یك كارشناس ارشد محیط زیست و اكولوژیست گفت: شكار مستقیم یوزپلنگ آسیایی مهمترین عامل تهدید حیات این گونه جانوری است.

"الناز ستاری" كارشناس ارشد محیط زیست روزچهارشنبه به خبرنگار ایرنا، گفت: ایران كشوری فعال برای همكاری‌های تحقیقاتی و میدانی در زمینه حیات وحش است و چیتا - یوز پلنگ آسیایی - گونه‌ای با ارزش ملی و سمبل حیات وحش ایران است.

وی با اشاره به اینكه هر ایرانی باید به ارزش یوز پلنگ آسیایی آگاه باشد، گفت: ممكن است هزاران یوز پلنگ آسیایی در ایران وجود داشته باشد، اما اگرغذاهایی چون قوچ، میش و غزال به اندازه كافی برای یوز پلنگ آسیایی نباشد، از بین می‌روند.

ستاری با بیان اینكه "اگر تعداد طعمه‌های یوز پلنگ آسیایی را افزایش ندهیم، تعداد آنها نیز افزایش نخواهد یافت"، گفت: باید شكار غیرمجاز یوز پلنگ آسیایی را كاهش داد و شكار، فقط به صورت قانونی صورت گیرد.

این كارشناس ارشد محیط زیست و اكولوژیست، گفت: وضعیت كنونی نشان می‌دهد كه سازمان حفاظت محیط زیست تلاشهای فراوانی را برای حفاظت و كنترل یوز پلنگ آسیایی در ایران انجام داده است.

وی در عین حال گفت: بدون شك باید برای حفاظت از یوزپلنگ آسیایی تعداد محیط بانان را افزایش داده و امكانات بیشتری در این زمینه فراهم شود.

ستاری افزود: طعمه‌های یوزپلنگ آسیایی نیازمند علوفه هستند و اگر دام‌ها با چرای بی‌رویه علوفه را مصرف كند، غذایی برای طعمه این گونه جانوری باقی نمی‌ماند.

وی گفت: توجه به چرای كنترل شده دام در منطقه، ثابت نگه داشتن تعداد طعمه‌ها و افزایش آنها از مهمترین عواملی است كه برای تدوام حیات یوز پلنگ آسیایی لازم است.

این كارشناس محیط زیست با بیان اینكه "افزایش آگاهی جوامع محلی از دیگر اولویت‌های حفاظت از یوزپلنگ آسیایی است"، گفت: باید از توان مردم برای جلوگیری از به خطرافتادن حیات یوزپلنگ استفاده كرد.

ستاری با اشاره به استفاده از فناوری‌های نوین در بخش حفاظت از حیات وحش، گفت: استفاده از فناوری فقط یك وسیله برای حفاظت از حیات وحش است كه برای كمك به محیط بان لازم است، اما تلاش و زحمت اصلی به عهده محیط بانان است.

وی تاكید كرد: همراه با ورود فناوری‌های نوین باید كارشناسان آموزش- های لازم را ببینند تا با استفاده كارآمد از این فناوری‌ها از حیات وحش به بهترین شكل حفاظت شود.

 


 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha