مصرف پروتئین نقش مهمی در جلوگیری از بروز آسیب‌های مفاصل دارد

سلامت نیوز : یك متخصص ارتوپدی با بیان این که ورزش، داشتن فعالیت جسمانی مناسب، كاهش وزن و تقویت عضلات در پیشگیری از بروز آرتروز ضروری است، توصیه کرد: افراد به هیچ وجه روی زمین و زانوهای خود ننشینند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ، دكتر عباس معدنی ، درباره چگونگی ایجاد محدودیت‌های حركتی در افراد توضیح داد: زانو برای آن كه محدودیت حركتی پیدا نكند، نباید تغییر شكل پیدا كرده و دچار فرورفتگی و برآمدگی شده باشد. بنابراین اگر یك قسمت از زانو فرو رفته باشد قطعا محدودیت حركتی ایجاد می‌شود.

وی افزود: درغیراین صورت ممكن است محدودیت حركتی به علت چسبندگی سطوح مفصلی به یكدیگر و یا چسبندگی رباط‌ها و كپسول‌ها به داخل مفصل رخ دهد كه می‌تواند در پی صدمه شدید به مفصل و یا عدم توانبخشی بیمار ایجاد شود.

قوزکردن، ریسک ابتلا به آرتروز زانو را بالا می‌برد
این متخصص ارتوپدی در ادامه در پاسخ به این پرسش كه آیا قوز كردن می‌تواند موجب بروز آرتروز مفصل در سنین بالاتر شود، اظهار كرد: قطعا به این خاطر كه وقتی شخص قوز می‌كند، فشار نابجایی به مفصل‌های مهره وی وارد می‌شود. هرگاه فشار نابجایی به یک مفصل وارد شود می‌تواند به سلامت فرد آسیب برساند.

وی همچنین درباره نقش رژیم‌ها و الگوهای تغذیه‌ای در بروز ناراحتی‌های مفاصل عنوان كرد: نمی‌توان گفت تغذیه اثرگذاری بالایی دارد. اما اشخاصی كه یك رژیم غذایی منطقی و معمولی دارند، معمولا دچار آرتروز نمی‌شوند. البته در جوامعی كه فقر، كمبود جدی تغذیه‌ای و گرسنگی شایع است، آرتروز بیشتر گزارش شده است.

پروتئین نقش مهمی در جلوگیری از بروز آسیب‌های مفاصل دارد
معدنی درباره تاثیر كمبود كلسیم در بروز آسیب‌های مفاصل، اظهار كرد: كلسیم به تنهایی نمی‌تواند در عملکرد مفاصل اختلال ایجاد كند. اما پروتئین نقش اساسی‌تری ایفا می‌کند. ویتامین دی نیز در رشد استخوان‌ها موثر است و نه مفاصل.

 اضافه وزن، سیر پیشرفت آرتروز را تسریع می‌كند
این متخصص ارتوپدی در ادامه درباره رابطه با چاقی با آرتروز نیز توضیح داد: اضافه وزن، سیر پیشرفت بیماری را تسریع می‌كند و شخصی كه بناست آرتروز بگیرد اگر اضافه وزن داشته باشد، ابتلای وی تشدید و تسریع می‌شود.

معدنی با بیان این كه بیماری آتروز در زنان بیشتر مشاهده می‌شود، افزود: به همان نسبت آرتروز در زنانی كه به ترتیب چاق هستند، عضلات ضعیفی دارند، كار سنگین انجام می‌دهند و یا مبتلا به سوء تغذیه هستند، افزایش می‌یابد.

ورزش، كاهش وزن و تقویت عضلات، اصول سه گانه پیشگیری از آرتروز زانو
این متخصص ارتوپدی به ارائه راهكارهایی در خصوص پیشگیری از ابتلا به آرتروز زانو پرداخت و گفت: ورزش و داشتن فعالیت جسمانی مناسب، كاهش وزن و تقویت عضلات در پیشگیری از بروز آرتروز ضروری است.

وی همچنین توصیه كرد: افراد به هیچ وجه روی زمین و زانوهای خود ننشینند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha