شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۶:۵۰
کد خبر: 42845
سلامت نیوز:تخمین اندازه متوسط كودك شما خیلی سخت است اما یك نوزاد به طور متوسط حدود 3175 گرم وزن و حدود 60 سانتی متر طول دارد. هر روز كه می گذرد كودك شما كمی بزرگتر می شود، ناخنها و موهای او هم به رشد خود ادامه می دهند. هنوز هم استخوانهای جمجمه او قدری از هم جدا هستند و این بدان خاطر است كه جمجمه بتواند كمی فشرده تر شده و به راحتی از مجرای زایمان عبور كند. تا حدود یك سال پس از تولد هم برخی نقاط نرم كه ملاج یا فونتانل نامیده می شوند در جمجمه او وجود خواهند داشت.

شما چگونه تغییر می کنید؟
علی رغم همه پیشرفتهای پزشكی هنوز هیچ راهی وجود ندارد كه بتوان زمان دقیق زایمان را تخمین زد. زایمان ممكن است زودتر از زمان مقرر رخ بدهد، خصوصا اگر در تشخیص زمان بسته شدن نطفه اشتباه كرده باشید. این اتفاق بیشتر زمانی می افتد كه تعیین زمان زایمان تنها بر اساس اولین روز از آخرین دوره قاعدگی صورت پذیرد و شما هم در نیمه اول دوره حاملگی خود سونوگرافی نداده باشید. با این حال حتی اگر زمان زایمان به دقت تعیین شده باشد دوران حاملگی برخی خانمها كمی طولانی تر می شود و متخصصین هم هیچ توضیحی برای این مطلب ندارند.

البته هنوز برای زایمان شما دیر نشده است و اگر یكی دو هفته دیگر بگذرد به زایمان شما دیرشده می گویند. اما برای اطمینان از وضعیت كودك پزشك از شما خواهد خواست كه در این هفته یا حداكثر در ابتدای هفته چهل و یكم یك آزمایش برای مشاهده كودك خود بدهید. در صورتی كه قبلا با برخی از عوارض حاملگی دست و پنجه نرم كرده باشید، انجام این آزمایش را از چند هفته زودتر آغاز كرده اید.

یك تست دقیق زیستی فیزیكی كه به اختصار BPP نامیده می شود شامل بررسی دقیق وضعیت كودك شما از طریق سونوگرافی و مشاهده حركات كلی بدن تنفس تون عضلات (میزان كشیدگی طبیعی عضلات كه با بررسی باز و بسته كردن دست یا كشیدن و رها كردن عضله ها تعیین می شود) و حجم مایع آمنیوتیك اطراف او (كه نشان دهنده وضعیت جفت است) می باشد. این تست ممكن است شامل بیست دقیقه بررسی دقیق ضربان قلب نیز باشد. البته ممكن است از تست BPP جایگزین هم استفاده شود كه شامل بررسی ضربان قلب كودك بوسیله دستگاه مخصوص و سپس بررسی حجم مایع آمنیوتیك بوسیله سونوگرافی می باشد. این تستها معمولا هر هفته دوبار انجام خواهند شد.
اگر آزمایشات جنین اطمینان بخش نباشند، مثلا حجم مایع آمنیوتیك خیلی كم باشد، به گونه ای برای شما برنامه ریزی خواهد شد كه هرچه سریعتر اینداكشن زایمان انجام شود.
پزشك شما دهانه رحم را هم بررسی خواهد كرد تا از آماده شدن آن برای زایمان مطمئن شود. در معاینه داخلی افاسمان و دیلاتاسیون دهانه رحم سنجیده می شود، به این معنا كه مقدار نرم و نازك شدن دهانه رحم و گشاد شدن آن تا حد زیادی می تواند زمان و نحوه شروع زایمان را نشان دهد. اگر درد زایمان به طور طبیعی رخ ندهد در بین هفته های 41 و 42 اینداكشن یا القای زایمان انجام خواهد شد.
فعالیت های این هفته
استراحت كنید: چند فیلم سینمایی نگاه كنید یك رمان بخوانید مجلات یا فیلم های محبوبتان را ببینید، بخوابید یا هر وقت كه می توانید یك چرت بزنید. چای را هم فراموش نكنید. در صورتی كه هنوز سر كار می روید بپرسید كه آیا می توانید از الآن مرخصی بگیرید و یا كارهایتان را در خانه انجام دهید. شما در اواخر دوران حاملگی قرار دارید و مستحق مرخصی هستید. اگر از حالا تا زمان زایمان دائما در حال فعالیت باشید هنگامی كه نوزادتان می خواهد به دنیا بیاید هیچ انرژی برای شما باقی نمانده است.
منبع: نی نی سایت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha