گیاه بابونه گیاهی معطر است كه دارای خواص دارویی ضد حساسیت می‌باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، بابونه گیاهى معطر و بادوام است كه به ارتفاع حدود 30 تا40 سانتى‌متر و گاهاً تا 60 سانتی‌متر رشد می‌كند. ساقه آن به رنگ سبز مایل به سفید، برگ‌های آن كوچك متناوب و دارای بریدگی‌های باریك و نامنظم و پوشیده از كرك است. گل‌های آن مجتمع در یك طبق است كه به طور منفرد در انتهای ساقه گل دهنده در تابستان ظاهر می‌شود. در هر طبق گل‌های سفید در اطراف و گل‌های زرد در قسمت وسط قرار دارند.

از آنجائی كه این گیاه از قرن‌ها پیش به دلیل عطر فراوان در پارك‌ها، باغ‌ها و گذرگاه‌های اروپا كشت می‌شده است، از آن به بابونه اروپایی نیز یاد می‌شود.

یكى از تركیبات اصلى تشكیل دهنده بابونه روغنى فرار و لطیف و آبى رنگ است كه از گل آن به دست مى‌آید و مسبب عطر خاص گل بابونه است. مصرف جلدى این روغن، تاثیر بسزایى در ضدعفونى و برطرف كردن التهاب‌هاى پوستى دارد و ترمیم آسیب‌هاى سطحى پوست را تسریع مى‌كند. همچنین ماساژ با روغن این گیاه مسكنى موثر براى درد‌هاى سیاتیك است.

گل بابونه تاثیر آرام بخش شگرفى بر روى سیستم عصبى و همچنین دستگاه گوارش داشته و نقش قابل ملاحظه آن در درمان بى خوابى و رفع كابوس‌هاى شبانه شهرت دارد.

اثرضد التهاب، ‌ضد اسپاسم، ‌ضد نفخ، ضدعفونى كننده، ضدحساسیت، تاثیرات آرام بخش و تسكین دهنده درد و همچنین تقویت دستگاه هاضمه از مهمترین خواص بابونه است.

گفتنی است، بابونه یك ماده ضدحساسیت طبیعى است و از اثرات ضدآلرژى بخور آن مى‌توان جهت تسكین آسم، آلرژى‌هاى تنفسى فصلى، زكام و سینوزیت سود برد.

بخور گل بابونه جهت بهبود آكنه و جوش‌هاى صورت نیز توصیه ‌شده است.

بابونه مسكنى فوق العاده براى سردرد، میگرن، دندان درد و درد‌هاى عصبى است و به دلیل خواص شناخته شده این گیاه دارویی، به صورت چاى كیسه‌اى نیز امروزه در بازار موجود است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha