سلامت نیوز: معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: اهواز بیشترین میزان ریز گردها دارد و یكی از كلان شهرهای آلوده كشور است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا علی محمد شاعری چهارشنبه شب در كارگروه ملی مبارزه با گرد وغبار در استانداری خوزستان افزود: برنامه جامع آلودگی هشت كلان شهر كشور به تصویب رسیده كه این استان ها حدود 17 میلیون نفر از جمعیت كشور را شامل می شوند و اهواز نیز یكی از این كلان شهرها است.

وی ادامه داد: جدای از ریز گردها یكی از دلایل آلودگی شهر اهواز وجود 100 هزار خودروی فرسوده و 35 هزار موتورسیكلت فرسوده است كه با تردد در شهر آلودگی فراوانی تولید می كنند.

شاعری گفت: 70 درصد گرد و غبار از كشور عراق وارد می شود و 30 درصد دیگر نیز از كشورهای عربستان، سوریه و... است.

وی ادامه داد: در كشور 140 ایستگاه سنجش گرد و غبار نصب شده كه به صورت لحظه ای میزان غلظت گرد و غبار پایش و اطلاع رسانی لازم به مردم در این زمینه داده می شود.

شاعری افزود: 70 درصد سهم آلاینده ها در كشور مربوط به سوخت و خودرو ، 20 درصد صنایع و 10 درصد مصارف خانگی است.

وی گفت:، همچنین چهار هزار و400 صنعت بزرگ آلاینده در كشور داریم كه سالانه باید 20 درصد آنها یا بسته و یا كنترل شوند و یا به تدریج به 30 كیلومتری شهرها منتقل شوند.

استاندار خوزستان نیز در این جلسه گفت: خوزستان در چند سال اخیر به لحاظ تغییرات شرایط اقلیمی در كشورهای عربستان ، عراق ، اردن و دیگر كشورهای حوزه خلیج فارس میزبان ریزگردهایی شد كه این ریزگردها ابتدا استان های غربی و سپس 18 استان كشور را در بر گرفت.

سید جعفر حجازی افزود: در سال 90 تعداد روزهایی كه گرد و غبار وجود داشت به نسبت گذشته كاهش چشمگیری داشته كه این به معنای حل مساله نیست بلكه وضعیت بارندگی نسبی خوب بوده و از دلایل كاهش گرد و غبارها است.

وی ادامه داد: تصمیم های مهمی در دولت های نهم و دهم برای خوزستان گرفته شده و انجام 200 هزار هكتار بیابان زدایی در خوزستان كار مهمی است كه امیدواریم تا پایان برنامه پنجم توسعه این 200 هزار هكتار تبدیل به جنگل شود

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha