سلامت نیوز: پژوهشگران انگلیسی در تازه‌ترین تحقیقات خود دریافتند که ماده سمی بیسفنول موجود در پلاستیک‌ها و قوطی های کنسرو نه تنها باعث سرطان بلکه باعث چاقی و دیابت نیز می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، پژوهشگران دانشگاه میگل هرناندز اسپانیا دریافتند ماده شیمیایی بیسفنول که به طور گسترده در ساختن پلاستیک‌ها و قوطی‌های کنسرو بکار می‌رود علاوه بر خطر سرطان زایی، با بروز چاقی و دیابت نیز در ارتباط است.

پژوهشگران گفتند که تنها مقادیر کمی از این ماده ممکن است در بدن واکنش ایجاد کرده و بر هورمونها تاثیر منفی بگذارد.

این تحقیقات دریافت: ماده موجود باعث افزایش میانگین میزان چربی ها و تولید هورمون انسولین می‌شود که مسئول کنترل سطح قند در خون در بدن است.

بر پایه این گزارش، اگر میزان این هورمون افزایش یابد، بدن در مقابل تاثیرات آن مقاوم می‌شود که این امر باعث افزایش وزن و دیابت نوع دوم می‌شود.

آنخل نادال، کارشناس ماده بیسفنول در دانشگاه میگل هرناندز گفت: گویی به هنگام خوردن چیزی که حاوی بیسفنول است، شما به اعضای بدن خود می‌گویید که بیش از اندازه واقعی غذا می‌خورید.

این تحقیقات همچنین دریافت ماده بیسفنول بر لوزالمعده که تولید کننده انسولین است، تاثیرات منفی می‌گذارد.

نتایج پژوهش‌های مختلف همواره نشانگر احتمال بالای خطرات جبران‌ ناپذیر این ماده جنجال‌ برانگیز برای انسان‌ها است. اگر غلظت بیسفنول زیاد باشد، می‌تواند روی کیفیت اسپرم در مردان تأثیر منفی بگذارد و در زنان نیز احتمال ناباروری را افزایش دهد و بیماری‌های قلبی و عروقی ایجاد کند.

وجود بیسفنول تنها به قوطی‌ های کنسرو و شیشه ‌شیرها محدود نمی‌شود بلکه برای ساخت اسباب‌بازی‌های پلاستیکی، بسته‌‌ بندی‌های مواد غذائی و اشیاء دیگری که ما به طور روزمره با آنها در تماس هستیم نیز از این ماده سمی استفاده می‌شود.

پژوهشگران همچنین هشدار می‌دهند که افزایش ماده بیسفنول یا BPA در بدن مادران باردار، خطر بروز نارسایی‌های مادرزادی را در نوزاردان افزایش می‌دهد.

افزایش سطح این ماده شیمیایی در خون مادران احتمال نارسایی های عصبی – رفتاری را در نوزادان آنها تشدید می کند.

هر ساله حدود سه میلیون تن بیسفنول در جهان تولید می‌شود و غیر از شیشه‌های شیر پلاستیکی، این ماده در لایه محافظتی داخلی قوطی‌های آبمیوه و سودا هم وجود دارد.

بیسفنول به عنوان مختل‌ کننده کار غدد درون ریز نیز شناخته شده است که سبب ایجاد اختلال در کار بیضه‌ها، رشد مغزی، غدد سینه‌ ای و تخمدان می‌شد و همچنین بر بافت دستگاه گوارش تاثیر منفی می گذارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha