سلامت نیوز : قائم مقام مرکز بهداشت استان آذربایجان شرقی گفت: از نظر میزان تهدید سلامتی، مردان بیشتر از زنان، مستعد ابتلا به بیماری‌های پرخطر هستند و مرگ و میر آنها، نسبت به زنان بیشتر است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ، منطقه آذربایجان شرقی، دکتر "مجید كارآموز"، شامگاه یكشنبه، 30 بهمن در جمع خبرنگاران اظهار كرد: متوسط طول عمر مردان نسبت به زنان کمتر است. متوسط امید به زندگی در مردان 70 و در زنان 73 سال است.

وی تاکید كرد: مردان بیشتر در معرض فاکتورهای محیطی و استرس‌های شغلی قرار دارند و این درحالی است که مردان در مقایسه با زنان به خصوص در گروه‌های میانسال مراجعه کمتری به پزشک دارند.

كارآموز ادامه داد: متاسفانه مردان در مراحل پیشرفته بیماری، به پزشک مراجعه می‌کنند و کمتر برای تامین سلامت خود هزینه می‌کنند.

قائم مقام مرکز بهداشت آذربایجان شرقی با یادآوری این‌که حوادث رانندگی در مردان پنج برابر و اعتیاد 10 برابر بیشتر از زنان است، گفت: حوادث ناشی از کار، قتل، ابتلا به اسکیزوفرنی و آسم نیز در مردان بیشتر از زنان مشاهده می‌شود.

کارآموز با تاکید بر این‌که مردان جزء گروه‌های پرخطر جامعه هستند و باید موضوع سلامت آنها جدی تلقی شود، گفت: طبق گزارش‌های وزارت بهداشت 22.9 مردان دچار اضافه وزن و 11.2 درصد مردان دچار چاقی هستند و 21 درصد آنان روزانه از دخانیات استفاده می‌کنند، 22.59 درصد دارای کلسترول خون بالا و 24.3 درصد مردان داری فعالیت بدنی کم و 17.6 درصد مردان نیز دارای فشار خون بالا هستند.

قائم مقام مرکز بهداشت استان با اشاره به محوریت مردان به عنوان محور اقتصاد خانواده در کشور، گفت: اگر مردان دچار مشکل شوند نه تنها خود، بلکه خانواده و به تبع آن جامعه نیز دچار مشکل خواهد شد.

کارآموز با بیان این‌که اولویت‌های برنامه سلامت مردان در وزارت بهداشت، پیشگیری از بروز سوانح و حوادث شغلی آنهاست، افزود: پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی، عروقی و عوامل خطر ساز همچون دیابت و همچنین اعتیاد و سرطان‌ها جزء سایر اولویت‌های وزارت بهداشت در هفته ملی سلامت مردان است.

وی، هدف از اجرای برنامه‌های هفته سلامت مردان را توسعه سلامت مردان در ابعاد جسمانی، اجتماعی، پیشگیری اولیه و تشخیص زود رس و نیز توجه به نیازهای بهداشتی مردان عنوان کرد و افزود: به پیشنهاد انجمن اورولوژی، سعی داریم با ارائه اطلاعات و آموزش‌های لازم، مردان را به لزوم تامین سلامت خود تشویق کنیم.

به پیشنهاد انجمن اورولوژی کشور، اول اسفند به عنوان روز سلامت مردان نامگذاری شد. از سال گذشته نیز هفته اول اسفند تحت عنوان سلامت مردان نامگذاری شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha