سلامت نیوز : دبیر انجمن اورولوژی استان آذربایجان شرقی گفت: سرطان معده شایع‌ترین سرطان در مردان ایران است و پس از آن سرطان‌های مثانه، پروستات، روده بزرگ، دستگاه خونساز، ریه، مری، اعصاب مرکزی، غدد لنفاوری و پوست، ده سرطان شایع مردان ایرانی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ، دکتر صمد هژیر ، منطقه آذربایجان‌شرقی، پروستات را از جمله سرطان‌های شایع در مردان كشور عنوان كرد و افزود: به منظور تشخیص زودرس سرطان پروستات در كشور لازم است كه سطح PSA (اندازه‌گیری تستی در خون كه نشان دهنده آنتی ژن پروستات است)، در مردان كشور مشخص شود.

وی علامت مشخصه سرطان پروستات را تغییر در دفع ادرار عنوان كرد و گفت: همه مردان پروستات دارند و پروستات مردان از چهل سالگی بزرگ می‌شود و برخی از این موارد می‌تواند سرطانی شود.

وی افزایش سن، سابقه فامیلی، وقوع سرطان در سنین پایین، مصرف چربی‌ها به خصوص چربی حیوانی، مصرف گوشت قرمز، چاقی و بیماریهای که از طریق تماس جنسی ایجاد می‌شود را از جمله ریز فاکتورهای ابتلا به پروستات عنوان کرد و افزود:مصرف ماهی، مصرف لیکوپن (ماده موجود در سس و رب گوجه‌فرنگی)، مصرف ویتامین E، مصرف سلنیوم و استفاده از امگا 3، در پیشگیری از سرطان پروستات موثر است.

دبیر انجمن اورولوژی استان با بیان اینکه بیماریهای کشنده و تهدیدکننده، زندگی مردان را بیش از زنان تهدید می‌کند، گفت:هر توده قابل لمس باید سرطان تلقی شود، مگر اینکه خلاف آن ثابت شود.

فوق تخصص سرطانهای دستگاههای ادراری و جراحی سرطانهای پروستات، با یادآوری اینکه 75 درصد سرطانهای پروستات با انجام آزمایش قابل تشخیص هستند، گفت: اگر بتوان خطرات این بیماری را به مردم گوشزد کرد، می‌توان با مراجعه به موقع و تشخیص به موقع، این بیماری را درمان کرد.

دکتر هژیر با بیان اینکه شیوع سرطان پروستات در کشورها فرق می‌کند، گفت: در ایران از هر صد هزار نفر جمعیت 9.5 درصد به این بیماری مبتلا می‌شوند، در حالی که در اسکاتلند از هر 100 هزار نفر، صد نفر و در انگلیس از هر صد هزار نفر، 120 نفر، مستعد ابتلا به بیماری سرطان پروستات هستند.

دکتر هژیر با ابراز تاسف از اینکه مردان به دلیل اشتغال در محیط‌های کاری از سلامت خود غافل شده‌اند، گفت: مردان محور معیشت زندگی هستند، بنابراین وجود مردان سالم، برای خانواده سالم لازم و ضروری است.

دبیر انجمن اورولوژی استان، با یادآوری اینکه درمانگاههای اورولوژی استان همزمان با 4 اسفند، اقدام به ویزیت رایگان بیماران خواهند کرد، گفت: در شهر تبریز بیمارستانهای سینا، امام رضا(ع) و نوری نجات تبریز از ساعت 8 صبح لغایت 17 اقدام به معاینه رایگان مراجعه‌کنندگان مرد خواهند کرد.

وی با تاکید بر اینکه برنامه‌های هفته ملی سلامت مردان، به عنوان نماد ارزیابی سطح سلامت مراجعه کنندگان و تجویز درمان، جهت پیشگیری و تشخیص زود رس است، گفت: در سطح استان نیز بیمارستانهای مرند، میانه، سراب، مراغه، بناب و اهر که متخصص اورولوژی در آنها فعالیت دارند، در طرح ویزیت رایگان مردان مشارکت خواهند داشت.

پنج سال پیش به پیشنهاد انجمن ارورولوژی کشور، پنج شنبه اول اسفند تحت عنوان سلامت مردان نامگذاری شده بود که از سال گذشته، هفته اول اسفند تحت عنوان سلامت مردان نامگذاری شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha