یکشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۲:۰۳
کد خبر: 42883
سلامت نیوز: پژوهشگران آمریکایی توانستند پروتئین جدیدی به نام TBC1D3 را شناسایی کنند که چه بسا نقش زیادی در کاهش خطر ابتلا به بیماری دیابت و چاقی داشته و ظهور آثار پیری را به تعویق می اندازد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  فارس، پژوهشگران دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس توانستند در تحقیقات خود این پروتئین را شناسایی کردند.

انسولین نقش حیاتی در کنترل سطح قند خون دارد زیرا مولکولهای گلوکز را از خون به داخل سلولها و عضلات منتقل می کند و چنانچه کنترل و تنظیم این نقل و انتقال برهم بخورد، بیماری های دیابت و چاقی بروز می کند.

پژوهشگران گفتند هر اندازه سلولها میزان تولید این پروتئین را افزایش دهند به همان اندازه حساسیت سلولها در قبال انسولین بالا رفته و مقاومت سلولها در برابر انسولین کاهش می یابد که این امر خطر ابتلا به دیابت و چاقی را کم می کند.

هورمون انسولین که از سلول‌های جزایر لانگرهانس در غده لوزالمعده به درون خون ترشح می‌شود، کارکردهای مختلفی در بدن دارد و از جمله ورود قند را از خون به درون سلول ‌ها تسهیل می‌کند تا سلول‌ ها بتوانند برای تامین انرژی خود از آن استفاده کنند.

در صورت کمبود یا عدم تاثیر انسولین، قند نمی ‌تواند وارد سلول‌‌ها شود و در نتیجه قند خون بالا می‌رود. بالا رفتن قند خون علاوه بر ایجاد علائم حادی که در بالا به آن اشاره شد، در درازمدت باعث آسیب رساندن به تقریباً هر عضو حیاتی بدن از جمله قلب، مغز، چشم و کلیه ‌ها می‌شود.

دیابت را بر حسب علت ایجاد بیماری به دو گروه دیابت نوع اول و دوم تقسیم می‌کنند. دیابت نوع اول یا دیابت نوجوانان در نتیجه تخریب نابجای سلول‌ های مولد انسولین به وسیله دستگاه ایمنی بدن رخ می‌دهد.

این بیماران مجبورند از همان ابتدا با تزریق انسولین خارجی کمبود این هورمون را در بدن رفع کنند و قند خود را در حالت عادی نگه دارند.

دیابت نوع دوم یا دیابت بزرگسالان معمولاً در میانسالی بروز می‌کند و زمینه ارثی در ایجاد آن دخیل است. این نوع دیابت به علت مقاومت پیدا کردن سلول‌های بدن به انسولین رخ می‌دهد و علاجی ندارد اما کارهای مختلفی می‌توان برای اداره درمانی و نیز پیشگیری از آن انجام داد.

دیابت نوع دوم بسیار شایع ‌تر از دیابت نوع اول است به طوری که 90 تا 95 درصد بیماران به نوع دوم دیابت مبتلا هستند.

سازمان بهداشت جهانی در تازه‌ترین گزارش خود پیش بینی کرده است که میزان مرگ و میر افراد دیابتی تا سال 2030 میلادی افزایش یابد.

این سازمان تعداد افراد مبتلا به دیابت در جهان را بیش از 346 میلیون نفر اعلام کرده و گفته است: پیروی از رژیم غذایی سالم، ورزش منظم، وزن مناسب و خودداری از مصرف دخانیات به مبتلا نشدن به بیماری دیابت کمک می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha