سلامت نیوز: عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با بیان این که حمایت از تولیدکنندگان محصولات ارگانیک موجب افزایش میزان سلامت در جامعه می‌شود، گفت: دولت باید با استخدام متخصصان و اختصاص اعتبارات مناسب از این محصولات حمایت کند.

بشیر خالقی در گفت‌وگو با خانه ملت، با اشاره به رشد بیماری‌های صعب‌العلاج به‌ویژه سرطان در کشور، افزود: رشد این‌گونه بیماری‌ها علت‌های فراوانی دارد که یکی از این علت‌ها نبود محصولات سالم است.

نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از استفاده از سموم آفت‌کش در محصولات کشاورزی، گفت: در چند سال اخیر خوشبختانه استفاده از این‌گونه محصولات کاهش پیدا کرده است.

وی با مثبت خواندن استفاده از محصولات ارگانیک در چرخه تغذیه افراد، افزود: به‌طور حتم استفاده از محصولات غذای سالم و ارگانیک در سالم ماندن بدن و جلوگیری از بروز بیماری‌های صعب‌العلاج نقش به‌سزایی دارد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با بیان این که توسعه محصولات سالم یک موضوع ملی و فراگیر است، تصریح کرد: این موضوع با سلامت تمام افراد کشور مرتبط است، از این رو باید برای توسعه این بخش‌ها تمام اقدامات و برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شود.

خالقی با اشاره به منع قانونی استفاده کودهای و سم‌های شیمیایی در محصولات کشاورزی، گفت: وزارت جهاد کشاورزی باید به‌وسیله کارشناسان متخصص با فرهنگسازی و اقدامات تفهیمی، کشاورزان را از استفاده محصولات شیمیایی منع و به استفاده از روش‌های ارگانیک تشویق کنند.

این نماینده مجلس هشتم، خواستار حمایت دولت از تولیدکنندگان محصولات ارگانیک شد و گفت: دستگاه اجرایی باید با استخدام متخصصان و اختصاص اعتبارات مناسب این شرکت‌ها را حمایت کنند.

وی ادامه داد: اگر چه تولید محصولات غذایی ارگانیک گران‌تر از تولید محصولات غذایی صنعتی است، اما زمانی‌که مردم به این نتیجه رسیدند که مصرف غذای ارگانیک سلامتی را برای آنها به ارمغان می‌آورد، احساس نیاز کرده و به سمت مصرف این نوع مواد غذایی می‌روند.

براساس آمار سازمان خوار‌وبار جهانی (فائو) در جهان در هر هکتار اراضی کشاورزی یک کیلوگرم سم مصرف می‌شود، اما در ایران در هر هکتار زمین کشاورزی ۰.۷ سم مصرف می‌شود، بدین معنا که در مصرف سم کمتر از میانگین جهانی است و محصولات کشاورزی ایران سالم‌تر از محصولات کشاورزی جهان است.

براساس آخرین آمار در سال ۹۰، تولید محصولات گواهی شده‌ی ارگانیک در کشور به ۳۵ هزار هکتار رسیده است، که این ۳۵ هزار هکتار شامل ۱۸ هزار هکتار مزارع کشاورزی و باغ‌ها و ۱۷ هزار هکتار گیاهان زمین‌های عرصه‌های طبیعی یا خود رو که بیشتر دارویی هستند، است./

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha