دوشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۴
کد خبر: 42994
سلامت نیوز: واستلر به یاد دارد كه در سال چهارم ابتدایی همیشه بازو‌هایش را به بدنش می‌چسباند. او هرگز دوست نداشت دستش را برای جواب دادن به سوال بالا ببرد. تعریق بیش از حد باعث می‌شد حلقه‌ا‌ی از عرق در زیر بغلش پدیدار شود- حتی وقتی كه هوا گرم نبود. او تا زمانی كه 30 سالش نشده بود با دكتری در مورد اینكه بازوهایش همیشه از عرق خیس است صحبت نكرده بود. پزشك بعد از شنیدن مشكلش، با او در مورد «هایپر هیدروسیس» یا همان تعریق بیش از اندازه صحبت كرد و توضیح داد كه این بیماری به تعرق غیرقابل پیش‌بینی و بیش از مورد نیاز بدن گفته می‌شود.

سوفیا كه اكنون 36 ساله است می‌گوید: یك سری پیامدهای روانی هم وجود داشت كه به همراه این بیماری ‌آمد. من نمی‌دانستم كه این مشكل ممكن است برای افراد دیگری هم اتفاق بیفتد. در آن زمان كه كلاس چهارم ابتدایی بودم، سعی می‌كردم خودم را از چشم دیگران مخفی كنم و با خودم می‌گفتم این چه مشكلی است كه برای من پیش آمده و فرد دیگری مشكل مشابه من را ندارد؟
در این مطلب متخصصین پوست در مورد تعریف تعریق طبیعی صحبت می‌كنند و اینكه اگر بیش از اندازه عرق می‌كنید، چه كاری باید انجام دهید.

چرا عرق می‌كنیم؟
دكتر «نوئل سلیش» استادیار رشته پوست در دانشگاه تورنتو می‌گوید: تعریق باعث كنترل دمای بدن و میزان آب بدن می‌شود. ما همیشه تا حدی عرق می‌كنیم، اما در محیط‌های گرم، در طول ورزش یا در زمانی كه تحت استرس جسمانی یا روانی هستیم، تعریق به میزان قابل توجهی بیشتر می‌شود.
دكتر «دیوید پاریزر» استاد دانشگاه پوست دانشكده پزشكی ویرجینیای شرقی می‌گوید: ما بین دو تا چهار میلیون غدد عرقی در بدنمان داریم كه بر روی پیشانی، صورت، زیر بغل و كف پا متمركز شده‌اند. آنها عرق تولید می‌كنند و عرق از طریق منافذ پوستی دفع می‌شود تا بدن ما را از گرم شدن بیش از حد محافظت كند. با تبخیر شدن عرق، پوست ما خنك می‌شود.

چرا بعضی از ما بیش از دیگران عرق می‌كنیم؟
دو نوع «تعریق بیش از اندازه» وجود دارد: تعریق بیش از اندازه اولیه، كه به خودی خود اتفاق می‌افتد و تعریق بیش از اندازه ثانویه كه توسط داروها یا سایر مشكلات پوستی زمینه‌ای ایجاد می‌شود. در این مقاله به تعریق بیش از اندازه نوع اولیه پرداخته می‌شود.
دكتر سلیس می‌گوید: اكثر افرادی كه مبتلا به تعریق بیش از اندازه هستند، چهار برابر حالت طبیعی عرق می‌كنند. هر چند ممكن است این میزان بسیار بیشتر یا بسیار كمتر باشد. مشكل این است كه زمانی كه بدن آنها نیاز به خنك شدن ندارد هم عرق می‌كند. این افراد می‌توانند افرادی آرام، خونسرد و بدون استرس باشند، اما باز هم بیش از حد عرق كنند.
محققان مطمئن نیستند كه چه چیزی باعث این اختلال می‌شود، اما پزشكان فكر می‌كنند شاید مشكلی بین ارتباط مغز با غدد عرقی وجود داشته باشد. به نظر می‌رسد كه غدد عرقی افراد مبتلا به تعریق بیش از اندازه، حساس‌تر از غدد عرقی افراد عادی است. این مشكل در برخی افراد موروثی است. ممكن است تعریق بیش از اندازه در بیشتر افراد یك خانواده وجود داشته باشد. بیش از دوسوم افراد مبتلا به این بیماری، افراد مبتلای دیگری نیز در خانواده‌شان دارند و به نظر می‌رسد این مشكل از آغاز بلوغ شروع می‌شود. تعریق بیش از اندازه یا «هایپر هیدروسیس» تمایل دارد خود را در چهار منطقه از بدن نشان دهد: زیر بغل، كف دست، كف پا، صورت و كف سر. اما تعریق بیش از حد می‌تواند در سراسر بدن اتفاق بیفتد. تعریق معمولا متقارن است؛ به این معنی كه هر دو طرف بدن به یك میزان تحت تاثیر غدد قرار می‌گیرند و عرق می‌كنند.

چه مقدار تعریق، تعریق زیاد محسوب می‌‌شود؟
برای تشخیص «هایپر هیدروسیس» لازم نیست كمیت تعریق را اندازه بگیریم، كافی‌ است بفهمیم تعریق بیش از اندازه، كیفیت زندگی بیمار را تا چه حد تحت تاثیر قرار داده است.
ممكن است دو نفر، یكی دو برابر حد طبیعی و دیگری هشت برابر حد طبیعی عرق كند، ولی هر دوی آنها مبتلا به «هایپر هیدروسیس» باشند.
اگر بیش از حد به عرق كردن خود و راه‌های مقابله با آن فكر می‌كنید، به احتمال زیاد تعرق شما از حالت عادی بیشتر است، برای مثال فردی كه همیشه لباس تیره می‌پوشد و سه پیراهن یك شكل همراه خود به محل كارش می‌برد تا با تعویض آنها تعریق بیش از اندازه‌اش را مخفی كند. بعضی از افراد حتی از حوله‌های كوچك و گاهی هم از نوار بهداشتی كوچك برای مخفی كردن عرق زیر بغلشان استفاده می‌كنند. آنها ممكن است یك شی مرطوب كنار دست خود بگذارند و به بهانه خیس بودن دست‌شان با همكاران‌شان دست ندهند!

چگونه از شر تعریق زیاد خلاص شویم؟
راه‌های زیادی برای درمان «هایپر هیدروسیس» وجود دارد. متخصصان پوست درمان را با تجویز ضدعرق‌ها شروع می‌كنند. اگر این نسخه جواب نداد، پزشكان از درمان به وسیله امواج كوتاه الكتریكی روی مناطقی كه غدد عرقی وجود دارد، استفاده می‌كنند. روش دیگر تزریق سم بوتولیسم «بوتاكس» است، هر دوی این موارد باعث بلوكه شدن سیگنال‌های غدد عرقی می‌شود كه عملكردشان تولید عرق است. زمان تكرار این درمان وقتی است كه تعرق زیاد مجددا شروع شود. اگر این درمان‌ها عمل نكنند، داروهایی وجود دارند كه می‌توانند عملكرد غدد عرقی را مختل كنند، اما باید در نظر بگیرید كه این داروها عوارض جانبی شدیدتری دارند. جراحی برای برداشتن غدد عرق یا قطع اعصاب غدد، آخرین راه‌های علاج محسوب می‌شوند.
به عنوان مثال خانم جوانی بود كه تعریق زیاد در ناحیه زیر بغل نداشت، ولی از تعریق زیاد كف دست و پایش رنج می‌برد، برای درمان تعریق زیاد كف دست این خانم از بوتاكس و برای كف پایش از امواج كوتاه الكتریكی استفاده شد.

منبع: روزنامه شرق

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • محمدی ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
    9 0
    سلام وققتون بخیر . مادر من 72 سالشونه و تعرق زیاد و سرددارن کف سرشم گرم میشه گاهی اوقات و از این بابت خیلی نگرانم . ممنون میشم بنده رو راهنمایی کنید . ممنونم