گسترش فقر و تشدید فاصله طبقاتی از معضلات اساسی هستند که امروزه در سطح ملی و بین المللی، ذهن سیاستگذاران امر توسعه را به خود مشغول کرده و به طور حتم یکی از روش های ارتقاء سطح زندگی طبقات محروم جامعه و به ویژه روستاییان بهبود جایگاه اقتصادی و اجتماعی آنان و تدوین و اجرای برنامه فراگیر تامین اجتماعی است. سیاستی که در کشور ما با 40 سال تاخیر اجرایی شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ، بیمه اجتماعی کشاورزان و روستائیان برای نخستین بار در سال 1348 به تصویب رسید و بنا شد روستائیان درمقابل خطرات احتمالی مانند بیمار ی ، حوادث ناشی از کار، از کارافتادگی و ... تحت حمایت و پوشش بیمه قرارگیرند.

با تصویب قانون بیمه اجتماعی روستائیان و سپس تصویب قانون تامین اجتماعی در سال 1354، می بایست روستائیان عضو شرکت های سهامی زراعی در حوزه های مختلف بیمه ای تحت حمایت قرار گیرند، اما اجرای طرح فقط در سطح درمان متوقف ماند و به سطوح بازنشستگی، از کارافتادگی و ... ارتقاء نیافت.

با پیروزی انقلاب اسلامی و به دلیل تاکید قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به ویژه اصل 29 که برخورداری از تامین اجتماعی را حقی همگانی دانسته است و همچنین وجود دیگر مبانی قانونی ، تلاش های بسیاری جهت گسترش فعالیت های بیمه ای و تعمیم این خدمات در روستاها انجام گرفت، اما به دلیل پاره ای نارسایی ها و مشکلات، هیچگاه امکان برداشتن گام های موثر در گسترش ابعاد مختلف بیمه های اجتماعی همچون پیری، ا ز کار افتادگی، حوادث و ... به درون روستاها فراهم نشد .

در نهایت و در تاریخ  4/11/83 آئین نامه بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر بنا به پیشنهاد وزارت رفاه و تامین اجتماعی و به استناد قانون ساختار نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی در هئیت وزیران به تصویب رسید و بنا شد زمینه تحت پوشش قرار گرفتن 23 میلیون روستایی محروم از خدمات بیمه اجتماعی طی مدت 4 سال فراهم شود .

با وجود اینکه از زمان آغاز این طرح همواره بر تحت پوشش قرار گرفتن 23 میلیون روستایی تاکید شد اما یکباره مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر کشور در گفتگو با خبرنگار مهر ، خبر از کاهش جمعیت روستایی از 5/4 میلیون خانوار به 5/2 میلیون خانوار می دهد.

به گفته سید مجید موسویان، بر اساس آمار وزارت کشور و مرکز آمار ایران جمعیت روستاهها از 23 میلیون نفر به 17 میلیون نفر( 3 میلیون خانوار) کاهش یافته و این در حالی است که از این تعداد 900 خانوار تحت پوشش کمیته امداد امام(ره) بوده و حدود 600 هزار خانوار نیز کارمند دولت و یا تحت پوشش تامین اجتماعی و نیروهای مسلح هستند بنابراین 3 میلیون خانوار روستایی باقی می ماند که از این تعداد نیز در حدود 15 الی 20 درصد مشمول شرایط سنی تعیین شده در بیمه اجتماعی نمی شوند بنابراین از مشولان تحت پوشش خارج و فقط 5/2 میلیون خانوار باقی می ماند.

مدیر عامل صندوق بیمه اجتماعی روستاییان ، تعداد روستاییان تحت پوشش بیمه اجتماعی را در حال حاضر 370 هزار خانوار عنوان و تاکید کرده تا پایان سال 86 ، تمامی 5/2 میلیون خانوار روستایی تحت پوشش بیمه اجتماعی قرار خواهند گرفت .

این در حالی است که مدیرکل امور اجتماعی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور همچنان معتقد بر تحت پوشش قرار گرفتن 23 میلیون روستایی است و مشخص نیست تناقض در ارائه آمار روستاییان تحت پوشش بیمه اجتماعی به چه دلیل است .

مقوله بیمه اجتماعی امروز در دنیا به عنوان یک ضرورت انکار ناپذیر مطرح است و مردم کمتر کشوری محروم از این خدمات هستند خدماتی که می تواند تضمین کننده زندگی آنان در آینده ای نه چندان دور باشد.

حمایت از درمان بیماریها ، حوادث ، بیکاری ، سالمندی ، از کار افتادگی و فوت، حوزه های تعریف شده در بیمه اجتماعی هستند. مواردی که جزء مهمترین مخاطرات زندگی بشر از پیش از تولد تا پس از مرگ است اما در کشور ما تا به امروز کمتر مورد توجه قرار گرفته است .

در کشور ما بیمه اجتماعی روستاییان با 40 سال تاخیر سرانجام اجرایی شد اما روند اجرای کند آن باعث شده که امروز از جمعیت چندین میلیونی روستایی کشور فقط  یک میلیون و 250 هزار نفر تحت پوشش بیمه اجتماعی قرار گیرند .

گرچه طرح بیمه اجتماعی روستاییان باید بسیار پیش از این مورد توجه قرار می گرفت اما، عدم استقبال روستاییان نیز تا حدودی در اجرای کند این طرح تاثیر گذار بوده که به طور حتم باید علت این امر را در خدمات محدود بیمه اجتماعی جستجو کرد.

از سوی دیگر درصد بالایی از روستاییان هنوز از فواید و خدمات بیمه اجتماعی و از اصل این موضوع که چرا باید تحت پوشش بیمه اجتماعی قرار گیرند بی اطلاع هستند و این امر نشات گرفته از اطلاع رسانی ضعیف در ارتباط با بیمه اجتماعی است .

به گفته عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ، اغلب روستاییان از خدمات و تسهیلات بیمه اجتماعی بی اطلاع هستند و این امر باعث شده تا اغلب آنان تمایلی برای تحت پوشش قرار گرفتن بیمه اجتماعی نداشته باشند.

ابوالقاسم مختاری، اجرای طرح بیمه اجتماعی روستاییان را در حمایت از این قشر محروم موثر می داند و معتقد است: 151 میلیارد تومان اعتبار در بودجه 86 دولت به منظور اجرای بیمه اجتماعی روستاییان پیش بینی شده است که این میزان بودجه با توجه به خدمات گسترده بیمه اجتماعی کافی نیست.

وی می گوید: بر اساس تاکید دولت تمامی روستاییان می بایست تا دو سال آینده تحت پوشش بیمه اجتماعی قرار گیرند اما با توجه به اینکه تا کنون تنها  در حدود 5/1 میلیون روستایی تحت پوشش قرار گرفته اند اجرای کامل این طرح تا سال 88 بعید به نظر می رسد.

جای سئوال است در حالی که با گذشت یکسال از اجرای این طرح تنها یک میلیون و 250 هزار روستایی تحت پوشش بیمه اجتماعی قرار گرفته اند چگونه می توان انتظار داشت که تا پایان سال این امر به جمعیت 17 میلیونی روستایی ختم شود .

 آنچه مسلم است جمعیت روستایی که امروز از خدمات بیمه اجتماعی محروم هستند، در دوران سالخوردگی - بدون حمایت خدمات اجتماعی - زندگی سخت تری  در انتظار شان خواهد بود. خدماتی که به واقع حق قانونی آنان است و انتظار می رود به سرعت جمعیت محروم از آن تحت پوشش قرار گیرند .

به طور حتم با گسترش بیمه در میان جوامع شهری و روستایی ، درآمدها تعدیل و سطح زندگی مردم فقیر و کم درآمد بالا می رود  و در چنین شرایطی است که می توانیم شاهد مهار آسیب ها و خطرات ناشی از نابرابری شدید اجتماعی باشیم.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha