شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۷
کد خبر: 42809
سلامت نیوز: پسر‌ها معمولاً دیرتر از دخترها به حرف می‌افتند و در ضمن مهارتهای کلامی آنها کندتر از دختران رشد می‌کند. یک تحقیق تازه شاید بتواند علت این تفاوت را توضیح دهد. این تحقیق نشان داده نوزادان پسر 10 برابر بیشتر از دختران در معرض هورمون تستوسترون بوده اند.

این را محققان با بررسی خون بند ناف نوزادان استرالیایی متوجه شده اند. این محققان معتقدند هورمونهای جنسی در نحوه تکامل مغز نقش دارند. و هورمون جنسی مردانه که در نوزادان پسر زیاد است می‌تواند یکی از عوامل تاخیر رشد کلامی در پسرها باشد. جالب است بدانید این یافته اولین عامل بیولوژیکی است که برای تاخیر حرف زدن به دست آمده است.

در این بررسی کودکان در 3 سال اول زندگی شان مورد بررسی قرار گرفتند و معلوم شد پسرانی که تستوسترون در خون بند نافشان بیشتر بود بیشتر از 2 برابر نسبت به سایر پسران تاخیر کلام داشتند. این مساله البته درباره دختران معکوس بود و دخترانی که تستوسترون بیشتری داشتند کمتر دچار تاخیر کلامی شدند.

به همین علت محققان معتقدند نقش تستوسترون در رشد کلامی دخترها و پسرها متفاوت است. متخصصان می‌گویند اگر بتوان تشخیص داد که چه کودکانی بیشتر در معرض این هورمون قرار می‌گیرند شاید بتوان درباره بهبود تکامل کلامی آنها کاری کرد. با تمام این حرفها متخصصان به والدین توصیه می‌کنند اگر کودکشان چه دختر و چه پسر، دچار تاخیر در حرف زدن است هر چه زودتر به پزشک اطلاع دهند زیرا مــــداخــلات فوری بهترمی تواند مفید واقع شود.

منبع: روزنامه اطلاعات

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha