سلامت نیوز : رییس سازمان انتقال خون با بیان این كه تبلیغات پلاكت درمانی برای مواردی نظیر رویش مجدد موها، رفع چین و چروک و بازسازی غضروف‌ها در رسانه‌های نه چندان معتبر، یك نوع استفاده غیراصولی و نادرست از این فرآورده مهم و علمی است، گفت: وجهه علمی پلاكت درمانی كاملا زیر سوال بوده و مورد تایید نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ، دكتر غلامرضا توگه ، درباره اندیكاسیون مصرف PRP (پلاسمای غنی از پلاکت) در زیبایی گفت: این روزها تبلیغات گسترده‌ای پیرامون استفاده از PRP صورت می‌پذیرد اما باید گفت این تبلیغات فراتر از واقعیت هستند.

وی با بیان این كه PRP جایگاه خاصی در علم انتقال خون دارد، اظهار كرد: به یقین فرآورده‌های پلاكتی نقش مهمی را در پدیده‌های علمی ایفا می‌كنند، اما باید توجه كرد تبلیغات پلاكت درمانی برای مواردی نظیر رویش مجدد موها، رفع چین و چروک و ترک‌های پوستی و بازسازی غضروف‌ها در رسانه‌های نه چندان معتبر، یك نوع استفاده غیراصولی و نادرست از این فرآورده مهم و علمی است.

توگه با بیان این ‌كه بعضا مشاهده می‌شود از این فرآورده به عنوان فرآورده‌ای حاوی سلول‌های بنیادی یاد می‌شود در حالی كه كاملا از نظرعلمی غلط است، گفت: از نظر ما وجهه علمی پلاكت درمانی كاملا زیر سوال بوده و مورد تایید نیست.

رییس سازمان انتقال خون در پاسخ به این كه آیا می‌توان روزی از PRP‌ با در نظر گرفتن جنبه‌های علمی آن برای درمان و رفع برخی مشكلات پوستی بهره جست، اظهار كرد: متاسفانه هر مبحث علمی اندیكاسیون خاص خودش را دارد. البته می‌توان مواردی را یافت كه استفاده از پلاكت درمانی موثر واقع شده است، اما این‌ گونه نیست كه انجام این درمان‌ها مطالعه علمی دقیقی پشت سر خود داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha