دوشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۱:۳۲
کد خبر: 43000

جوجه‌كباب از جمله غذاهای لذیذی است كه اكثر افراد طعم و مزه آن را می‌پسندند. برخی خانواده‌ها آن را در رستوران میل می‌كنند و تعدادی نیز جوجه‌های تكه شده آماده‌ای را كه در اكثر سوپر پروتئین‌ها به پیاز، آبلیمو و زعفران آغشته‌شده خریداری كرده و خود اقدام به طبخ و كبابی‌كردن آن می‌كنند

سلامت نیوز: جوجه‌كباب از جمله غذاهای لذیذی است كه اكثر افراد طعم و مزه آن را می‌پسندند. برخی خانواده‌ها آن را در رستوران میل می‌كنند و تعدادی نیز جوجه‌های تكه شده آماده‌ای را كه در اكثر سوپر پروتئین‌ها به پیاز، آبلیمو و زعفران آغشته‌شده خریداری كرده و خود اقدام به طبخ و كبابی‌كردن آن می‌كنند اما آیا جوجه‌هایی كه این روزها برای كبابی‌كردن عرضه می‌شوند، واقعا از گوشت جوجه تهیه می‌شوند‌؟ چه تفاوتی میان جوجه‌كباب آماده فله‌ای با بسته بندی شده آن وجود دارد‌؟

مرغ‌هایی كه جوجه‌كباب می‌شوند

در كشور ما مكانی خاص برای پرورش گوشت جوجه به‌منظور كبابی‌كردن وجود ندارد، اگر هم باشد بسیار محدود و اندك است.

معمولا جوجه‌هایی برای كبابی كردن مناسب هستند كه با تغذیه مناسب، وزنی حدود 800 گرم داشته و استخوان‌هایشان ترد و خوشمزه باشد.

اما این روزها برخی مغازه‌های معمولی و غیرمجاز كه خود اقدام به تهیه این محصول می‌كنند از گوشت مرغ تكه شده استفاده می‌كنند.

همچنین این نوع مراكز، جوجه‌هایی را كه قدرت وزن گرفتن ندارند یا بشدت بیمار هستند، قبل از آن‌كه به وزن مطلوب برسند كشتار كرده و قسمت‌هایی از گوشت را كه دارای خون‌مردگی یا كبود، ملتهب و بیمار است جدا و از قسمت‌های به ظاهر سالم گوشت، برای جوجه‌كباب استفاده می‌كنند.

گوشت این جوجه‌ها ظاهرا تازه و مطبوع بوده و كیفیت نامطلوب آن به واسطه آغشته شدن به پیاز، آبلیمو و مواد رنگی و طعم‌دار قابل تشخیص نیست.

این جوجه‌ها با توجه به نوع بیماری‌شان، گوشتی آلوده داشته و اگر بخوبی طبخ و كبابی نشوند بیماری‌زا بوده و می‌توانند ناقل بیماری‌های مشترك میان طیور و انسان باشند.

جوجه‌كباب‌های به ظاهر تازه

از سوی دیگر جوجه‌كباب‌های فله‌ای، تاریخ مصرف مشخصی نداشته و شكل فریبنده و بوی دلپذیر آن، همه را ترغیب به خرید خواهد كرد، اما باید بدانید كه این محصولات به خاطر شرایط نگهداری نامناسب و به دلیل آن‌كه اغلب‌به‌صورت متراكم و در حجم زیاد روی هم چیده می‌شود، بسیار زودتر از موعد مقرر فاسد و غیرقابل مصرف شده و به شدت مسمومیت‌زا هستند.

جوجه‌كباب‌های رنگ ‌شده


موضوع دیگر مواد رنگی و طعم‌دار غیرمجازی است كه تولیدكنندگان غیرمتعهد به جای زعفران به این محصول اضافه می‌كنند. این تركیبات به طور نسبی سمی ‌بوده و در درازمدت خون را مسموم و آسیب‌های جبران‌ناپذیری به بافت كبد و كلیه وارد خواهند كرد.

شدت تاثیر نامطلوب این مواد در كودكان، مادران باردار و سالمندان بیش از گروه‌های دیگر است. این نوع افزودنی‌ها می‌تواند در دوران بارداری با ایجاد تغییرات هورمونی و عصبی موجب سقط جنین و در كودكان باعث ناهنجاری‌های رفتاری و بیش‌فعالی و در سالمندان منجر به ضعف سیستم ایمنی بدن شود.

توصیه‌ها


ـ برای خرید جوجه‌كباب انواعی را كه به صورت بهداشتی بسته‌بندی شده و دارای تاریخ مصرف، پروانه بهره‌برداری و مجوز دامپزشكی و بهداشت هستند انتخاب كنید. اغلب خرید از قصابی‌ها و مغازه‌های معمولی كه مجوز تهیه و فرآوری جوجه‌كباب آماده را ندارند توصیه نمی‌شود.

ـ ‌بهتر است از تهیه چلو جوجه یا جوجه‌كباب از سفره‌خانه‌های غیرمجاز و مراكز پخش غذاهای خانگی فاقد مجوز خودداری كنید، چرا كه این نوع مراكز اغلب برای تهیه این نوع غذا از جوجه‌های آماده‌ای كه به صورت فله‌ای تهیه می‌شود استفاده می‌كنند. تاسف‌بارتر آن كه اگر این جوجه‌ها پس از كبابی شدن به فروش نرسد در شرایط بد محیطی نگهداری و برای روز بعد مجدد داغ شده و به فروش می‌رسند.

ـ قبل از مصرف جوجه‌كبابی شده، ابتدا آن را باز كرده و ببینید و پس از اطمینان از مغز پخت بودن، آن را میل كنید. چنانچه مغز جوجه‌كباب، قرمز متمایل به صورتی باشد، نشان‌دهنده نیم‌پز یا ناپز بودن آن است.

منبع: جام جم آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha