چهارشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 4281

براساس یافته های یك پژوهش، اسانس نعناع در کاهش شدت درد پس از سزارین موثر است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، سزارین شایع‌ترین عمل جراحی زنان می‌باشد و اغلب بیماران سزارین شده درد بعد از عمل را به علل مختلف مخصوصاً نفخ تجربه می‌كنند. داروهای مختلفی به عنوان ضد درد بعد از عمل مورد استفاده قرار می‌گیرند.

نسرین فاضل، كارشناس ارشد مامایی دانشگاه علوم پزشكی سبزوار در پژوهشی، تأثیر سوپرمینت (اسانس نعناع) را بر شدت درد پس از سزارین بررسی کرده است.

در این پژوهش که به صورت یك مطالعه كارآزمایی بالینی با هدف تعیین تأثیر اسانس نعناع بر شدت درد پس از سزارین در بیمارستان شهیدان مبینی سبزوار انجام شد، 107 زن سزارین شده (47 نفر گروه دارونما، 60 نفر گروه دارو) مورد مطالعه قرار گرفتند.

دارو و دارونما بعد از قطع سرم به میزان سه دوز 40 قطره و 20 دقیقه به زنانی كه دچار درد ناشی از نفخ بعد از عمل شده بودند خورانده شد و با استفاده از مقیاس دیداری میزان تأثیر سوپرمینت بر شدت درد ارزیابی شد.

یافته‌های این پژوهش حاكی از این است كه، آزمون آماری من-وتینی نشان داد كه میزان شدت درد در گروه دارو نسبت به گروه دارونما در 20 دقیقه دوم و 20 دقیقه سوم و 120 دقیقه بعد از مداخله به طور معنی‌داری كاهش داشت.

با توجه به یافته‌های آماری این پژوهش فرضیه پذیرش مبنی بر اینكه اسانس نعناع بر كاهش درد پس از سزارین در گروه دارو نسبت به گروه دارونما موثر است مورد تأیید قرار گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha