سلامت نیوز: اخیرا مشاهده شده است برخی از معتادان از این چسب‌ها بعنوان جایگزین مواد مخدر استفاده می‌کنند! معتادانی که به هر دلیلی دسترسی به مواد مخدر پیدا نمی‌کنند این روزها چسب می‌کشند!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از قانون ، تغییر الگوی مصرف مواد مخدر در بین معتادان کشور هشداری است که چندین سال است توسط مسئولان و کارشناسان داده شده و هر روز در ارتباط با مخدرها و محرک‌ها جدید خبری می‌رسد. در حالی که موادی چون شیشه در حال تبدیل شدن به یک مخدر سنتی هستند و خبر از ورود انبوه «کروکودیل» به بازار مواد مخدر می‌شود، برخی ابتکارات معتادان کشور برای رسیدن به نشئگی در نوع خود بسیار جال است. نکته اینجاست که تغییر الگوی مصرف بیشتر در میان افرادی است که یا توان مالی بالایی دارند و یا به قصد تجربه‌های جدید دست به چنین تغییری در مصرف مخدرها و محرک‌ها می‌زنند. اما آن‌ها که مشکل مالی دارند نیز از قافله تغییر در مصرف مواد مخدر عقب نمانده‌اند؛ اگرچه این تغییر ممکن است بسیار خطرناک‌تر از رفتن از یک مخدر به یک محرک و یا روان‌گردان باشد.
 
یک اختراع پرکاربرد
سیانو اکریلیت ماده‌ای است که در سال 1942 توسط دکتر هری کوور در حالی که برای ساخت دستگاه زاویه‌یاب تلاش می‌کرد ساخته شد، این ماده ده سال بعد بعنوان چسب همه‌کاره در تمام فروشگاهه عرضه شد. خیلی زود استفاده در ساختن پروژه‌های دانش‌آموزی و اخیرا کاشی‌کاری و صنعت ساختمان و هزاران استفاده دیگر این ماده را به یکی از پرکاربرد‌ترین مواد شیمیایی در دنیا تبدیل کرده است.

هر چند به آن چسب همه‌کاره می‌گویند ولی زمینه‌های مختلف استفاده از این ماده به موارد فوق محدود نمی‌شود و بعضا در مواردی مورد استفاده قرار می‌گیرد که بدون تردید خود دکتر کوور نیز تصورش را نمی‌کرد. اخیرا مشاهده شده است برخی از معتادان از این چسب‌ها بعنوان جایگزین مواد مخدر استفاده می‌کنند! معتادانی که به هر دلیلی دسترسی به مواد مخدر پیدا نمی‌کنند این روزها چسب می‌کشند!
 

چسب همه‌کاره، کار معتادان را هم راه می‌اندازد!
 چند سالی است در برخی از مناطق کشور افراد معتاد از چسب‌های همه‌کاره بعنوان ماده مخدری استفاده می‌کنند که درصدی از نشئگی مخدرهای سنتی را برای آن‌ها به ارمغان می‌آورد. ماده‌ای شیمیایی که حتی بوی آن برای بسیاری افراد چندان قابل‌تحمل نیست برای عده‌ای دیگر دود حاصل از سوختنش حس‌و‌حال خوبی ایجاد می‌کند!

این نوع چسب‌ها در اندازه‌های مختلف و با قیمت‌های متفاوت در مغازه‌ها یافت می‌شود که قیمت پایین آن‌ها یکی از عمده دلایل استفاده معتادانی است که پول کافی برای خرید مواد مخدر ندارند. افراد معتاد با سوراخ کردن انتهای تیوب اینگونه چسب‌ها و قراردادن لوله‌ باریکی نظیر لوله خودکار در این سوراخ، تیوب را در معرض حرارت قرار داده و گاز حاصل از سوختن چسب را استنشاق می‌کنند. اما کشیدن چسب با توجه به سمی بودن مواد آن بسیار خطرناک و کشنده است.
 
چسب‌کِشی کشنده!
متیل آلفاسیانو آلکریلیت نام علمی ماده تشکیل‌دهنده چسب‌ها که به نظر می‌رسد موادی که در ترکیب آن وجود دارد دلیل ایجاد نشئگی است. دکتر موحد استاد دانشگاه علوم پزشکی و کارشناس بیوشیمی در گفت‌وگو با قانون می‌گوید: «با توجه به فرمول باز شیمیایی این ماده، اسید استیک، متان و سیانوژن از مواد تشکیل‌دهنده آن به شمار می‌رود که در اغلب چسب‌ها از این ترکیب استفاده می‌شود.» این استاد دانشگاه با اشاره به سمی بودن این ترکیب شیمیایی استنشاق دود آن را بسیار مضر عنوان کرد: «علت سمی بودن چسب‌ها به دلیل وجود سیانوژن (سیانور) است. ماده‌ای که در اثر مداومت استنشاق دود آن می‌تواند موجب مرگ افراد شود.» دکتر موحد اظهارنظر دقیق در مورد ارتباط ترکیب چسب‌ها با مواد مخدر و دلیل استفاده آن توسط افراد معتاد را منوط به انجام آزمایش‌های شیمیایی نظیر آزمایش تعیین گروه عاملی عنوان کرد، اما با توجه به فرمول شیمیایی مرفین و اتانول اعتقاد دارد که ترکیب مواد تشکیل‌دهنده چسب‌ها بسیار شبیه این دو ماده مخدر و تاثیرگذار بر سیستم عصبی بدن است.

اما انچه مهم به نظر می‌رسد این است که با توجه به آنکه این چسب‌ها از مواد سمی تشکیل شده است و حتی در هنگام استفاده معمولی از آن نیز توصیه شده از دستکش و ماسک استفاده شود بنابراین استنشاق گاز ناشی از سوختن ان مواد مطمئناً بسیار خطرناک‌تر خواهد بود؛ و این ضرورت اطلاع‌رسانی توسط مسئولان بهداشت و درمان پیرامون مضرات چنین عملی ضروری به نظر می‌رسد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha