شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۳:۰۰
کد خبر: 42816

اگر می‌خواهید سرحال و قبراق باشید، صد سال عمر کنید و سالم باشید این مواد غذایی را به طور منظم مصرف کنید.

سلامت نیوز: اگر می‌خواهید سرحال و قبراق باشید، صد سال عمر کنید و سالم باشید این مواد غذایی را به طور منظم مصرف کنید.

سیر

سیر خواص ضدباکتریایی دارد که ناشی از ماده‌ای به نام آلیسین است. بوی سیر نیز از وجود این ماده ناشی می‌شود. سیر همچنین خواص چربی سوزی داشته و ضد فشارخون بالا است.

فلاوونوئیدهای موجود در این ماده‌ی غذایی نقش مهمی در پیشگیری از سرطان‌های دستگاه گوارش و بیماری‌های قلبی عروقی دارد و کلسترول خون را پایین می‌آورد.

 
پیاز

پیاز دارای خواص آنتی باکتریایی و همچنین ضدعفونی کننده است. این ماده‌ی غذایی پرطرفدار باکتری‌های به وجود آورده‌ی جرم‌های دندانی، ورم لثه و آنژین‌ها را از بین می‌برد.

پیاز برخی از عوامل التهاب‌زا که باعث ابتلا به بیماری‌هایی مثل آسم می‌شود را نیز از بین می‌برد.

 
سبزیجات معطر

سبزیجات معطری مثل آویشن، رزماری، گلپر، ریحان و نعنا سرشار از عصاره‌های گیاهی خانواده ترپن‌ها terpene هستند. عطر و بوی این سبزیجات به دلیل وجود همین مواد است. ترپن‌ها قادرند با تومورها مقابله کنند و رشد سلول‌های سرطانی را کاهش دهند.

 
زردچوبه و فلفل سیاه

زردچوبه حاوی مواد آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و ضدسرطانی قوی است که باید هر روز در غذاهایتان استفاده کنید. زمانی که زردچوبه با فلفل سیاه مصرف شود باعث می‌شود که خواص زردچوبه چند برابر شود.

 
زنجبیل

زنجبیل حاوی آنتی اکسیدان‌های بسیار قوی است که از ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و برخی از سرطان‌ها و بیماری‌های مربوط به پیری پیشگیری می‌کند. این گیاه ریشه‌ای، خواص ضدالتهابی دارد که در درمان روماتیسم و آرتریت موثر عمل می‌کند. در نهایت باید بگوییم زنجبیل هضم غذا را تسهیل کرده و با حالت تهوع مقابله می‌کند.

چای سبز یک آنتی اکسیدان فوق‌العاده است که همچنین می‌تواند با کاهش جرم رگ‌ها از بیماری‌ها قلبی عروقی پیشگیری کند. این چای، توکسین‌های بدن را دفع کرده و با پیری مقابله می‌کند.

غلات کامل

غلات کامل سرشار از فیبرها است که شایستگی قرار گرفتن روی میزهایتان را دارند. توصیه می‌کنیم برای صبحانه نان‌های سبوس دار و غلات کامل مصرف کنید و از پاستاها غافل نشوید.

 
سویا


سویا حاوی ایزوفلاون است. این آنتی اکسیدان‌های قوی خطر ابتلا به سرطان و بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهد، میزان کلسترول خون را پایین می‌آورد و همچنین برخی از علائم یائسگی را تسکین می‌دهد.

قارچ

قارچ‌ها سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. این خاصیت قارچ‌ها مدیون «بتاگلوکان‌ها» و «لانتینین‌ها» است. وقتی سیستم ایمنی بدن قوی باشد بسیاری از بیماری‌ها به خصوص سرطان‌ها از انسان دور می‌شود.
میوه های قرمز رنگ

میوه‌های قرمز رنگ

توت فرنگی، تمشک، مورد صحرایی قرمز، بلوبری، انگور قرمز و غیره جزو میوه‌هایی هستند که سرشار از آنتی اکسیدان‌ها، پُلی‌فنول‌ها و فلاوونوئیدها هستند.

به عنوان مثال، تمشک دو برابر بیشتر از گریپ‌فروت و 9 برابر بیشتر از کیوی خاصیت ضدآنتی اکسیدانی دارد. برای همین است که میوه های قرمز رنگ از بیماری‌هایی مانند آلزایمر پیشگیری می‌کند، فشارخون را کاهش و کلسترول خوب را افزایش می‌دهد، از بیماری‌های قلبی عروقی پیشگیری کرده و رشد تومورها را کند می‌کند.

شکلات سیاه

شکلات سیاه با خستگی مقابله می‌کند و همچنین از ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی پیشگیری به عمل می‌آورد. شکلات سیاه جریان خون را روان می‌سازد و خواص ضدالتهابی و ضدسرطانی دارد. شکلات سیاه همچنین نشاط آور است و برای همین یک ماده‌ی غذایی ضدافسردگی طبیعی محسوب می‌شود. توجه داشته باشید که نباید در مصرف شکلات سیاه نیز زیاده‌روی کرد به خاطر این که کاکائو پرکالری است.

سبزیجات معطری مثل آویشن، رزماری، گلپر، ریحان و نعنا سرشار از عصاره‌های گیاهی خانواده ترپن‌ها terpene هستند. عطر و بوی این سبزیجات به دلیل وجود همین مواد است. ترپن‌ها قادرند با تومورها مقابله کنند و رشد سلول‌های سرطانی را کاهش دهند.

ماهی

ماهی‌ها سرشار از امگا 3 ها هستند که برای سیستم قلبی عروقی مفید است. جذب میزان کافی امگا 3 از ابتلا به انواع سرطان‌ها و بیماری‌هایی از قبیل افسردگی پیشگیری می‌کند. متخصصان به زنان باردار توصیه می‌کنند که امگا 3 بیشتری مصرف کنند به خاطر این که این اسیدهای چرب برای رشد مغزی جنین مفید است. توصیه می‌کنیم هر هفته 2 تا 3 مرتبه ماهی میل کنید.
 
چای سبز

چای سبز یک آنتی اکسیدان فوق‌العاده است که همچنین می‌تواند با کاهش جرم رگ‌ها از بیماری‌ها قلبی عروقی پیشگیری کند. این چای، توکسین‌های بدن را دفع کرده و با پیری مقابله می‌کند. در نهایت باید بگوییم که چای سبز از بیماری‌هایی مانند آلزایمر نیز پیشگیری می‌کند.

روغن زیتون


روغن زیتون به میزان یکسانی امگا 3 و امگا 6 دارد. این روغن دارای خواصی است که از ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی پیشگیری می‌کند. توصیه می‌کنیم روغن زیتون را به همراه روغن کلزا مصرف کنید که سرشار از امگا 3 است.

 
بروکلی و سبزیجات دیگر


بروکلی، گل کلم، کلم بروکسل و همچنین گوجه فرنگی، فلفل دلمه‌ای، چغندر قند و کدوتنبل جزو سبزیجاتی هستند که تأثیر فوق‌العاده‌ای روی حفظ سلامت انسان دارند. این مواد غذایی کم کالری و سرشار از فیبرها، ویتامین و مواد معدنی می‌باشند. توصیه می‌کنیم هر روز از این مواد غذایی برای ناهار و شامتان استفاده کنید.

منبع: تبیان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha