سلامت نیوز : اینکه سیگار در هر زمان، در هر تعداد و در هر سنی مضر و زیان آور است بر هیچ کس پوشیده نیست. مضرات سیگار از سرطان لب ، لثه و مخاط زبان و دهان گرفته تا تحت الشعاع قرار دادن لوزه‌ها و دستگاه گوارش اثرات جبران ناپذیری برجای می‌گذارد.

دانشیار گوش و حلق و بینی بیمارستان امیراعلم گفت: «نیکوتن و بقیه مواد مضر در سیگار و کاغذ آن با رسوب کردن در ریه و مجاری تنفسی و جذب آن در قسمت‌های مختلف بدن باعث ابتلا به اقسام مختلف بیماری‌ها می‌شود.از جمله این خطرات بسته شدن عروق بدن است که در شرایطی باعث دردهای دست و پا نیزمی‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سینانیوز ، دکتر محمود صدوقی افزود: «روی سلول‌های مخاطی مژه‌هایی وجود دارد که از ورود هوای کثیف به ریه جلوگیری می‌کند. کشیدن سیگار حرکت این مژه‌ها را مختل می‌کند. به همین علت است که وقتی فردی اقدام به ترک سیگار می‌کند، بدن وی یک ماه طول می‌کشد تا به حالت طبیعی برگردد. همچنین تعدد سرفه‌های فرد بیشتر می‌شود و به همین علت بسیاری از سیگاری‌ها وقتی به این مرحله می‌رسند مجدداً شروع به کشیدن سیگار می‌کنند. این افراد در واقع باعث از بین بردن یک واکنش طبیعی در بدنشان می‌شوند.»

صدوقی تنها راه درمان اعتیاد به سیگار را ترک آنی آن دانست و افزود: «تنها راه درمان کشیدن سیگار و ترک سیگار کنار گذاشتن آنی آن است. چون کاغذ سیگار و معطرات استفاده شده در سیگار نیز به شدت اعتیاد آور و سرطان زا است. خطر این دو از خود سیگار دو چندان است. موادی که در ساخت کاغذ سیگار به کار رفته است، بسیار مضر و خطرناک است.»

وی درباره فیلترهای کاهش دهنده دود سیگار گفت: «فیلترهای موجود در بازار که برای کاهش مضرات سیگار به کار می‌رود مقدار بسیار کمی از نیکوتین را جذب خود می‌کند؛ ولی در اصل هیچ فایده‌ای برای ریه و حنجره افراد ندارد و بر روی کاهش و پیشگیری بیماری‌ها تاثیری چندانی نخواهد داشت.»

وی در ادامه بیان داشت: «افرادی که پس از مدتی کشیدن سیگار را ترک می‌کنند، بد‌ترین ضرر را به سیستم دفاعی بدن خود می‌زنند. در تحقیقات علمی صورت گرفته مشخص شده است اشخاصی که به عنوان مثال ۵ سال سیگار کشیده‌اند باید ۵ سال جهت بازیابی بدن خود در صورت دچار نشدن به بیماری خاصی صبر کنند تا بدن به حالت اولیه خود بازگردد. رسوبات حاصله از کشیدن سیگار و سوختن کاغذ آن به تدریج از بدن افراد ترک سیگاری خارج می‌شود.»

صدوقی گفت: «پدر و مادران سیگاری بیشترین ضرر را به فرزندشان می‌زنند. به این علت که دود حاصل از کشیدن سیگار جذب ریه کودک دچار شده و مشکلات چند برابری را در بدن آن‌ها ایجاد می‌کند. وزن کودک بسیار کمتر از پدر و مادرش است و دود سیگار وقتی در وزن کوچک کودک تقسیم شود و به نسبت وزن پدر و مادرش مسلماً باعث ایجاد بیماری‌های بدتری خواهد شد. هنگامی که دود حاصل از یک سیگار را در در وزن مثلاً ۶۰ کیلویی پدر یا مادر تقسیم می‌کنیم، می‌بینیم که‌‌ همان دود در وزن دو تا سه کیلویی نوزاد تقسیم می‌شود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • رضا ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
    8 0
    باسلام :» بله دقیقا درسته کاغذ سیگار تا 60 درصد بیشتر از دود تنباکو باعث سرطان ریه ، مری . دهانو لثه و داغون کردن معده میشه . البته باعث پوسیدن زود هنگام دندانها هم میشود ! من خودم چند سالی هستکه سیگاری هستم و روزهای اول از 3 نخ درشب شروع کردم و لعد رسید به 15 نخ بعدش مشکل روحی بسیار بسیار بسیار شدیدی برایم پش امد که مصرف سیگارم به روزی 2 پاکت هم رسیده و واقعا به سطوح امدم و خیلی خستم کرده . بوی بد دهان و لباس . سیاه شدن لبها هرکی ندونه فکر میکنه روزی 10 گرم تریاک میکشم . از کسانی که از نخی شروع کردن خاهش دارم که همان را هم نکشند چون اخرش مثل من به روزی چندین نخ ختم میشه و دیگه هیچ لذتی هن نداره و بخاطر اینکه ریه ها جوابگوی جذب نیکتونین نیست بدلیل اینکه سوختن و ازبین رفتن باید مدام سیگار به دست باشید ! ترک سیگار از هروئین هم بدتره خیلی زیاد ان هم با این سیگارهای بی کیفیتی که دربازار ایران وجود داره . چه خارجی و چه ایرانی هردو بی کیفیتن و فقط برای کسب درامد تولید میشن اما از کیفیت خبری نیست !