شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۶:۵۰
کد خبر: 42841
سلامت نیوز:وزن كودك شما هر روز زیاد می شود، تقریبا روزی 30 گرم. وزن او حدود 2700 گرم است و حدود 48.2 سانتی متر طول دارد. موهای كرك مانند او و همین طور ورنیكس (ماده نسبتا چربی كه بدن او را پوشانده بود و از پوست او در برابر مایع آمنیوتیك محافظت می كرد) در حال ناپدید شدن هستند. كودك شما همه این مواد را به همراه دیگر ترشحاتی كه به درون مایع آمنیوتیك می ریزند، می بلعد و این مواد تا زمان تولد در شكم او باقی خواهند ماند. این مخلوط سیاهرنگ كه مكونیوم نامیده می شود، اولین مدفوع كودك شما را تشكیل خواهد داد.

در انتهای این هفته كودك شما كامل شده است. به كودكانی كه در بین هفته های سی و هفتم و چهل و دوم به دنیا بیایند كامل می گویند، به آنها كه قبل از 37 هفته بدنیا می آیند نارس و بعد از 42 هفته دیررس می گویند. سر اكثر كودكان در این مرحله به طرف پایین قرار گرفته است كه برای یك زایمان راحت مناسبتر است.

در صورتی كه وضعیت كودك شما به این شكل نباشد پزشك یا ماما از شما خواهد خواست كه در هفته آینده برای تغییر وضعیت قرار گرفتن كودك در رحم برنامه ریزی كنید، برخی تمرینات ورزشی به این چرخش كمك خواهند كرد. بندرت پیش می آید كه پزشك یا ماما سعی كنند كه با انجام حركات آرام و نرم از روی شكم وضعیت قرار گرفتن كودك در رحم را تغییر داده و سر او را به طرف پایین برگردانند.

شما چگونه تغییر می کنید؟
با رشد كودك شما و تنگ شدن فضای اندامهای داخلی ممكن است كمتر از چند هفته پیش احساس گرسنگی كنید. در این مرحله استفاده از غذاهای سبكتر در دفعات بیشتر مناسب خواهد بود. با پایین تر رفتن كودك شما و نزدیك شدن او به لگن ممكن است سوزش معده از بین رفته و تنفس هم برایتان راحت تر شود.

در صورتی كه این اولین حاملگی شما باشد احتمال پایین تر رفتن كودك و نزدیك شدن او به لگن پیش از زمان زایمان بیشتر است. با این حال در صورتی كه این اتفاق بیفتد شما فشار بیشتری بر قسمت پایینی شكم خود احساس خواهید كرد كه در نتیجه راه رفتن و پیاده روی برایتان سخت و آزاردهنده خواهد شد. برخی خانمها می گویند كه در این حالت احساس می كنند یك توپ بولینگ را بین پاهای خود حمل می كنند و نزدیك است این توپ بیرون بیفتد. البته نگران نباشید او بیرون نمی افتد!
همچنین ممكن است انقباضهای عضلانی براكستون هیكس در این دوران بیشتر رخ دهند.

مجددا با پزشك خود تماس بگیرید و در مورد نحوه تماس با او در زمانی كه فكر می كنید درد زایمان شروع شده است هماهنگی مجددی به عمل آورید. قاعده كلی اینگونه است كه شما باید هنگامی با وی تماس بگیرید كه انقباضات متناوب عضلات شكم هر 5 دقیقه یكبار و به مدت حدود یك ساعت رخ بدهند. البته در صورتی كه هنوز هفته سی و هفتم را نگذرانده اید و نشانه های زایمان زودرس را مشاهده می كنید باید فورا به او خبر بدهید. همچنین در صورت پاره شدن كیسه آب (یا حتی اگر گمان كردید كه ترشحاتی از جنس مایع آمنیوتیك را مشاهده می كنید)، كاهش فعالیت كودك، خونریزی واژن، تب، سردردهای شدید، درد در ناحیه شكم و یا تغییر وضعیت بینایی به سرعت با پزشك خود تماس بگیرید.

حتی اگر حاملگی شما بدون عوارض و مشكل جدی طی می شود، بهتر است در ماه آخر از پرواز با هواپیما خودداری كنید؛ زیرا در هنگام پرواز احتمال بروز درد زایمان بیشتر است. البته بسیاری از خطوط هوایی به خانمهایی كه كمتر از 7 روز (و در بعضی موارد كمتر از یك ماه) به زایمانشان باقی مانده است اجازه سوار شدن به هواپیما را نمی دهند.

فعالیت های این هفته
یك شبكه خبری كوچولو درست كنید: ممكن است بخواهید تولد نوزادتان را به افراد زیادی اطلاع دهید. نام آنها را به همراه شماره تماس یا آدرس ایمیل در یك لیست بنویسید و آن لیست را به یكی از دوستانتان بدهید. او می تواند این خبر را در همان لحظات اولیه تولد نوزادتان پخش كند.

 در این صورت شما كافی است تنها یك تماس بگیرید. یك نفر از همكارانتان را هم در آن لیست قرار دهید تا خبر در محل كار شما هم پخش شود. از همسر یا كسی كه در زمان زایمان شما را همراهی می كند بخواهید تا مسوولیت بخش اطلاع رسانی تلفنی را بر عهده بگیرد! او می تواند كارها را راه بیندازد و مشكلات احتمالی را حل و فصل كند.
منبع: نی نی سایت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha