سلامت نیوز: یك فوق تخصص بیماری‌های ریوی با بیان این كه برونشیت حاد معمولاً با علائمی شبیه به سرماخوردگی آغاز می‌شود، عنوان كرد: سرفه نخستین علامت ناشی از بروز برونشیت است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ، دكتر عاطفه فخاریان ، درباره بیماری برونشیت عنوان كرد: برونشیت حاد، التهاب سیستم برونش‌ها است كه عفونت منتشر تنفسی را به دنبال دارد.

وی با اشاره به این‌ كه برونشیت معمولا در فصول سرد سال ایجاد می‌شود، اظهار كرد: این بیماری با عفونت‌های حاد ویروسی همراه است. البته این امكان وجود دارد كه كمی بعدتر عفونت‌های باكتریایی نیز به آن اضافه شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی، درباره علامت‌ها و تظاهرات ناشی از بروز این بیماری توضیح داد: سرفه نخستین علامت ناشی از بروز برونشیت است. این سرفه در ابتدا سرفه خشك است، ولی بعدها خلط نیز به آن اضافه می‌شود. البته برونشیت حاد معمولاً با علائمی شبیه به سرماخوردگی چون آبریزش بینی، عطسه کردن و سرفه‌های خشک آغاز می‌شود. اما این سرفه‌ها به زودی عمیق‌تر و دردناک‌تر می‌شوند.

وی اضافه كرد: بسیاری از بیماران به التهاب نای نیز دچار می‌شوند و از درد پشت جناغ در حین تنفس شكایت می‌كنند.

به گفته این فوق تخصص بیماری‌های ریوی، صحت وجود خلط چركی و تب بالا نیاز به آزمایش خلط جهت بررسی از نظر وجود باكتری دارد.

فخاریان درباره ارتباط بیماری برونشیت با سرماخوردگی عنوان كرد: برونشیت معمولاً به دنبال یک بیماری ویروسی مثل سرماخوردگی یا آنفلوآنزا می‌آید و می‌تواند عفونت‌های باکتریایی به همراه داشته باشد.سرماخوردگی یك عفونت خفیف و خود محدودشونده است كه عوامل ویروسی منشا بروز آن هستند و معمولا در فصل پاییز و بهار ایجاد می‌شود.

وی افزود: كودكان منشا مهمی در خصوص انتقال این ویروس‌ها هستند. سرماخوردگی از طریق استنشاق قطرات عفونی حاصل از عطسه یا از طریق تماس دست آلوده نیز منتقل می‌شود. بعد از ورود ویروس به سلول‌های سطحی مخاط بینی علائم به صورت گرفتگی بینی، ترشحات بینی و احساس سوزش در حلق ایجاد می‌شود كه طی دو تا سه روز آغاز و به مدت یك تا دو هفته ادامه می یابد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی، با بیان این كه استراحت و استفاده از برخی داروها نظیر آنتی هیستامین و مسكن‌ها از جمله راهكارهای درمانی بیماری سرماخوردگی است، اظهار كرد: با شست و شوی دست‌ها و استفاده از مواد ضد عفونی كننده می توان از بروز این بیماری پیشگیری كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha