترل وزن و جلوگیری از چاقی را به دخترتان بدهید. نگران نباشید از اینکه این توضیحات شما نگرانی‌های جدیدی برای او ایجاد کند. برایش توضیح بدهید که باید نگران افزایش وزن و به هم خوردن سلامت خویش باشد و راههای ایمن کنترل وزن را نیز به او بیاموزید.

- دوستی

در مورد دوست شدن با دیگران، دختر خود را به خوبی آگاه کنید. این آگاهی بدان معنی نیست که او را از دوست شدن با دیگران بترسانید بلکه برایش توضیح دهید که فقط برخی از دوستی‌ها است که می‌توانند عمیق و ماندگار شوند پس باید فقط برای آنها ارزش قایل باشد. برخی دوستی‌ها هم ماهیتا سست بنیان هستند و به راحتی از بین می‌روند، نباید خود را در آن مقصر بداند ضمن اینکه برای آنها بهایی هم قایل نباشد.

- بچه دار شدن

شاید بگویید که صحبت کردن در خصوص این موضوع برای دختران جوان زود است. اما اصلا اینطور نیست. سال‌ها به سرعت می‌گذرند و ناگهان می‌بینید دختر جوان شما تشکیل خانواده داده و آن وقت دیگر پرداختن به این موضوع دشوار است. این زمان دیگر دختر شما باید واجد آگاهی لازم باشد و باید با آمادگی و آگاهی لازم خود را برای مادر شدن مهیا کند.

- پیروی منطقی از مد

دختر خود را در مورد استفاده از مد آگاه کنید. در این مورد هرگز تهاجمی برخورد نکنید بلکه با آرامش هر آنچه را که می‌پوشد یا استفاده می‌کند، رصد کرده و در موارد لزوم وی را راهنمایی کنید.

- مراقبت‌های شخصی

میانه‌روی و تعادل را به وی آموزش دهید. این میانه‌روی را باید بتواند در مورد همه چیز رعایت کند مثلا در مورد آرایش کردن، به او بگویید نه آنقدر آرایش کند که صورتش مانند دلقک‌های سیرک بشود نه آنقدر از خود غافل شود که توجهی به ظاهر خویش نداشته باشد.

- مسئولیت پذیری مالی


به دختر خود در مورد خریدهای خانه آموزش دهید. و نحوه کرایه کردن چیزهایی مثل اتومبیل و غیره و توصیه‌های لازم در این زمینه را به وی بگویید. پرداخت آنلاین و استفاده از کارت‌های اعتباری شبکه بانکی یا غیر از شبکه بانکی از جمله موارد آموزشی ضروری است، زیرا اینها آموزش‌هایی هستند که او در زندگی روزمره به آنها نیاز دارد. توجه داشته باشید دختر شما در هر سنی که باشد یادگیری این موارد برایش زود نیست.

- حفظ هویت و شخصیت

ممکن است دختر شما به خاطر نبوغی که در زمینه ریاضی یا کارهای هنری دارد، مغرور شده باشد و همین غرور او را از جمع دوستان و هم سن و سال‌هایش جدا کرده باشد و همین تنهایی او را بیازارد. پس به او بیاموزید که هر کسی در جایگاهی خاص صاحب ویژگی منحصر به فردی است و لزومی برای فخرفروشی وجود ندارد.

- کارهای منزل


هر دختر خانمی یک روزی ازدواج می‌کند و باید مسئولیت یک خانه را به عهده بگیرد. پس چه بهتر که از قبل مهیای این مسئولیت باشد و کارهای منزل از قبیل شستن ظروف، جارو کردن، اتو کشی و ... را بلد باشد. یادگیری کارهای خانه هیچوقت مانعی برای اینکه مثلا این دختر خانم کارشناس علوم موشکی شود، نخواهد شد.

هر چقدر گزینه‌های متعدد انتخاب سبک زندگی، ‌برای یک دختر خانم جوان بیشتر فراهم باشد، شرایطی را که فراهم می‌کند که او بتواند یک موقعیت بی مانند و خاص و ویژه خود را بسازد، مهیاتر است. برای اینکه دختر خانم شما مستقل‌تر باشد، باید او را بیشتر راهنمایی کنید. آنچه مسلم است این است که او نمی‌داند چه سوالاتی باید بپرسد اما شما پاسخ‌های مورد نیاز او را می‌دانید.

منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha