سلامت نیوز: رییس مركز سلامت محیط و كار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: طبق مقررات و برنامه ریزی های انجام شده، استفاده از آزبست تا پایان شهریور سال آینده بطور كامل در صنایع كشور متوقف می شود.

كاظم ندافی روز یكشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: اكنون فعالیت صنایع سازنده قطعات اصطكاكی خودرو مانند لنت ترمز و صفحه كلاج با استفاده از آزبست -نوعی تركیبات معدنی سرطان زا كه در صنعت از جمله صنایع ساختمانی و خودروسازی كاربرد دارد- متوقف شده است.

وی ادامه داد: همچنین در تلاش هستیم تا استفاده از آزبست در مهلت تعیین شده -پایان شهریور سال آینده- در سایر كارخانه های سازنده قطعات ساختمانی متوقف شود.

رییس مركز سلامت محیط و كار وزارت بهداشت با بیان اینكه آمار مشخصی درباره كارخانه های استفاده كننده از آزبست وجود ندارد، گفت: اغلب كارخانه های استفاده كننده از آزبست با توجه به شرایط موجود و فناوری های جدید تعطیل شده اند اما طبق برآوردهای انجام شده در سال 89، تقریبا 21 هزار شاغل در این صنعت مشغول بكار بودند.

ندافی خاطرنشان كرد مركز تحقیقات ساختمان و صنعت برای برخی از این كارخانه ها، جایگزین مناسب برای آزبست معرفی كرد كه تقریبا می تواند در مصالح ساختمانی جایگزین آن شود.

رییس مركز سلامت محیط و كار وزارت بهداشت گفت: تمام انواع آزبست، سرطان زا است و هیچ یك از انواع آزبست نباید مورد استفاده قرار گیرد.

ندافی ، بروز انواع سرطان ریه مانند مزوتلیوما را - كه تقریبا علاج ناپذیر است- از جمله عوارض استفاده از آزبست عنوان كرد و افزود: گاهی بروز علایم سرطان در فرد در معرض آزبست، مدت ها طول می كشدو در بسیاری از موارد حتی افراد خانواده شاغل در صنایع آزبست كه در تماس مستقیم با این ماده خطرناك نیستند نیز به سرطان مبتلا می شوند.

وی افزود: از این رو، موضوع آزبست در تمام جهان مورد توجه ویژه قرار دارد و حذف آن از صنایع از سوی سازمان های بهداشتی و زیست محیطی در اولویت قرار گرفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha