سلامت نیوز: بیماران سرطانی در گیلان با کمبود فضای فیزیکی برای شیمی درمانی در بخش دولتی مواجه هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سینانیوز؛ مشکلات بیماران خاص خصوصاً بیماران سرطانی بر هیچ کس پوشیده نیست و شاید همین مشکلات انگیزه اضافه شدن این بیماری به لیست بیماریهای خاص را در مسئولین ایجاد نموده است. ماهیت بیماری، هزینه‌های جراحی و شیمی درمانی و مسایلی از این قبیل بیماران و خانواده‌های آن‌ها را نگران کرده است.
به گفته کار‌شناس مسئول بیماریهای خاص استان گیلان ۲۰۰۰ نفر از بیماران سرطانی کشور در گیلان زندگی می‌کنند این تعداد تنها افرادی هستند که روند درمان خود را از طریق دانشگاه علوم پزشکی دنبال کرده و قطعاً افرادی هم هستند که مستقلاً پیگیر بیماری خود هستند.

نکته قابل توجه اینجاست که این تعداد بیمار در کل استان تنها ۳ تخت شیمی درمانی دولتی در اختیار دارند که کمبود تخت، فاصله زیاد نوبت دهی را موجب شده و بیماران را با نگرانی وخیم‌تر شدن بیماری به مراکز خصوصی سوق می‌دهد.

ضعف مالی برخی بیماران سرطانی را به استقبال مرگ می‌برد
هزینه‌های بالای داروهای خارجی و شیمی درمانی و عدم پوشش دهی بیمه‌ای آن‌ها، طولانی‌تر بودن دوره درمان با داروی ایرانی نسبت به نوع خارجی آن و غیره مواردی هستند که بیماران در هر نقطه‌ای از ایران از آن گله دارند و تلاش مسئولین برای رفع این موارد هرچند چشمگیر اما ناکافی بوده است.
دختر۳۰ ساله رشتی که مدتهاست به بیماری سرطان رحم مبتلا شده است در این مورد به خبرنگار سینا نیوز گفت: «خواهرم به دلیل ابتلا به این بیماری فوت کرده است و من هم بعد از ابتلا، ابتدا شیمی درمانی را از مرکز دولتی شروع کردم اما چون فاصله شیمی درمانی به دلیل کمبود تخت طولانی شده بود، به بیماری متاستاز مبتلا شدم.

وی ادامه داد: «با وجود اینکه پدرم یک کارگر است، پزشک برایم داروی خارجی تجویز کرد به همین دلیل خانواده‌ام از ترس از دست دادن دوباره دخترشان ادامه درمان را درمرکز خصوصی دنبال کردند. هزینه داروی خارجی را بیمه قبول نمی‌کند و از این بابت بسیار تحت فشاراقتصادی هستیم.»
این تنها یک نمونه از مشکلات بیماران مبتلا به سرطان درگیلان است که از کمبود تخت شیمی درمانی تحت فشار اقتصادی قرار گرفته‌است و چه بسا تعدادی از آنان به دلیل ضعف اقتصادی درمان را‌‌ رها کرده و به استقبال مرگ می‌روند.

تکاپوی مسئولین حوزه بهداشت و درمان برای بیماران سرطانی
مسایل و مشکلات مرتبط با بیماران سرطانی، مسئولین حوزه بهداشت و درمان جامعه را به تکاپو انداخته و هرچند تلاش آنان بسیاری از این موارد را مرتفع ساخته اما باز هم سرطان‌های تیروئید، مغز و استخوان و بعضی سرطانهای گوارشی برای اتمام دوره درمان باید از استان خارج شوند و همین امر مشکلاتی را برای خانواده‌ها ایجاد می‌کند.
فرزند یک بیمار مبتلا به سرطان تیروئید به سینانیوز می گوید: «پدرم از سال ۸۱ به سرطان تیروئید دچار شده است و هرچند جراحی وی در استان انجام شد اما برای ادامه درمان (یدتراپی) مجبور شدیم او را به مرکز امام خمینی (ره) تهران ببریم که همین قضیه رفت و آمد مشکلات زیادی را برایمان ایجاد کرده است.»

در این میان، شکوفه دوزنده مدیرانجمن خیریه حمایت از بیماران سرطانی در گیلان در خصوص این مسائل و مشکلات توضیح می دهد: «با تلاش مسئولین استانی دستگاه رادیوتراپی دولتی دراستان ایجاد و گسترش پیدا کرده که این امر بسیاری از مشکلات بیماران را حل نموده است.»

مدیر انجمن خیریه که بیش از ۱۴۰۰ نفر مددجو را تحت درمان دارد، افزود: «سال گذشته بیشترین آمار بیماران سرطانی مربوط به سرطان سینه بوده اما امسال سرطانهای گوارشی نیز در کنار سرطان سینه رکورد دار است.»

دوزنده با اشاره به اینکه حمایت مسئولین و استانداری ازما بسیار کم است، اظهار داشت: «اگر مسئولین حداقل در زمینه فضای فیزیکی ما را حمایت کنند این هزینه مصرفی هم صرف بیماران نیازمند خواهد شد.»

لازم شد تا در مورد این مشکلات گفتگویی با چند نفرازاعضای انجمن خیریه که مسائل فوق را برای بیماران سرطانی تأیید کردند، داشته باشیم. در این راستا آن‌ها پیشنهاداتی را به منظور کمرنگ کردن این موارد در سطح استان و کشور به شرح زیر مطرح کردند:
ـ استفاده از یارانه سرپرست خانوار به عنوان ضامن در اخذ تسهیلات بانکی.
ـ ایجاد مرکز cancer در استان
ـ کارت هوشمند بیماران سرطانی به منظور استفاده از خدمات رایگان درمانی در بخش دولتی.
ـ اختصاص دفترچه بیماریهای خاص برای بیماران سرطانی بصورت مدت دار.
ـ ایجاد انجمن‌های خیریه در هر شهرستان بصورت مجزا
اعضای این انجمن خیریه با ابراز ناخرسندی ازعدم پوشش دهی کامل بیمه‌ها در زمینه جراحی، آزمایشگاه، گرافی و غیره استفاده از دفترچه بیماریهای خاص و کارت هوشمند سلامت را مرهمی بر این مسایل دانستند و گفتند: «بسیاری از افراد سرطانی تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نیستند و این امر کمک شایانی به آن‌ها خواهد کرد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha