سلامت نیوز : رئیس سازمان نظام روانشناسی گفت: ایجاد احساس امنیت با شعار رخ نمی‌دهد بلکه بخش اعظم آن به ایمان فرد بستگی دارد و بخشی از آن را هم ما(مسئولان) باید ایجاد کنیم.
 
به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، غلامعلی افروز امروز در همایش سلامت و نشاط اجتماعی اظهار داشت: نشاط یک امر گذرا و موقت نمی‌تواند باشد بلکه یک منش خوشایند و ماندگاری است که انسان باید به آن دست یابد و بزرگترین مشکل قرن حاضر اضطراب و افسردگی است.

وی ادامه داد: چیزی که جامعه به آن مبتلاست عدم دلبستگی فرد به الگوهای خانواده و عدم برخورداری از آرامش نسبی است. به قول روانشناس انگلیسی خیلی اوقات قهقه می‌زنیم ولی لبخند زدن بلد نیستیم و گاهی به جای اشک ریختن خودآزاری می‌کنیم.

افروز تصریح کرد: افسردگی زمانی رخ می‌دهد که فرد بدون اینکه بخواهد گریه می‌کند، تحرکی ندارد و از حضور در جامعه امتناع می‌ورزد. در حالی که اشک ریختن از روی لطافت و تحول درونی نشانگر نشاط است.

وی ادامه داد: اگر سلامت و نشاط اجتماعی را بخواهیم مطرح کنیم باید به سلامت جسم و روان همزمان بها دهیم چون اگر کسی دچار اختلال روانی و جسمی باشد علائم آن به‌شدت مشهود است.

افراد با نشاط کمتر بیمار می‌شوند
رئیس سازمان نظام روانشناسی ادامه داد: افرادی که نشاط بالاتری دارند کمتر بیمار می‌شوند و دوره درمان‌پذیری آنها کوتاهتر است یا در بخش دندانپزشکی افراد شاد کمتر به بیماری لثه‌ای دچار می‌شوند.

افسردگی گرایش به اعتیاد را دوچندان می‌کند
وی تصریح کرد: آنهایی که اهل تبسم هستند کمتر دچار اختلال لحظه‌ای می‌شوند چون نشاط تبدیل به آنزیم‌هایی می‌شود که از سلول حفاظت بیشتری می‌کند.

افروز گفت: در این بین گرایش به اعتیاد شیمیایی و الکترونیکی افسردگی را مضاعف می‌کند چرا که فرد هیچ امیدی به آینده ندارد و برای پر کردن اوقات خود به استفاده از مواد مخدر یا وسایل الکترونیکی مانند بازی‌های کامپیوتری و فیلم روی می‌آورد.

رئیس سازمان نظام روانشناسی با اشاره به اینکه نشاط اجتماعی خود به خود ایجاد نمی‌شود و مولفه‌های فراوانی دارد خاطرنشان کرد:‌ اگر امنیت آموزشی، پزشکی و رفاهی نداشته باشیم این امر به سختی رخ می‌دهد چرا که مولفه‌ها باید با امنیت درونی ایجاد شود. یقیناً احساس امنیت در اجتماع با بالا رفتن امنیت اقتصادی، سیاسی، شغلی، پزشکی و... رخ خواهد داد.

افروز با ذکر مثالی بیان داشت: مثلاً وقتی تعداد زیادی پشت کنکوری داریم و والدین در هر سطحی از اجتماع نمی‌دانند که فرزندشان در کدام رشته و در کدام شهر می‌تواند امکان تحصیل داشته باشد این به این مفهوم است که امنیت آموزشی نداریم.

احساس امنیت با شعار ایجاد نمی‌شود
وی ادامه داد: یا اگر خانمی چرخ اتومبیلش پنچر شود در کنار خیابان چه کسی به دادش می‌رسد. همچنین اگر فردی از همسرش جدا شد چه کسی او را زیر چتر حمایتی می‌گیرد و هزینه‌های زندگیش را می‌پردازد. ایجاد احساس امنیت با شعار نیست بلکه بخش اعظم آن بستگی به ایمان فرد دارد ولی بخشی از آن را هم ما باید ایجاد کنیم.

وی گفت: باید یک برنامه‌ریزی در تامین امنیت اجتماعی در حوزه‌های مختلف انجام دهیم تغییر در رفتار ایجاد نمی‌شود مگر اینکه باورهای ما تغییر کند که اولین آن مثبت‌اندیشی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha