سلامت نیوز : آمار دقیقی از آسیبهای كودكان در كشور موجود نیست ولی حدود 10 درصد از كودكان طی ورزش آسیب می بینند كه بیشتر این آسیبها از نوع حاد بوده و 7 – 8 درصد مربوط به آسیبهای رشد می باشند .

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران ، دكتر افسانه صفر چراتی متخصص پزشكی ورزشی با بیان اینكه بخش های متنوعی در دومین كنگره دوسالانه جراحی زانو ، آرتروسكوپی و آسیب های ورزشی ارائه خواهد شد گفت : مباحث كنگره امسال به طور كلی مربوط به آسیبهای ورزشی ، عضلانی اسكلتی ، بیومكانیك ورزشی و... است .وی افزود: بررسی موضوعات كنگره امسال در حوزه ارتوپدی و آسیبهای ورزشی به موازات هم در سالنهای مجزا ارائه می شود كه علاوه بر سخنرانی ها ، سه ورك شاپ سونوگرافی آسیبهای اسكلتی عضلانی ، اسكن سه بعدی و آنالیز حركتی و تزریق PRP در درمان آسیبهای اسكلتی نیز ارائه خواهد شد .

این متخصص پزشكی ورزشی ادامه داد : شعار كنگره امسال " پلی برای دانش ، تكنولوژی و مفاصل" است كه باید در راستای پر كردن فواصل این سه تلاش كرد كه كنگره امسال بر مبنای این محور ها انتخاب شده است تا با حضور متخصصین ارتوپدی، متخصصین پزشكی ورزشی ، بیومكانیست ها و ... این فواصل پر شوند .

وی با بیان اینكه آسیبهای ورزشی به دو دسته حاد و مزمن تقسیم می شوند یادآور شد : آسیبهای حاد در اثر ضربه و آسیبهای مزمن در اثر افزایش تمرینات بیش از حد، تمرینات با بیومكانیك نامناسب ، تمرینات در شرایط نامناسب و یا قرار گرفتن در شرایط نامناسب و فشار بیش از حد برروی مفصل سالم و یا روی یك مفصل ناسالم ایجاد می شود.

دكتر صفرچراتی اظهار كرد: آسیبهای ورزشی مزمن بیشتر در گروه ورزشكارانی مانند دوند ها و فوتبالیست ها دیده می شوند ولی آسیب های حاد در همه ورزش ها دیده می شود كه در ورزشكاران بسكتبالیست ها و ژیمناستیك كاران بیشتر است .

وی در ادامه با اشاره به اینكه الگوهای آسیب دیدن كودكان و نوجوانان در ورزش با الگوی آسیب دیدگی در بزرگسالان متفاوت است گفت : در این حوزه آسیبهای حاد و مزمن و حتی نحوه برخورد با آنها به ویژه اینكه آسیب هایی كه به صفات رشد كودكان در ورزش به وجود می آید حائز اهمیت هستند تفاوت دارد.

وی تصریح كرد : برای درمان آسیب دیدگی های كودكان، تشخیص صفات رشد كودكان از اهمیت بالایی برخوردار است به طوری كه در صورت عدم توجه به آسیبهای صفحه رشد در كودك ، اختلال در طول اندام ایجاد می شود كه ممکن است کوتاهی اندام آسیب دیده و ایجاد مشکلات را در پی داشته باشد .

این متخصص پزشكی ورزشی یادآور شد : آمار دقیقی از آسیبهای كودكان در كشور موجود نیست ولی حدود 10 درصد از كودكان طی ورزش آسیب می بینند كه بیشتر این آسیبها از نوع حاد بوده و 7 – 8 درصد مربوط به آسیبهای رشد می باشند .

وی با اشاره به اینكه همه آسیبهای كودكان حتما باید به پزشك مراجعه شده و اقدامات اولیه صورت پذیرد اظهار كرد : مشكلات این حوزه معمولا همراه با درد نبوده و توصیه خاصی برای پیشگیری وجود ندارد ولی مراجعه به پزشك از ضروریات محسوب می شود .

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران در پایان خاطرنشان كرد : آمارهای انواع آسیب دیدگی كودكان در كشورهای مختلف تفاوت دارد ولی اسكیت در كشورهای دیگر بیشترین اسیب دیدگی را به خود اختصاص داده كه در كشور ما ژیمناستیك و فوتبال عامل اصلی این اسیبها محسوب می شوند

دومین کنگره دو سالانه بین المللی جراحان زانو آرتروسکپی و آسیب های ورزشی ایران 2 – 5 اسفند ماه جاری در مرکز همایش های جزیره کیش برگزار می گردد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha