چهارشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 4280

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ضمن هشدار از احتمال شیوع بیماریهای ناشی از امحاء غلط زباله های عفونی در آینده ای نزدیک گفت: با توجه به اعمال روش های مدیریتی غلط طی سالهای گذشته احتمال شیوع بیماریها و مشکلات بهداشتی در آینده ای نزدیک وجود دارد .

دکتر حسین حسنی بافرانی در گفتگو با مهر، با تاکید بر ایجاد تعامل اساسی میان وزارت بهداشت و شهرداری در حل معضل زباله های عفونی گفت: اهتمام به امر سلامت مردم از وظایف اصلی وزارت بهداشت است و باید در ارتباط با زباله های بیمارستانی که رابطه مستقیم با سلامت مردم دارد، تعامل اساسی و ویژه ای میان شهرداری و وزارت بهداشت شکل گیرد .

وی تصریح کرد: زباله های بیمارستانی طی سالهای سال با مابقی زباله ها به روش غلط دفن شده اند و این در حالی است که تا کنون از خطرات بهداشتی آن غافل بوده ایم.

بافرانی گفت : وزارت بهداشت به طور حتم به جهت کمبود سهم از بودجه ناخالص کشور و اعتبارات محدود نمی تواند در راستای حل معضل زباله های عفونی و اعمال روش مدیریتی صحیح وارد عمل شود، اما با مطرح شدن این موضوع  و توجه مسئولان و به خصوص دولت به این امر امیدواریم شاهد مشخص شدن تکلیف این موضوع باشیم .

عضو کمیسیون بهداشت و درمان اظهار داشت: شهرهای بزرگ نیز حتی در بحث امحاء و دفن زباله های عادی به تازگی به روش های نوین روی آورده اند اما همچنان در برخی شهرها زباله ها بدون تفکیک دفن می شوند و این در حالی است که اثرات برخی از این زباله ها بیش از 10 سال طول می کشد تا از بین برود و حتی اثرات برخی برای همیشه در اکوسیستم باقی می ماند .

وی گفت : در کشور ما متاسفانه در طول اجرای برنامه های اول و دوم و سوم توسعه سلامت مردم اولویت نبوده است و در  کنار آن نیز هیچ گاه نسبت به پسماندهای بیمارستانی عنایت و توجه خاصی نشده است .

بافرانی گفت : امروزه در کشورهای پیشرفته از زباله های بیمارستانی انرژی دریافت می کنند و در واقع  تهدید را تبدیل به فرصت می کنند اما در کشور ما هنوز برای دفن این زباله ها مشکل داریم.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha