سلامت نیوز : محققان پزشکی هشدار دادند که دخترانی که از مادران بالای 39 سال متولد می‌شوند بیشتر در معرض ابتلا به سرطان سینه در بزرگسالی قرار دارند.
 
به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ، این تحقیقات نشان می‌دهد دخترانی که از مادران بالای 39 سال متولد می‌شوند و لاغر بوده و در سن بلوغ از قد بلندی برخوردار هستند، بیشتر در معرض ابتلا به سرطان سینه در بزرگسالی قرار دارند.

این تحقیقات اولین تحقیقات از نوع خود به شمار می‌رود که تلاش کرده است رابطه بین عمر مادر و افزایش خطر ابتلای کودکان به ویژه دختران به بسیاری از بیماریهای خطرناک را تجزیه و تحلیل کند.

این تحقیقات از 3574 زن 45 تا 68 سال انجام شد و پیگیری‌ها افزایش میانگین ابتلا به سرطان سینه را نشان داد.

بر اساس مطالعات انجام شده، عوامل اصلاح‌ ناپذیر افزایش دهنده خطر سرطان سینه شامل افزایش سن، جنس مونث، سابقه خانوادگی سرطان سینه، افزایش تراکم سینه، استعداد ژنتیکی، شروع قاعدگی پیش از 12 سالگی و یائسگی طبیعی پس از 45 سالگی است.

عوامل هورمونی مرتبط با سرطان سینه شامل سن بالا در هنگام اولین بارداری، مواجهه با دی‌اتیل استیل بسترول و درمان هورمونی است.

عوامل محیطی نیز شامل پرتودرمانی است و چاقی هم با افزایش میزان سرطان سینه همراه است.

اما بر اساس گزارشها، عوامل کاهش دهنده میزان سرطان سینه شامل بارداری در سنین پایین، قاعدگی دیررس، یائسگی زودرس، بارداری‌های متعدد و استفاده از برخی از داروها مانند تعدیل‌ کننده‌های انتخابی گیرنده استروژن و احتمالاً داروهای ضد التهابی غیراستروییدی (NSAIDs) و آسپرین هستند.

اگر چه سرطان پستان در سنین زیــر ۳۵ سالگی کمتر اتفاق می‌افتد و در سنین بالای ۵۰ سال بیشتر دیده می‌شود ولی همه زنان در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha