سه‌شنبه ۲ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۵:۰۶
کد خبر: 43076
سلامت نیوز : با وجود اعلام رسمی خبرگزاری وابسته به صدا و سیما مبنی بر راه‌اندازی شبکه ملی سلامت توسط وزیر بهداشت، یک مقام مسئول در سازمان فناوری اطلاعات ایران، این خبر را تکذیب کرده و اعلام کرد: این شبکه راه‌اندازی نشده بلکه قرار است در آینده راه‌اندازی شود. این رخداد را پیگیری کرده است.باشگاه خبرنگاران جوان روز یکشنبه از راه‌اندازی شبکه ملی سلامت با نام «شمس» خبر داد. این خبرگزاری اعلام کرد: افتتاح شبکه ملی سلامت با حضور وزیر بهداشت، وزیر ارتباطات و معاون اول ریاست‌جمهوری انجام شد. دراین خبر، همچنین به سخنان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اشاره شده است.

در سخنان وزیر بهداشت به نقل از باشگاه خبرنگاران آمده است : شبکه ملی سلامت، خلأ بین مراکز علمی، آموزشی و بخش‌های درمانی را برطرف می‌سازد و این شبکه از صرف بسیاری از هزینه‌های بهداشت و درمان شامل جذب استاد، هیأت علمی و منابع درسی جلوگیری می‌کند. در بخش دیگری از سخنان دکتر دستجردی آمده است: با اتصال به این شبکه 3دانشگاه پزشکی کشور شامل دانشگاه تهران، دانشگاه‌ شهیدبهشتی و ‌دانشگاه‌علوم بهزیستی در تعامل کامل با یکدیگر قرارگرفته‌اند و حتی آزمایشگاه‌ها و مراکز درمانی شامل اتاق عمل بیمارستان‌ها به‌صورت یکپارچه می‌توانند به شبکه ملی سلامت متصل شوند و این شبکه سیستم اتوماسیون اداری را در وزارت بهداشت به‌صورت صددرصد محقق می‌سازد.

همچنین در خبر مذکور آمده است که با افتتاح این شبکه، روز یکشنبه انجام عمل جراحی سنگ کلیه یک جوان 18ساله در بیمارستان هاشمی نژاد، به‌صورت همزمان از تمام مراکز آموزشی و درمانی فراهم شد.این درحالی است که رئیس سازمان فناوری اطلاعات در گفت‌وگو با همشهری، خبر راه‌اندازی شبکه ملی سلامت با عنوان شمس را تکذیب کرد و گفت: این شبکه هنوز راه‌اندازی نشده و قرار است در آینده راه‌اندازی شود.

مهندس علی حکیم‌جوادی افزود: براساس قانون برنامه پنجم توسعه، تمام دستگاه‌های اجرایی کشور موظف هستند تا پایان سال دوم، این دستگاه‌ها بتوانند شبکه‌های اختصاصی خود را داشته باشند. به همین منظور شبکه ملی سلامت با نام شمس، با همکاری سازمان فناوری اطلاعات، طراحی شد.

وی افزود: این شبکه ارتباط بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها، مراکز بهداشتی و سایر نهادهای وابسته به وزارت بهداشت را با هم فراهم می‌کند و باعث می‌شود تا این مراکز بتوانند با هم تبادل اطلاعات داشته باشند.همچنین به گزارش سایت وبدا (سایت خبری وابسته به وزارت بهداشت)، حکیم‌جوادی در مراسم آغاز به کار شبکه علمی کشور، گفت: به‌زودی 15هزار نقطه بهداشتی و درمانی کشور تحت پوشش شبکه ملی سلامت، با ارتباط وسیع الکترونیکی به شبکه ملی اطلاعات متصل می‌شوند.

وی افزود: این شبکه به‌طور کامل با استفاده از امکانات داخلی و کمک گرفتن از بخش خصوصی و با کمترین سرمایه‌گذاری دولتی ساخته شده است و قبل از زمان مقرر در برنامه پنجم توسعه کشور به بهره‌برداری می‌رسد.در همین حال وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت بهداشت را یکی از وزارتخانه‌های پیشرو در ارائه خدمات الکترونیکی دانست و گفت: شبکه ملی سلامت به‌زودی در کشور راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش مهر، دکتر رضا تقی‌پور در مراسم آغاز به کار شبکه علمی اطلاعات که از زیرمجموعه‌های گسترده شبکه ملی اطلاعات کشور است با بیان این مطلب، گفت: وزارت بهداشت با تشکیل پرونده الکترونیک سلامت برای آحاد جامعه، یکی از وزارتخانه‌های فعال و پیشرو در زمینه خدمات الکترونیک است.

وی افزود: این وزارتخانه هم‌اکنون با بهره‌گیری از امکانات الکترونیک بسیاری از خدمات خود را به‌صورت آنلاین و الکترونیک به مردم و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور ارائه می‌دهد. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار داشت: به‌زودی شبکه ملی سلامت نیز در کنار شبکه علمی اطلاعات به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین شبکه‌های تحت پوشش شبکه ملی اطلاعات کشور آغاز به کار خواهد کرد. وی پزشکی از راه دور، طرح پزشک خانواده و پرونده الکترونیک سلامت و ارائه خدمات الکترونیک بهداشتی و درمانی را بخشی از قابلیت‌های شبکه علمی اطلاعات برشمرد.

خبرنگار همشهری به‌منظور بررسی صحت و سقم خبر افتتاح شبکه ملی سلامت تماس‌های تلفنی متعددی با روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برقرارکرد اما متأسفانه در این خصوص هیچ مقام مسئولی حاضر به ارائه اطلاعات یا گفت‌وگو نشد.


منبع : همشهری آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha