سلامت نیوز: مدیركل دفتر سلامت وزارت بهداشت گفت: عوارض مصرف داروهای روانگردان و محرک‌ها به مراتب خطرناک‌تر از مواد مخدر است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برنا، عباسعلی ناصحی مدیركل دفتر سلامت روان وزارت بهداشت اظهار داشت: متاسفانه مواد روانگردان، محرک ها و مواد مخدر صنعتی که ظرف چند سال اخیر میزان مصرف آن در کشور افزایش پیدا کرده است، اعتیاد بیشتر، درمان دشوارتر و عوارض جسمی، روانی و اجتماعی شدیدتری دارند.

وی گفت: مواد روانگردان و محرک‌ها با دامنه وسیعی از آسیب‌های جسمی، روانی، خانوادگی و اجتماعی همراه هستند و پیشگیری و فرهنگ‌سازی در این حوزه با كمک سایر دستگاه‌های اجرایی و رسانه‌ها باید جدی‌تر دنبال شود.

مدیركل دفتر سلامت وزارت بهداشت ادامه داد: برخی داروهای اعصاب و روان و مسكن های مخدر نظیر ترامادول و داروهایی که برای بیش فعالی تجویز می‌شوند همچون ریتالین،جزو روانگردان‌ها محسوب می‌شوند و با سیاست‌های كنترلی و محدود كننده، عرضه آن‌ها در داروخانه‌ها ممنوع شده است.

مدیركل دفتر سلامت روان وزارت بهداشت در حوزه سلامت روان و اعتیاد خاطرنشان كرد: پروتكل درمانی و پیشگیرانه روانگردان‌ها در وزارت بهداشت مراحل آخر بازنگری را سپری می‌كند و به‌زودی برای اجرا به دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور ابلاغ می‌شود.

ناصحی اظهار داشت: مقوله نظارت بر مراكز ترک اعتیاد و جلوگیری از فعالیت مراكز فاقد مجوز و تهیه برچسب‌های ویژه برای تشخیص داروهای اصلی از تقلبی و تولید شربت متادون به جای قرص آن در مقیاس محدود برای كشور از برنامه‌های وزارت بهداشت در این حوزه است.

وی افزود: هم اكنون هفت هزار تخت روانپزشكی در كشور فعال است كه این رقم با نیاز واقعی فاصله زیادی داشته و باید در قالب راهبردهای برنامه پنجم توسعه، گام‌های اساسی در این حوزه برداشته شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha