سلامت نیوز : رییس مركز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشكی كشور گفت: در حال حاضر یك هزار و 837 پایگاه اورژانس و پیش بیمارستانی در كشور فعال است كه با پیگیری‌های انجام شده، تعداد آن تا پایان امسال به دو هزار پایگاه می‌رسد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازایسنا، دكتر غلامرضا معصومی ضمن بیان این مطلب گفت: راه‌اندازی پایگاه‌های اورژانس و پیش بیمارستانی در جاده‌های فرعی و روستایی و تقویت امداد هوایی از برنامه‌های كلان سال آتی وزارت بهداشت است.

دكتر معصومی افزود: بر اساس تكالیف تعیین شده در برنامه چهارم توسعه كشور در قالب پوشش فراگیر باید در سطح كشور دو هزار و 197پایگاه اورژانس و پیش اورژانس راه‌اندازی می‌شد كه به دلیل كمبود نیروی انسانی و اعتبارات، این مهم محقق نشده است.

وی حوزه فوریت‌های پزشكی و اورژانس را چالش انگیزترین بخش درمان دانست و گفت: به همین دلیل وزارت بهداشت و درمان نظارت جدی بر اورژانس‌ها و تقویت امكانات تخصصی آنها در استان‌های واقع در مسیر ارتباطی اصلی كشور را در دستور كار دارد.

رییس مركز مدیریت حوادث و فوریت‌های كشور خاطرنشان ساخت: یكی از چالش‌های جدی در حوزه فوریت‌های پزشكی و اورژانس پیش بیمارستانی در كنار كمبود اعتبارات، جذب نیروهای متخصص در این حوزه است كه با ایجاد مركز تربیت كاردانی فوریت‌ها در برخی استان‌های كشور برای حل این معضل اقدام شده است.

دكتر معصومی بیان داشت: درحال حاضر 14هزار نفر در مراکز اورژانس و فوریت‌های پزشكی كشور فعالیت دارند كه این تعداد، جبران سه هزار نفر كمبود نیروی متخصص این حوزه را نیز با تلاش مضاعف برعهده دارند.

رییس مركز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشكی كشور گفت: با رسیدن تعداد پایگاه‌های اورژانس كشور به دو هزار واحد تا پایان امسال، نیروهای متخصص انسانی این حوزه بر اساس استاندارد باید به 21 هزار نفر برسد.

وی اضافه كرد: 12 دانشگاه علوم پزشكی كشور در مدت زمان خاص اقدام به ایجاد امكانات بیمارستان صحرایی در قالب چادر و كانكس كردند كه پاسخگوی نیازهای حوزه سلامت برای مواقع بحران و اضطرار نبود و به همین منظور طرح اتوبوس اورژانس در دستور كار وزارتخانه قرار گرفته است.

دکتر معصومی بیان داشت: یكصد دستگاه اتوبوس آمبولانس با امكانات 12 تخت بستری و تجهیزات درمان سرپایی و جراحی تهیه شده كه از مهر ماه امسال كار توزیع آنها در بین استان‌های كشور جریان دارد.

رییس مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشكی كشور عنوان كرد: اصلاح پایه اعتباری اورژانس‌های بیمارستانی و راه‌اندازی امداد هوایی با محوریت پایگاه‌های زمینی بیمارستانی از برنامه‌های جدی حوزه سلامت در قالب برنامه پنجم توسعه كشور است.

دكتر معصومی افزود: هم اكنون حدود 15هزار تخت اورژانس و پیش بیمارستانی فعال در كشور وجود دارد و تقویت نظارت بر حوزه اورژانس و امكانات این بخش به عنوان پیشخوان و محور اصلی فعالیت‌های درمانی دنبال می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha