رئیس کرسی یونسکو در آموزش سلامت گفت: پزشک هنگام تجویز دارو باید بیمار خود را نسبت به عوارض، مدت مصرف و دلایل تجویز آگاه سازد و مانند خانواده خود با بیمار رفتار کند و گرنه وجدان کاری را رعایت نکرده است.

سلامت نیوز : رئیس کرسی یونسکو در آموزش سلامت گفت: پزشک هنگام تجویز دارو باید بیمار خود را نسبت به عوارض، مدت مصرف و دلایل تجویز آگاه سازد و مانند خانواده خود با بیمار رفتار کند و گرنه وجدان کاری را رعایت نکرده است.
 
به گزارش فارس مصطفی معین، رئیس کمیته یونسکو در آموزش سلامت صبح امروز در مراسم افتتاحیه دومین همایش سالانه سلامت روان و رسانه که در تالار امام بیمارستان امام خمینی(ره) آغاز به کار کرد اظهار داشت:‌ اولویت‌های کمیته یونسکو که به تصویب شورای عالی رسیده است متناسب با بار بیماری‌ها در سطح کشور است.

وی افزود: در راس همه این بیماری‌ها سلامت روان است همچنین بیماری‌های قلب و عروق، سرطان، سوانح و حوادث، دیابت، آسم و آلرژی، ایدز، محیط زیست و اعتیاد از اولویت‌های دیگر کرسی یونسکو هستند که با هم نیز ارتباط دارند.

وی خاطرنشان کرد: پس از مرور فعالیت‌های کرسی یونسکو در آموزش سلامت که در همه زمینه‌های جسمانی، روانی، اجتماعی و معنوی نقش دارد نوبت به مسئله اختلال روان، انگ و نقش رسانه‌ها می‌رسد.

شیوع اختلالات روانی بین ۲۰ تا ۳۰ درصد است

وی گفت: اختلالات روانی در جوامع مختلف بسیار شایع است و شیوع این اختلالات حدود 20 تا 30 درصد در جوامع مختلف متغیر است.

معین تصریح کرد: به همین دلیل طبق برآوردهای سازمان جهانی بهداشت حدود 80 درصد افرادی که دارای یکی از مشکلات روانی هستند در کشورهای در حال توسعه و عقب افتاده یعنی کشورهای جهان سوم زندگی می‌کنند.

وی تأکید کرد: افسردگی به تنهایی بخش بیشتری از بار بیماری‌های قلب و عروق، سرطان‌ها، هزینه‌های بهداشتی، اجتماعی و اقتصادی را بر جوامع تحمیل می‌کند و سال‌های از دست رفته به علت ناتوانی و ناکارآمدی حاصل از افسردگی درصد قابل توجهی است.

۷۰ درصد افراد از ترس انگ اجتماعی، بیماری روانی خود را درمان نمی‌کنند

رئیس کرسی یونسکو در آموزش سلامت اضافه کرد: ترس از انگ یا برچسب که برای فرد بیمار و خانواده‌اش پیش می‌آید مهمترین علت عدم مراجعه به‌موقع در بیش از 70 درصد از افراد مبتلا به اختلالات روانی است.

۴۲‌درصد افراد مشکلات روانی را حتی به خانواده‌شان نمی‌گویند

وی ادامه داد: گسترش رسانه‌ها و تنوع رسانه‌ای در دنیا امروز بسیار اهمیت پیدا کرده است تأثیرگذاری رسانه‌ها در نوع نگاه و تفکر افراد نسبت به دنیای پیرامون بسیار حائز اهمیت است. 42 درصد افراد به دلیل ترس از انگ مشکلات روانی خود را حتی به خانواده خود اطلاع نمی‌دهند.

۵۰درصد داروها بی‌رویه مصرف می‌شوند

وی در خصوص مصرف بی‌رویه دارو در سطح جهانی نیز گفت: بیش از 50 درصد داروها در دنیا بی‌رویه مصرف می‌شود همچنین مصرف نادرست دارو توسط 50 درصد از بیماران نیز معضل دیگری در سطح جهان است.

وی ادامه داد: آمارها نشان می‌دهد پس از آنتی‌بیوتیک، مسکن‌ها و آرامبخش‌ها جزء داروهای پرمصرف دنیا هستند.

معین در خصوص مصرف این داروها در ایران نیز گفت: همین آمار در مورد ایران اعلام می‌کند کشور ما جزء 20 کشور اول دنیا و در آسیا بعد از کشور چین با جمعیت میلیاردی در صدر کشورهای مصرف کننده دارو است.

رئیس کرسی یونسکو در آموزش سلامت تأکید کرد: پزشکان هنگام ارائه دارو باید نام دارو، دلیل تجویز، نحوه مصرف و عوارض آن را به بیمار متذکر شوند. در صورتی که چنین برخورد از سوی پزشکان با بیماران انجام نشود آن پزشک وجدان کاری خود را رعایت نکرده پزشکان باید همان طور که برادر و خواهر خود را مورد توجه قرار می‌دهند بیمار دیگران را نیز باید به همان میزان مورد توجه قرار دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha