برنامه «اهدا كننده بزرگ» شبكه داتچ تی وی (Dutch TV) كشور هلند، حقه‌ای بیش نبود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، در حالی كه در این برنامه تلویزیون قرار بود كه زنی در حال مرگ، از میان سه متقاضی یكی را برای اهدای كلیه خود به او انتخاب كند، در پایان برنامه مشخص شد كه این زن تنها یك بازیگر است كه نقش یك بیمار لاعلاج را بازی می‌كرده است. این در حالی است كه سه متقاضی شركت كننده در این برنامه واقعا بیمار بوده و به پیوند كلیه احتیاج داشتند. اما از قبل در جریان غیر واقعی بودن برنامه قرار گرفته بودند.
گفتنی است كه این برنامه پیش از پخش، مورد انتقاد شدید در سطح جهان قرار گرفته بود. پاتریك لودیرز، مجری این برنامه در لحظه‌ای كه اهدا كننده باید فرد مورد نظر خود را انتخاب می‌كرد، در اقدامی غیر منتظره گفت: ما كلیه‌ای برای اهدا كردن در اختیار نداریم. اما این برنامه را ساختیم تا همگان متوجه مشكل كمبود عضو اهدایی در كشور شوند.

اهدا كننده 37 ساله كه در طول برنامه «لیزا» نامیده می‌شد، در این خصوص اظهار داشت: كار سختی بود. احساس می‌كردم نقش بابانوئل را دارم امیدوارم كه برنامه ما برای بیماران مفید واقع شود و مردم به مشكل كمبود عضو اهدایی پی ببرند.

یكی از تهیه‌كنندگان این برنامه نیز در كنفرانس مطبوعاتی پس از برنامه، گفت: این برنامه فریاد ما برای درخواست كمك بود. كمك جهت حل مشكلی كه در واقع نباید مشكل باشد.

وزیر فرهنگ هلند، رونالد پلاسترك، نیز از این برنامه با عنوان یك «حقه بی نظیر» یاد كرد وابراز امیدواری كرد كه مشكل كمبود عضو اهدایی در این كشور به زودی حل شود.

هلن ایلس، یك بیمار كلیوی كه در بیمارستانی در شهر بوسوم به تماشای برنامه مشغول بود، در این خصوص اظهار داشت: برخلاف آنچه پیش از این گفته می‌شد این برنامه هیچ بازنده‌ای نداشت. اگر چه در ابتدا همه ما تصور می‌كردیم كه این برنامه غیرمنصفانه است اما در پایان به این نتیجه رسیدیم كه این مشكل قابل حل خواهد بود.


بنابراین گزارش،تنها یك روز پس از پخش برنامه "اهدا كننده بزرگ" از شبكه داتچ تی . وی هلند (Dutch T.V) بیش از 18 هزار تن متقاضی اهدای عضو شدند.

این برنامه در حالی كه پیش از پخش مورد انتقاد شدید سیاستمداران، دكترها و افكار عمومی واقع شده بود، بیش از یك و 200 میلیون بیننده در سطح كشور هلند داشت.

نخست وزیر هلند كه پیش از پخش این برنامه،‌ آن را خطری برای اعتبار هلند در سطح جهان خوانده بود،‌ پس از پخش برنامه در اظهار نظری اعلام كرد. اكنون خیال من از بابت این برنامه آسوده شده است.

گفتنی است كه در حال حاضر و پس از پخش این برنامه تعداد تقاضاها برای اهدای عضو به طور چشمگیری در این كشور افزایش یافته است كه این امر مورد خرسندی مقامات هلندی واقع شده است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha