سلامت نیوز : معاون محیط انسانی سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه فعالیتهای عمرانی یکی از مهمترین علت‌های افزایش ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون در هوای تهران هستند گفت: تعطیلی فعالیتهای عمرانی در شرایط آلودگی هوا الزامی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، علی‌محمد شاعری در نشست خبری که پیش از ظهر امروز در سازمان محیط زیست برگزار شد با بین این مطلب افزود: تعداد صنایع آلاینده در کشور از 4 هزار و 157 صنعت آلاینده در سال 1389 با 30 درصد کاهش به 2 هزار و 973 صنعت در حال حاضر رسیده است.

وی با بیان اینکه بنا داریم تا پایان 92 صنایع آلاینده کشور را به صفر برسانیم، افزود: در حال حاضر تعداد صنایع آلاینده به سازمان امور مالیاتی اعلام شده تا مشمول پرداخت یک درصد عوارض آلایندگی شوند.

شاعری با اشاره به ممنوعیت واردات ‌آزبست به کشور اظهار داشت: در گذشته سالانه 60 هزار تن آزبست وارد کشور می‌شد اما با مصوبه شورای عالی محیط زیست در حال حاضر جلوی هر نوع واردات و ترخیص آزبست از مبادی قانونی گرفته شده و تمام کارخانه‌ها موظفند خط تولید خود را با مواد بدون آزبست و بی‌خطر جایگزین کنند.

معاون محیط انسانی سازمان محیط زیست تصریح کرد: در حال حاضر بیش از 50 کارخانه لنت ترمز که با آزبست تولید می‌شد مواد اولیه خود را جایگزین کرده‌اند.

شاعری با اشاره به اینکه ریشه وجود آزبست در کشور را خواهیم زد، افزود: در حال حاضر به جز آزبست سفید برای خطوط لوله‌های شرکت آب و فاضلاب که تا 30 شهریور 91 مهلت دارد هیچ نوع آزبستی در خطوط تولید هیچ نوع کارخانه‌ای نباید به کار برده شود.

وی با اشاره به تصویب طرح جامع مدیریت پسماند در کشور افزود: در حال حاضر تمام پسماندهای خانگی، شیمیایی، ویژه، بیمارستانی و کشاورزی ساماندهی شده‌اند و تنها پسماندهای صنعتی و نفتی هنوز ساماندهی نشده‌اند.

به گفته شاعری تمامی پسماندهای بیمارستانی تا پایان سال 90 بی‌خطرسازی و امحا می‌شوند و تا کنون در سطح کشور 55 درصد از پسماندهای بهداشتی ساماندهی شده و 45 درصد دیگر تا پایان سال 91 ساماندهی می‌شوند.

معاون محیط انسانی سازمان محیط زیست یادآور شد: 75 تن سموم خطرناک وزارت کشاورزی که سال‌های متمادی در انبارها نگهداری می‌شد امحا می‌شود و 16 خط زباله سوز با ظرفیت 250 تن تا سه ماه آینده در استان های شمالی و اصفهان راه اندازی می‌شوند.

وی با اشاره به تبیین استانداردهای محیط زیست در بخش آب و خاک و هوا افزود: در حال حاضر سازمان محیط زیست 100 مورد استاندارد جدید تعیین کرده و به همه وزارتخانه‌ها از جمله نیرو، نفت، صنعت، بهداشت و کشاورزی ابلاغ می‌کند.

به گفته شاعری، در راستای طرح جامع کاهش آلودگی هوای 8 کلانشهر تا کنون در 5 کلانشهر با حضور استانداران و اعضای کارگروه مصوبات مربوط به این طرح تعریف و تصویب شده و قرار است از ابتدای سال 91 استانداران استانهای مختلف این مصوبات را به مرحله اجرا درآورند.

وی با اشاره به حذف کامل CFCها که منشاء تخریب لایه اوزن بودند در ایران افزود: برای حذف HCFCها که مخرب‌های ثانوی دیگری هستند یک قرارداد 11 میلیون دلاری با دبیرخانه پروتکل مونترال بسته‌ایم.

شاعری به حذف 5 میلیون واحد فریون و اسپری گازی اشاره کرد و یادآور شد: در حال حاضر این مواد با مواد جایگزین که اثرات مخرب بر محیط زیست نداشته و برای معالج مفیدترند جایگزین شده‌اند.

معاون محیط انسانی سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه تا پیش از سال 90 تنها 33 عنوان پروژه مشمول ارزیابی زیست محیطی می‌شد افزود: براساس ماده 192 برنامه پنجم در حال حاضر 53 عنوان پروژه بزرگ عمرانی و صنعتی مشمول این ارزیابی هستند.

وی با اشاره به اینکه تمام گازهای آلاینده و سمی در هوای تهران و اکثر کلانشهرها در سال 90 در شرایط سالم و پاک بوده‌اند، افزود: در حال حاضر تنها مشکل هوای تهران ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون هستند که البته میزان آنها نسبت به سال‌های گذشته حداقل 10 درصد کاهش یافته است.

شاعری به طرح مقابله با گرد و غبار در محیط‌های بسته با همکاری واحدهای فناوری اشاره کرد و افزود: در این راستا تفاهمنامه‌ای برای نصب دستگاه‌های پایش آلاینده‌ها در محیط‌های بسته داریم که این دستگاه ها با فیلتر کردن گرد و غبار به حجم 40 متر مکعب می توانند هوای محیط را تا حد بسیار خوبی بهبود بخشند.

وی افزود: این طرح ابتدا در محیطهای عمومی مانند مدارس و اداره جات اجرا می شود و پس از آن امکان نصب آن در منازل نیز وجود دارد.

معاون محیط انسانی سازمان محیط زیست با اشاره به ساماندهی مصرف انرژی در منازل و اداره جات افزود:‌در حال حاضر تاسیسات انرژی تمام سازه‌ها بایستی استاندارد آلایندگی داشته باشد و در غیر این صورت برای سازه‌ای ک این استاندارد را نداشته باشد پایان کار صادر نمی‌شود.

وی در زمینه آلودگی هوای تهران افزود: در زمینه آلودگی هوای تهران هنوز به استانداردهای لازم نرسیده‌ایم و مهمترین مقصران آلودگی هوای تهران سوخت، خودرو، صنعت، مصارف خانگی و فعالیت‌های عمرانی، پدیده بیابان زایی اطراف شهر تهران و موقعیت جغرافیایی شهر تهران هستند.

به گفته وی معابر تهران برای یک میلیون خودرو طراحی شده‌اند در حالی که در حال حاضر 5 میلیون خودرو در این معابر تردد می‌کنند.

شاعری افزود:‌در حال حاضر روزانه هزار و 200 دستگاه خودروی جدید شماره گذاری می‌شوند حدود 20 تا 30 درصد خودروهای ناوگان حمل و نقل فرسوده هستند. 10 هزار کامیون به صورت شبانه و بدون رعایت قوانین حمل و نقل و ترافیک و با حمل بیش از حد مجاز مصالح در معابر تهران رفت و آمد می‌کنند. هزار دستگاه مینی بوس دودزا در شهر تهران وجود دارد و فعالیت‌های عمرانی شدیدی در سطح شهر صورت می‌گیرد که همه اینها دست به دست هم داده تا ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون مانع از حل معضل آلودگی هوای تهران شوند.

به گفته وی در شرایط وارونگی و آلودگی هوا فعالیت‌های عمرانی در سطح شهر بایستی تعطیل شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha