چهارشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۰:۵۶
کد خبر: 43100
سلامت نیوز: تحقیقات اخیر، ارتباط میان قد افراد و بدخیمی سرطان را تایید می كند.

طی تحقیقی كه اخیرا در انگلستان صورت گرفته است، احتمال پیشرفت سرطان در افراد بلندقدتر، بیش از سایر افراد است. به گفته محققان، در زنان خطر ابتلا به سرطان سینه، تخمدان، رحم و روده و همچنین ملانوم و سرطان خون در برابر هر 4 اینچ افزایش قد، 16درصد افزایش پیدا می كند.

تمامی شواهد و قرائن از گذشته تا به حال بیانگر این است كه ارتباط بین پیشرفت سرطان و طول قد در مردان و زنان به یك اندازه است.

به عقیده محققان، از آنجا كه میانگین قد اروپایی ها در قرن بیستم به ازای هر دهه، حدود نیم اینچ افزایش یافته است، یافته های جدید می تواند افزایش برخی سرطان ها را در نسل های جدید توجیه كند.

با اینكه تحقیقات ارتباط پیشرفت سرطان و قد افراد را نشان می دهد، اما یك رابطه علت و معلولی و قطعی را ثابت نكرده است و نباید سبب ایجاد وحشت ونگرانی در بلندقدها شود.

واضح است كه هیچ كس برای درامان ماندن در برابر سرطان، اقدام به كوتاه كردن قد خود نخواهد كرد و نتایج اخیر به این معنی نیست كه افراد بلندتر نیاز به مراقبت پزشكی بیشتری دارند.
همه افراد می توانند با نكشیدن سیگار، داشتن وزنی ایده آل و انجام آزمایش های توصیه شده مربوط به سرطان، تهدیدهای سرطانی را كاهش دهند.

در این آزمایش، محققان داده های متعلق به عده زیادی از زنان را آنالیز كردند. نزدیك به 1 میلیون و 300 هزار نفر زن میانسال در این تحقیق بطور آنلاین نامنویسی كردند و تحت آزمایش های منظم اولیه قرار گرفتند. پرسش نامه های ابتدایی مربوط به وزن و قد هر نفر جمع آوری شد.

در هیچیك از آنها سرطان مشخصی تشخیص داده نشد و هر یك از آنها به طور میانگین به مدت 9 سال تحت نظر قرار گرفتند.

براساس این تحقیق، زنان در 6 گروه قدی قرار گرفتند كه این دسته بندی از زنان با قد كمتر از 5 فوت و یك اینج شروع می شد و افراد با قد بلندتر در 5 گروه بعدی قرار می گرفتند. دسته آخر كه به بلندقدترین ها اختصاص داشت، شامل زنانی با قد 5 فوت و 9 اینچ به بالا می شد.

بطور كلی مشخص شد كه زنان بلندقدتر نسبت به سایرین تمایل به داشتن فرزندان كمتری هستند، لاغرترند، كمتر به دنبال دود می روند، فعال تر و درنتیجه قوی تر هستند.

اگرچه در زنان بلندتر احتمال ابتلا به سرطان بیشتر است اما استثنائا در مورد زنان سیگاری، كشیدن سیگار نقش اساسی تری نسبت به قد بازی می كند.

طبیعتا افراد قادر به تغییر قد خود نیستند و از طرفی هم بلندقد بودن از لحاظ سلامت مزایایی دارد مانند پایین بودن خطرات ناشی از بیماریهای قلبی.

یكی از احتمالات این ست كه افرادی كه دارای قد بلندتری هستند ممكن است در دوران كودكی و بزرگسالی هورمونهای رشد بیشتری در بدنشان ترشح شده كه این هورمون ها به طور نامحسوسی موجب افزایش سرطان می شوند.

عوامل بسیاری از جمله نوع تغذیه و بهداشت در دوران كودكی، ژنتیك و میزان هورمونها در قد افراد تاثیر دارد.

اهمیت این تحقیق در ارتباط با افراد و سلامت عمومی نیست بلكه ما را در شناخت بهتر پیشرفت سرطان یاری می كند.

منبع: روزنامه کیهان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha