سلامت نیوز : معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: اگر ۵ سال کل بودجه واردات تجهیزات پزشکی و دارو را تقسیم بر ۵ کنند و یک پنجم آن را به ما بدهند بالای ۹۰ درصد واردات را در داخل تولید می‌کنیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ، مصطفی قانعی ، اظهار داشت: در روز سوم اسفند نشست بزرگ کشوری برگزار می‌کنیم که همه دست‌اندرکاران مواد اولیه دارویی در آن حضور دارند.

وی افزود: ما در حال حاضر ۹۵ درصد داروهای‌مان تولید داخل است اما ۶۰ درصد از مواد اولیه آن از خارج می‌آید به همین دلیل با توجه به مشکلاتی که ممکن است پیش بیاید هدف ما این است که تولید مواد اولیه نیز در در داخل انجام شود.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت تصریح کرد: با توجه به اینکه کشور ما در صنعت نفت و پتروشیمی در جایگاه خوبی قرار دارد و اکثر این مواد اولیه محصولات پتروشیمی هستند می‌توانیم با انجام یک مهندسی شیمی بر روی آن به نقطه مطلوبی برسیم.

وی ادامه داد: چون کشور ما از لحاظ دانش شیمی جایگاه بالایی دارد، بنابراین باید تدبیری اتخاذ شود که دانش و صنعت را در خدمت سلامت بگیریم و با ایجاد بازار به خودکفایی در زمینه مواد اولیه برسیم.

قانعی در خصوص بودجه این معاونت در سال آینده گفت: مصاحبه‌ای انجام شده که بودجه فن‌آوری افزایش پیدا می‌کند اما تا مصوبه آن از مجلس بیاید و ما اعداد و ارقام را مشاهده کنیم نمی‌توانیم در این خصوص اظهار نظر کنیم.

وی خاطرنشان کرد: باید بودجه‌ای به اندازه‌ توانایی خود بگیریم تا به نقطه مطلوب برسیم؛ ما در زمینه فن‌اوری قول دادیم که اگر ۵ سال کل بودجه واردات تجهیزات پزشکی و دارو را تقسیم بر ۵ کنند و یک پنجم آن را به ما بدهند بالای ۹۰ درصد واردات را در داخل تولید می‌کنیم؛ بنابراین بحث این است که توانایی آن وجود دارد فقط باید این توانایی‌ها مدیریت شود.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت خوشبختانه در صنایع بزرگ مدل خوبی پیدا کرده‌اند و اوراق مشارکت می‌فروشند. صنایعی که در حد حوزه سلامت است، هرچند ارزش آن بالاست، اما در حد صنایع بزرگ نیست و باید مراقبت کنیم.

وی درباره وضعیت و تعیین تکلیف شرکت‌های دانش بنیان نیز گفت: تصور می‌کنم که این موضوع در شورای نگهبان منتظر تایید آخر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha