سه‌شنبه ۲ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۳:۰۸
کد خبر: 43062

هر شب سوپ بخورید، این کار بهترین روش برای مصرف مقدار زیادی سبزیجات بدون حضور چربی هاست.

سلامت نیوز: نزدیکی های هفته های آخر سال، همه تمایل شدیدی برای از بین بردن چربی های اضافه بدن شان دارند  و حتی به مصرف محصولات و خوراکی هایی که "چربی سوز" نامیده می‌شوند، هم تن می‌دهند. برخی از این محصولات خطرناک هستند، و برخی دیگر نه. در اینجا ما سعی می‌کنیم تردیدهای شما را برطرف کنیم تا به کمک این توضیحات موضوع روشن شود.

چگونه می‌توان چربی ها را سوزاند؟

این چربی ها زمانی که در جاهای بدی واقع می‌شوند و مقدارشان خیلی زیاد است، انگار نفرین شده اند، آنها از لیپیدها ساخته شده اند و در سلول هایی که آدیپوسیت نامیده می‌شوند، قرار گرفته اند.
چربی ها اغلب انرژی مورد نیاز بدن را از راه تبدیل به گلوکزی که تقریباً تنها کربنات تمام سلول های ماست، تأمین می‌کنند.
برای اینکه این تبدیل صورت بگیرد، باید گلوکز ذخیره شدۀ دیگری موجود نباشد. و این در حالی است که ما بین 300 تا 500 گرم از این گلوکز را به شکل گلیکوژن در کبد و عضلات مان ذخیره داریم. چیزی برابر 1.200 و 2000 کالری (1 گرم گلوکز= 4 کالری). باید دریابیم که چگونه می‌توان این لیپیدها را برای تهیۀ انرژی در بدن به حرکت درآورد.

این فقط در صورتی ممکن است که شما کالری بیشتری مصرف کنید. و تنها راه حل آن این است که فعالیت جسمی داشته باشید و این فعالیت مقدار انرژی بیشتری نسبت به آنچه که جذب کرده اید، تخلیه کند. به بیان دیگر با داشتن تحرک و ورزش کردن، کالری بسوزانید.

این تنها و یگانه راه حل برای سوزاندن چربی های شماست. هیچ خوراکی و هیچ محصولی نمی‌تواند جایگزین فعالیت جسمی شود.

قرص های "چربی سوز"

تمام قرص های "چربی سوز" به شما قول می‌دهند که به شیوه ای معجزه آسا، چندین کیلو از چربی های شما را طی یک یا دو هفته آب کنند. با این حال همزمان با مصرف این قرص ها توصیه می‌کنند که تغذیۀ متعادلی داشته باشید، حواس تان به خوراک تان باشد و جانب احتیاط را رعایت کنید.

این قرص ها حاوی مواد متفاوتی هستند، از جمله موادی مانند: کافئین، گوارانا، اسپیرولینا، کروم و ال- کارنیتین، این مواد متابولیسم را مجبور به فعالیت می‌کنند و همچنین باعث از بین رفتن سریع تر چربی های شما می‌شوند. ضمناً فیبرهای دیگری هم وجود دارند مانند، شیتوزان که عصارۀ صدف خرچنگ هاست و چربی های درون مجرای گوارش را دریافت می‌کند.

علاوه بر اینها، یک سری میوه های غیربومی نیز موجود اند که تأثیر فوق العاده ای دارند مانند آسه (از آمازون). قطعاً این میوه ها سرشار از آنتی اکسیدان هستند، اما به سختی می‌توان رابطۀ آنها با چربی ها را توجیه کرد.  در نتیجه، این فرآورده های "چربی سوز" که به نظر می‌رسد امروزه طرفداران زیادی دارند، از فنتفین تهیه شده که خود فنتفین ترکیبی از متیل هگزانئامین، کافئین، DHEA و ال کارنیتین است. و این در حالی است که متیل هگزانئامین در گروه مواد مخدر طبقه بدنی می‌شود زیرا نزدیک به افدرین و آمفتامین است و این مواد برای قلب و سیستم عصبی انسان فاجعه بار هستند. همۀ آنها مانند کافئین با دُز بالا ( حدوداً 500 میلی گرم) در شمار قرص های "چربی سوز" به شمار می‌آیند.

کافئین و چای سبز
کافئین سیستم عصبی را تحریک می‌کند، ضمناً ترموژن (گرمازا) های شما را هم به فعالیت می‌اندازند، البته به میزان بسیار جزئی؛ یعنی باعث تولید گرما می‌شوند. ترموژن یکی از محورهای تحقیقات در زمینۀ چاقی است. اما تاکنون، هیچ چیز قانع کننده ای در این زمین کشف نشده است.

اما مانعی وجود دارد برای اینکه بخواهیم کافئین را در شمار موادی به حساب بیاوریم که چربی ها را مانند یخ جلوی آفتاب آب می‌کنند. 200 گرم کافئین (1 تا 2 قاشق چای خوری) حدوداً بیست کالری می‌سوزاند...
چای، چه چای سبز و چه انواع دیگر آن، حاوی تنین (20 تا 45 میلی گرم در هر 250 میلی لیتر) هستند. ضمناً چای سبز سرشار از انواع آنتی اکسیدان هاست که خصوصیت معجزه آسایی به آن داده است.
ضمناً در نوشیدنی های انرژی زا (70 تا 200 میلی گرم برای 25 کالری) و نوشیدنی هایی که با استفاده از کولا تهیه می‌شوند، (35 تا 45 میلی گرم در هر بطری) هم مقدار زیادی کافئین وجود دارد.

اگر اندکی دربارۀ میلیاردها لیتر قهوه، چای و هر نوشیدنی دیگری که نوشیده می‌شوند و افزایش چاقی فکر کنیم، عقل سلیم ثابت می‌کند کافئین به طور خود به خودی، باعث لاغری نمی‌شود. فقط باعث افزایش ادرار می‌شود: و متأسفانه زمانی که فرد ادرار می‌کند مقدار زیادی آب از بدنش دفع می‌شود و نه چربی! از سوی دیگر می‌دانیم که نوشیدن بیش از 500 میلی گرم قهوه در روز آثار سوئی بر سیستم عصبی و قلب و عروق دارد.

بنابراین مصرف بیش از حد قهوه، چای و کپسول های حاوی کافئین بیهوده است، نه تنها شما را لاغر نمی‌کنند، بلکه باعث بی خوابی تان هم می‌شوند!

آناناس و لیموترش
افسانۀ آناناسی که توسط سلاح های مهلکش به چربی ها حمله می‌کند، از وجود آنزیم بروملین نشأت گرفته است. و این برند 4 x 4 است که ویژگی های "ضد سلولیتی" و "ضد پوست پرتقالی شدن پوست" را در کنار هم مهیا کرده است.   

اما از آنجایی که این آنزیم در ساقۀ این میوه وجود دارد و خوردن آن قسمت سخت است، هم اکنون پودر این ساقه به شکل کپسول وجود دارد، باید در روز 4 تا 6 عدد از این کپسول ها را مصرف کرد. این کار خطرناک نیست، اما بی خردی است.
شما می‌توانید بعد از هر وعدۀ غذایی از آناناس به عنوان دسری لذیذ استفاده کنید که در اکثر منوها موجود دارد.

آناناس میوۀ بی نظیری است، سرشار از فیبر و مناسب برای فصل زمستان.
اما دربارۀ لیمو ترش، هم گفته می‌شود که شما را لاغر می‌کند و بدن تان را سم زدایی می‌نماید، بعد از ایام جشن و عیدها، بسیاری از افراد به رژیم های لیمو ترش روی می‌آورند. از مقدار زیادی لیمو ترش همراه با سبزیجات، سالاد، ماهی و حتی گوشت استفاده کنید. لیمو ترش سرشار از ویتامین C است.
این دو میوه فواید بسیار زیادی دارند، اما برای لاغر شدن نمی‌توان روی آنها حساب کرد. آنها هم مانند بقیۀ مواد خوراکی فاقد نیروی معجزه آسایی برای لاغر کردن هستند.

فلفل دلمه ای و فلفل تند
زمانی که فلفل دلمه ای یا فلفل تند می‌خوریم، دهان مان داغ می‌شود و می‌سوزد. این سوزش تأثیر کپسایسین است. بر اساس برخی مطالعات، این مولکول توانایی افزایش (جزئی) سوخت ساز بدن و در نتیجه مصرف کالری را دارد. ضمناً بر زودتر سیر شدن و کمتر خوردن هم تأثیر دارد، بنابراین می‌تواند لاغرکننده باشد.

تولید کننده ها کپسول هایی تهیه کرده اند که نه تنها حاوی کپسایسین بلکه حاوی کافئین و مولکول های توصیه شدۀ دیگر هم هستند. این کپسول به شما کمک می‌کنند که در روز 278 کالری بیشتر بسوزانید. این عدد واقعاً تحسین برانگیز است!
اگر دوست دارید فلفل را در تغذیه تان بگنجانید، هیچ خطری ندارد، اما نباید هم امید داشته باشید که بلافاصله یک روز بعد از خوردن آن، چربی های تان آب شوند.
البته الآن فصل فلفل دلمه ای نیست. اما تابستان آینده می‌توانید پیش غذای تان را با آن تزیین کنید. فلفل دلمه ای سرشار از فیبر، آنتی اکسیدان و ویتامین C است.

خب، حالا چه باید کرد؟
هر شب سوپ بخورید، این کار بهترین روش برای مصرف مقدار زیادی سبزیجات بدون حضور چربی هاست. سبزیجات کالری بسیار کم، اما میزان زیادی فیبر، ویتامین و املاح معدنی دارند.
تحقیقات متعددی اثبات کرده اند که سوپ غلیظ از مخلوط سبزیجات، لاغر کننده نیست اما با به راه انداختن روند اشباع، باعث سیر شدن می‌شود، بنابراین کمی هم از این نوع سوپ میل کنید.
اصلاً چرا از این غذا به عنوان ناهار استفاده نکنیم؟ یک برش گوشت سرد، مقداری ماست و یک میوه، به همراه یک سوپ، می‌تواند به راحتی شما را سیر کند و جایگزین یک فست فوت یا ساندویچ شود.
با استفاده از سبزیجات منجمد طبیعی، یک دیگ زودپز و یک مخلوط کن، ظرف 15 دقیقه سوپ تان آماده خواهد شد. علاوه بر این، سوپ یک غذای فصل مناسب است.
و در آخر اینکه تکانی به خودتان بدهید! قطعاً تحرک داشتن مستلزم تلاش و سختی است، اما برای لاغر شدن انجام فعالیت های جسمی اجتناب ناپذیر است.

منبع: سیمرغ

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha