تأخیر در تزریق داروی اپی نفرین در کودکان آلرژیک مرگ آور است

سلامت نیوز : عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر اهمیت آموزش به کودکان مبتلا به آسم آلرژیک گفت: باید به این کودکان آموزش داد که مواد آلرژن نخورند. ضمن اینکه تأخیر در تزریق  داروی اپی نفرین به این کودکان مرگ آور است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پرستاری، صبا عرشی در پنجمین سمینار آسم و رینیت آلرژیک در کودکان در محل کتابخانه ملی با بیان اینکه برخی مواد آلرژن نظیر میگو به راحتی قابل تشخیص و خودداری از مصرف هستند، اظهار کرد: اما برخی مواد نظیر افزودنی ها که به وفور در خوراکی ها استفاده می شود به راحتی قابل شناسایی نیست از این رو باید به کودک آموزش داد تا برچسب محصولات را مطالعه کنند و حتی با معانی آنها نیز آشنا باشد.
 
وی ادامه داد: کودک باید درمانهای اورژانس را نیز بیاموزد چون استفاده از داروهای ضروری و کیفیت درمان در جلوگیری از بروز شوک آنافیلاکسی مرگ آور موثر است.
 
این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه بادام زمینی جز در اشکال کره و شیرینی در ایران کاربرد دیگری ندارد، گفت: اما این در حالی است که این ماده خوراکی در کشورهای غربی کاربرد بسیاری دارد که البته بادام زمینی از جمله موادی است که شوک آنافیلاکسی آن مرگبار است.
 
عرشی با تاکید بر اینکه کودک باید برنامه نوشته شده داشته باشد، ادامه داد: این برنامه باید خوانا و واضح نوشته شود و کودک بداند بروز چه علایمی نشانه بد شدن وضعیتش است تا وی بلافاصله دارو را از روی شلوار تزریق کند.
 
وی ادامه داد: همچنین کودک باید اطلاعات لازم را در خصوص بیماریش به همراه داشته باشد و داروی تزریقی در جامدادی و کیف مدرسه کودک گذاشته شود تا با کوچکترین علامت دارو تزریق شود.
 
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: تاخیر در تزریق اپی نفرین از مهمترین علل مرگ کودکان آلرژیک است و مطالعات نشان داده است علت فوت کودکان یا عدم تزریق یا تزریق دیرهنگام است.
 
عرشی دوز کودکان را 15/0 و دوز بالغان را 3/0 از این دارو اعلام کرد و افزود: کودکان پس از تزریق اپی نفرین برای افزایش حجم داخل عروقی مایعات فراوانی بنوشند و تنها عارضه اپی نفرین تاکی کاردی(افزایش ضربان قلب) است البته باید توجه داشت که این بیماری 2 فاز دارد نباید فاز نخست کنترل و سپس بیمار به حال خود رها شود شاید کودک 4 ساعت دیگر وارد فاز دوم شود.
 
وی با بیان اینکه آسم 85 درصد کودکان آلرژیک است، ادامه داد: مطالعات نشان داده است کودکانی با آلرژی غذا و آسم بیشتر در معرض خطر شوک آنافیلاکسی هستند.
 
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه آسم و بیماری آلرژیک در دنیا رو به افزایش است، گفت: بر اساس آخرین آمار 2011 در آمریکا از هر 10 کودک یک نفر به آسم مبتلا است همچنین این بیماری از سال 1997 تا 2007 حدود 18 درصد رشد داشته است.
 
عرشی افزود: 85 درصد کودکان آسمی که به شیرگاو حساسیت دارند این احتمال وجود دارد که این حساسیت تا پایان عمر ادامه یابد اما این در حالی است که چنانچه کودک بدون ابتلاء به آسم به شیرگاو حساسیت داشته باشد تا 5 سالگی بهبود می یابد.
 
وی یادآور شد: نخستین درمان کودکی با حملات آسم بر اثر مصرف مواد غذایی نه سالبوتامول بلکه اپی نفرین است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha