چهارشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 4302

دبیرعلمی جراحان مغز و اعصاب اعلام كرد: با توجه به جمعیت جوان كشور تروما شایع ترین علت مرگ و میر جوانان به شمار می‌آید.

دكتر سید محمود طباطبایی جراح مغز و اعصاب و دبیر علمی جراحان مغز و اعصاب در گفت و گو با ایسنا، شایع ترین علت مرگ و میر جوانان را در دنیا تروما دانست و گفت: آسیب‌ سیستم‌های عصبی و تصادفات، امروزه در دنیا از جمله مشكلات جوامع صنعتی به شمار می‌آید.

وی ادامه داد: شناخت تروما و آسیب‌ سیستم‌های عصبی و راه حل پیشگیری از آن می‌تواند در مسائل كلی جامعه چه از نظر اقتصاد و سلامت نهایی و پایدار كه شعار سازمان جهانی بهداشت نیز است به عنوان محور قرار گیرد.

دكتر طباطبایی با بیان این كه حدود 60 درصد جمعیت كشور جوان هستند، اظهار داشت: با توجه به این كه تروما قشر جوان را قربانی خود كرده، می‌توان با آموزش و سرمایه گذاری كافی از آنها پیشگیری كرد.

وی تصریح كرد: مسئولان می‌توانند به صورت تیمی كه یك ضلع آن وزارت بهداشت، جوامع دانشگاهی و گروه پزشكی، ضلع دیگر آن برنامه ریزان سیستم حمل و نقل و ضلع سوم برنامه ریزان مسائل اقتصادی هستند در كنار هم به پیشبرد اهداف جامعه كمك كنند.

طباطبایی با بیان اینكه بر اساس آخرین آمار پلیس ایران در هر 20 دقیقه یك نفر قربانی ناشی از تروما می‌شود، اذعان داشت: این در حالی است كه این آمار دارای درصد خطایی نیزاست. همچنین در كنار این مسئله باید معلولیت‌ها، مشكلات ناشی از تصادفات، از كار افتادگی‌ها و نقص عضو را كه كل نظام اقتصادی جامعه و سلامت خانواده را تحت تاثیر قرار داده، مدنظر قرار داد.

وی با بیان اینكه در آسیب‌های اولیه غالبا تیم‌های پزشكی و تیم پلیس و كمك كننده چندان دخالتی ندارند، به ایسنا گفت: آموزش‌های لازم برای جوانان و اصلاح موانع راه‌ها، بهبود مسائل ماشینی و ترافیكی می‌تواند از بروز حوادث جلوگیری كند.

طباطبایی با بیان اینكه تیم پزشكی و گروه امداد وظیفه جلوگیری از آسیب‌های ثانویه را بر عهده دارند، یادآور شد: سرعت تیم‌های كمك كننده و سیستم‌های انتقال و بیمارستان‌های مجهز می‌تواند از آسیب‌های ثانویه جلوگیری كند.

وی دقت و سرعت سیستم انتقال و تكنسین‌های ورزیده را حائز اهمیت دانست و تصریح كرد: شایع ترین مشكل در سیستم جراحی مغز و اعصاب در كشور، ضایعات اولیه و ثانویه ستون فقرات است به طوری كه در كارگران و گروه‌هایی كه به صورت فیزیكی با ستون فقرات سر و كار داشته رخ می‌دهد.

طباطبایی با بیان اینكه آسیب‌های اولیه حاد و آسیب‌های مزمن در اثر بهره گیری غلط از ستون فقرات رخ می‌دهد، خاطرنشان كرد: آرتروز زودرس در اثر استفاده غیراصولی ستون فقرات، انجام كار طولانی مدت، ورزش نكردن و آموزش ندادن به كارگران و مهندسان در بحث فنی، صنایع و كشاورزی اتفاق می‌افتد.

دبیرعلمی جراحان مغز و اعصاب دیسك كمر را شایعترین بیماری در جوامع فنی و صنعتی عنوان و تصریح كرد: دردهای كمراز نشانه‌های اولیه دیسك كمر به شمار می‌آید كه در مردها شایع تر است و با توجه به اینكه در اقتصاد درمان، سلامت مردان از اركان مهم است بنابراین بار سنگینی بر اقتصاد هر جامعه‌ای تحمیل می‌كند.

وی با اشاره به انواع مختلف تومورها اظهار داشت: تومورها در سیستم عصبی به شكل اولیه و ثانویه در مغز و نخاع بروز می‌كنند كه اكثر مواقع درمان پذیر است.

طباطبایی ضایعات عروقی (سكته‌ها) را از دیگر مشكلات سیستم عصبی عنوان كرد و افزود: سكته‌های قلبی جایگاه ویژه‌ای در بین بیماریها دارند كه به دو نوع سكته‌های ناشی از انسداد و خونریزی بروز می‌كند ومی‌تواند باعث ایجاد معلولیت شود اما با تغذیه صحیح و مراجعه زودرس می‌توان از آن جلوگیری كرد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha