سلامت نیوز : محمد سعید رحیمی گفت: آلودگی هوا احتمال ابتلای كودكان به سرطان را افزایش می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برنا، محمد سعید رحیمی نژاد دبیر انجمن خون و سرطان كودكان ایران با بیان این‌كه میزان شیوع سرطان خون در ایران همانند كشورهای دیگر دنیاست، تاكید كرد: در كشورهای مختلف تحقیقاتی در زمینه عوامل موثر بر ابتلا به سرطان خون انجام شده است و بر اساس یكی از این پژوهش‌ها كه در انگلیس صورت گرفت زندگی كردن در كنار دكل‌های فشار قوی برق، باعث ابتلای بیشتر كودكان به سرطان خون می‌شود.

رحیمی نژاد ادامه داد: بر اساس برخی از متون پزشكی، آلودگی هوا احتمال ابتلای كودكان به سرطان را افزایش می‌دهد كه این امر با نوع ماده آلاینده نیز ارتباط دارد. از سوی دیگر بر اساس نتایج برخی از مطالعات كاركنان پمپ بنزین‌ها باید نكاتی را رعایت كنند تا احتمال ابتلای انان به سرطان خون كاهش پیدا كند.

وی با بیان این‌كه مهمترین عامل ابتلا به سرطان خون ناشناخته است، ‌تاكید كرد: در ابتلا به سرطان خون عوامل ارثی و اكتسابی موثر هستند. از سوی دیگر مشكل خاصی در زمینه درمان سرطان خون در كودكان ایرانی نداریم. البته برخی مواقع ممكن است داروهای آنان در بازار به سختی پیدا شود به هر حال هرچه داروها از تكنولوژی پیشرفته‌تری برخوردار باشند گران‌تر هستند.

وی افزود: در شرایطی كه ایران تحریم است باید داروهای مبتلایان به سرطان خون را از راه‌های دیگری تهیه كنیم البته داروهایی باید وارد شود كه از كیفیت لازم برخوردار باشند.

دبیر انجمن خون و سرطان كودكان تاكید كرد: تا به حال در ایران كارهای زیادی در زمینه بهداشت و درمان انجام شده است، به عنوان نمونه حدود 25 سال قبل فقط 5 فوق تخصص خون و سرطان در ایران فعالیت می‌كردند اما در حال حاضر تعداد این افراد به حدود 100 فوق تخصص رسیده است و افزایش تعداد متخصصان، جهش بزرگی محسوب می‌شود. وضعیت درمان مبتلایان به سرطان خون در ایران به گونه‌ای بوده است كه بسیاری از مبتلایان به این بیماری در حال حاضر به سنین جوانی رسیده‌اند.

وی افزود: در حال حاضر 18 هزار بیمار تالاسمی در ایران زندگی می‌كنند كه بسیاری از آنها پیش از اجرای طرح پیشگیری به این بیماری مبتلا شده‌اند اما در حال حاضر حدود 20 مركز پیشگیری از تالاسمی در كشور فعالیت می‌كنند.

دبیر انجمن خون و سرطان كودكان، درباره سن ابتلا به سرطان خون اظهار كرد: شایع‌ترین سن ابتلا به این بیماری زیر10 سال است. اگر بیمار از سن یك تا 9 سالگی به این بیماری دچار شود به درمان بهتر پاسخ می‌دهد اما زیر یك سالگی و پس از 9 سالگی بیمار پاسخ مناسبی به درمان نمی‌دهد.

وی در زمینه علائم این بیماری گفت: رنگ پریدگی (ناشی از كم خونی)، تب (به علت كاهش گلبول سفید)، خونریزی از اندام‌هایی مانند بینی و لثه (به دلیل كاهش پلاكت)، بزرگ شدن غدد لنفاوی و طحال، دردهای استخوانی، تورم مفاصل و وجود خون در ادرار و مدفوع از علائم ابتلا به سرطان خون است.

رحیمی نژاد درباره نقش موسسه محك در درمان مبتلایان به سرطان خون اظهار كرد: اگر این موسسه فعالیت نمی‌كرد بسیاری از كودكان مبتلا به سرطان فوت می‌كردند این موسسه طی سی سال اخیر كارهای زیادی را در زمینه كمك رسانی به كودكان سرطانی انجام داده است و به همین علت درصدی از بیماران در شهرستان‌ها بهبود پیدا كرده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha