بر اساس اظهارات وكیل معصومه عطایی، این حكم توسط شعبه 17 دادگاه كیفری استان اصفهان صادر شده و طبق آن مجرم یعنی حسینعلی به قصاص چشم محكوم شده، البته بر طبق قانون مجازات اسلامی قربانی باید نصف دیه چشمان متهم را پرداخت كند تا حكم اجرا شود.

سلامت نیوز : روز دوشنبه وكیل مدافع معصومه عطایی (زنی كه صورت و بعضی از اندامهایش توسط پدرشوهر سابقش با اسید سوزانده شده و یكی از چشمانش كور شده) از حكم قصاص متهم این پرونده خبر داد.

گفتگوی دکتر ابهری با تهران امروز: بر اساس اظهارات وكیل معصومه عطایی، این حكم توسط شعبه 17 دادگاه كیفری استان اصفهان صادر شده و طبق آن مجرم یعنی حسینعلی به قصاص چشم محكوم شده، البته بر طبق قانون مجازات اسلامی قربانی باید نصف دیه چشمان متهم را پرداخت كند تا حكم اجرا شود.

در صورت تایید این حكم در دیوانعالی كشور این قصاص باید صورت پذیرد و متهم هر دو چشم خود را باید به تاوان جرم سنگینی كه مرتكب شده ازدست بدهد.

متهم پس از جدایی عروسش در شهریور ماه سال 89 در شهرضای اصفهان دست به ارتكاب این جرم زد.

مدتی پیش حكم كور كردن مجید.م شخصی كه در پی یك انتقام گیری عاطفی چشمان آمنه بهرامی را از وی گرفته بود، با گذشت آمنه دقایقی قبل از اجرای حكم منتفی شد.

درباره صدور این حكم با دكتر مجید ابهری آسیب‌شناس اجتماعی به گفت‌وگو نشستیم. عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی نظر موافقی درباره اجرای این حكم دارد و آنرا در كاهش این قبیل جنایات به شدت موثر می‌داند.

به عنوان یكی از صاحب نظران حوزه جرم و جنایت، وقتی خبر صدور این حكم را شنیدید چه حسی به شما دست داد؟

واقعیت این است كه این حكم را پسندیدم و این رضایت هم علت دارد. واین علت چیست؟

ببینید اسید پاشی یكی از جرایمی است كه علاوه بر آزار جسمی و روحی فرد قربانی موجب ایجاد التهاب اجتماعی و تاثر عمومی می‌شود. از آنجایی كه فرد بزهكار اطمینان دارد كه قربانی زنده می‌ماند و كشته نمی‌شود، بنابراین دست به اقدامی می‌زند كه صدها مرتبه از مرگ بدتر، خشن‌تر و آزار دهنده‌تر است.با نگاهی به پرونده‌های اسیدپاشی می‌بینیم كه نود درصد قربانیان اسید پاشی زنان هستند كه در رابطه با مسائل عاطفی مورد هجوم قرار می‌گیرند. از دست دادن زیبایی، بینایی، حس بویایی و سوختن پوست قسمتی از بدن عوارض این حركت غیرانسانی است و قربانی باید تا پایان عمر خسارت جنون آنی بزهكار را بدهد. فرد مورد هجوم قرار گرفته باید تا آخر عمر در انزوا بماند و یا در اضطراب بازیافتن زیبایی و اعضای از دست رفته‌اش باشد.

وضع قوانین داخلی را در این رابطه چگونه ارزیابی می‌كنید؟

در مورد پیشگیری و مقابله با اسیدپاشی آخرین قانون موجود متعلق به 1337 است كه خلأ قانونی در این زمینه باعث افزایش این جرم غیر اخلاقی و ضد انسانی شده است.

مطابق با قوانین مجازات اسلامی ایجاد نقص عضو مجازاتی برابر قصاص دارد اما در بعضی از موارد فرد نابینا نمی‌شود اما زیبایی خود را از دست داده و تا پایان عمر در كابوس وحشتناك لحظه حمله باقی می‌ماند. متاسفانه تا امروز قصاص اسیدپاشی به هر دلیل انجام نگرفته و فرد بزهكار فقط به زندان و جریمه محكوم شده است، در صورتی كه اگر یكبار با مجرم رفتاری متقابل داشته باشیم گمان نمی‌برم دیگر كسی جرات انجام این جنایت را به خود بدهد چرا كه بسیاری از افراد از اسیدپاشی به عنوان یك تهدید در رسیدن به امیال و خوسته‌های خود استفاده می‌كنند.به نظر من این عمل غیر انسانی چه به صورت تهدید باشد و یا اقدام، باید با مجازات‌های بسیار سنگین و حتی اعدام مجرم همراه شود.

با قطعیت می‌توان گفت تدوین قوانین بازدارنده و رفع نواقص قانونی در این زمینه اجرای قصاص بدون هیچ گونه ملاحظه‌ای می‌تواند از افزایش این عمل جلوگیری كند.

بد نیست صحبتی هم با مخالفان این گونه قصاص‌ها داشته باشم كه می‌گویند كور كردن یك فرد دیگر - علاوه بر قربانی- چه اثر مثبتی می‌تواند داشته باشد؟ از این افراد و وهمكاران سوال می‌كنم اگر خدایی ناكرده یكی از اعضای خانواده آنها بر اثر هجوم یك اسیدپاش به این شكل و شمایل در می‌آمد و تا پایان عمر نابینا و گوشه گیر باقی می‌ماند آیا باز هم از نظر خود دفاع می‌كردند؟ چرا كه در بسیاری موراد اجرای مجازات به طور قطع حالت پیشگیرانه و بازدارنده پیدا می‌كند وگرنه اگر بخواهیم مسائل حقوق بشر یا احساسات را در نظر بگیریم هیچ قاچاقچی و قاتلی نباید اعدام شود؛ حتی آنان كه جوانان ما را به باتلاق مرگبار اعتیاد به مواد مخدر صنعتی می‌كشانند.

چرا این جرم در كشور ما اینگونه رواج پیدا كرده، در حالی در كشورهای دیگر با چنین پدیده‌ای در این وسعت روبه‌رو نیستیم؟

به علت خلأ مجازات و سهولت انتقام‌گیری این جرم در جامعه ما بیشتر از جوامع دیگر وجود دارد. اصل مهم دیگر این است كه فرد باور نمی‌كند كه اسید این گونه با جسم یك فرد عمل كند. از طرفی آزاد بودن خرید و فروش اسید در حالی كه هر كس می‌توان به سادگی صدها لیتر از خطرناكترین اسیدها را در بازار مواد شیمیایی تهیه كند و برای خرید آن هیچ گونه مقررات و ضابطه‌ای وجود ندارد و این مورد هم یكی دیگر از علل گسترش این نوع بزهكاری است.

چرا قربانیان این گونه حوادث بیشتر خانم‌ها هستند؟

چون این جرم بیشتر در رابطه با مسائل عشقی و عاطفی و انتقام جویی رخ می‌دهد بانوان بیشترین قربانیان این بزهكاری می‌باشند. ضمن اینكه گرفتن زیبایی یك زن و حتی بینایی او خیلی دشوارتر و آزاردهنده‌تر از كشتن او می‌باشد چون دیگر كسی رغبت نمی‌كند به طرف این گونه قربانیان برود و بزهكاران از این رهگذر به هدف خود می‌رسند.

درباره این پرونده حكم قصاص چشمان متهم صادر شده است اما در خیلی از مواد مجرم صورت فرد قربانی یعنی زیبایی وی را نشانه می‌گیرد. در حالی كه پزشكی قانونی آمادگی خود را برای اجرای حكم قصاص چشم صادر كرده چگونه می‌توان به مجازات افرادی پرداخت كه زیبایی قربانیان را از آنها می‌گیرند؟

به نظر من اگر فرد بینایی خود را از دست ندهد اما در عوض زیبایی و پوست وی از بین برود باید مجازاتی برای مجرم تعیین شود كه در حد قصاص و اعدام باشد در غیر این صورت از این به بعد شاهد پاشیدن اسیدهای رقیق‌تری خواهیم بود و یا اینكه بزهكاران صورت قربانی را هدف نگرفته تا قصاص چشم نشوند و اسید را به دیگر اعضای وی بپاشند بنابراین به نظر بنده در صورت تعیین مجازات سنگین این راه‌های فرار نیز برای مجرمین اسیدپاشی بسته می‌شود.

و برای پیشگیری از این جرم چه می‌توان كرد؟

به غیر از مجازات متقابل، آموزش و اطلاع رسانی و گسترش مهارت‌های زندگی در كنترل خشم و احساسات و هیجانات اقدام بازدارنده‌ای در تمام بزهكاری‌ها به ویژه جرم اسیدپاشی خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha