سلامت نیوز : عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: مطالعات جدید نشان می‌دهد در سال جاری نرخ ابتلا به اختلالات بیماری‌های روانی در تهران که در گذشته 21.5 درصد بود به 35.3 درصد افزایش یافته است.
 
به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، احمد نوربالا، روانپزشک در نشست خبری دومین همایش سالانه سلامت روان و رسانه اظهار داشت: به خاطر ناشناخته بودن بیماری‌های روانی، این بیماری‌ها بار بیشتری در کشورهای در حال توسعه دارند.

وی افزود: باید بپذیریم که بیماری‌های روانی در کشور ما سیر صعودی دارد؛ در سال 78 مطالعاتی در تهران انجام شده که از شیوع این بیماریها به میزان 21.5 درصد حکایت دارد.

نوربالا گفت: مصوبه دولت این بود که این مطالعات هر ۵ سال انجام شود. متأسفانه این امر محقق نشد و ۹ سال بعد در پیمایش دوم 21.5 درصد سال 78 به 34.2 درصد افزایش پیدا کرده است که 60 درصد رشد داشته است.

نوربالا تصریح کرد: در سال جاری این مطالعات ادامه پیدا کرد و مشخص شد این نرخ به 35.3 درصد ارتقاء پیدا کرده و این سیر متوقف نشده است.

نوربالا تصریح کرد: تصور ما این است که انگ‌زدن و برچسب خوردن در بیماری‌های روانی باعث می‌شود مردم به موقع به متخصص مراجعه نکنند؛ همچنین باور اشتباه دیگر این است که مردم تصور می‌کنند ممکن است با مصرف داروهای روانی معتاد شوند.

وی ادامه داد: امیدواریم با تلاش رسانه‌ها و نشست‌های سالانه نگاه جامعه و متخصصان راجع به این اختلالات به سمتی پیش برود که این اختلالات رو به تضاید ثابت نگه داریم و روند نزولی آن را پیش رو بگیریم.

استاد دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران اضافه کرد: متأسفانه سلامت روان در جامعه ما به یک مطالبه عمومی تبدیل نشده است. هر گونه سیاست یا برنامه‌ای که ماحصل آن استرس، اضطراب و تنش است؛ همچنین مشخص نبودن آینده برای آحاد جامعه به وجود آورنده انواع بیماری‌ها در حوزه سلامت روان است.

وی خاطر نشان کرد: رفتارهای خلاف ‌اخلاق، قانون‌گریزی و قانو‌ن‌شکنی و مقصر‌قلمداد‌کردن دیگران باعث حل مشکلات در حوزه سلامت روان مردم نخواهد شد.

نوربالا تأکید کرد: ارزیابی‌ها در آمریکا نشان می‌دهد از میان ۱۱ اختلال بیماری‌های روانی، خسارت ناشی از آن 712 میلیارد دلار برآورد شده است. البته خسارات ناشی از بیماری ها و اختلالات شخصیتی غیر قابل محاسبه است.

وی گفت: همین تحقیقات نشان می‌دهد در کشورهای توسعه‌نیافته اگر سالی ۲۰ سنت و برای کشورهای توسعه یافته 3 دلار هزینه پیشگیری شود این اختلالات به میزان قابل توجهی کاهش می‌آید.

وی بیان برخی آمارها را در زمینه پر استرس بودن بعضی مشاغل را به دلیل نبود مطالعه در این زمینه غیر قابل استناد دانست و گفت: رضایت شغلی می‌تواند میزان استرس را در افراد شاغل در آن مشاغل، کاهش دهد.

نوربالا گفت: اما مطالعه‌ای در زمینه پزشکان انجام شده که نشان می‌دهد روانپزشکان، متخصصان اطفال و پزشکان زنان جزء پزشکان پراسترس هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha