چهارشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۱:۳۷
کد خبر: 43124
سلامت نیوز: متاسفانه درحال حاضر بیشتر مرگ و میرها به دلیل گرفتگی رگ های قلب، سكته های قلبی و مغزی و دیابت حاد است.

ضمن اینكه اضافه وزن از عوامل عمده خطر افزایش رو به رشد این بیماری هاست كه مستقیما با الگوی غذایی ما در ارتباط است.

دراین میان نقش انواع نوشابه ها بسیار چشمگیر است. در واقع نوشابه های گازدار از جمله محرك های افزایش این خطر هستند، به ویژه نوشابه های گازدار كه هم اكنون دركنار همه غذاها وجود دارد و مصرف آن درمیان جوانان بسیار زیاد است.

نوشابه ها تركیبی از آب، شكر، اسید، طعم دهنده، رنگ و مواد شیمیایی نگه دارنده هستند كه هیچ ارزش غذایی ندارند و فقط منجربه اضافه وزن می شوند.این نوشابه ها را با افزودن گاز دی اكسید كربن گازدار می كنند. این گاز كه شكل طبیعی آن دقیقا مانند یخ است علاوه بر ایجاد ویژگی های حسی و طعم ترش به نوشابه موجب وابستگی شدید فرد به مصرف مداوم آن می شود.

به طوری كه برخی افراد نمی توانند غذای خود را بدون نوشابه های گازدار بخورند. نوع رژیمی این نوشابه ها هم كه فقط طعم شیرین دارند و بدون كالری هستند، اگر چه برای افراد دیابتی و كسانی كه از اضافه وزن رنج می برند مطلوب است، اما زیاده روی درمصرف آن به علت متابولیزه نشدن مطلوب دربدن، عوارض ناگواری خواهند داشت.

درواقع محققان مصرف نوشابه را فقط به علت قند زیادی كه دارد، منع نمی كنند بلكه رنگ، مواد افزودنی و گاز این نوشابه ها هر كدام به نوعی سلامت افراد را به خطر می اندازد. هرچند نوشابه های بدون گاز قند و كالری كمی دارند، اما این موضوع از مضرات گاز، رنگ و مواد افزودنی آنها كم نمی كند.

درهرحال این نوشابه ها نیز شیرین هستند و اشتها را زیاد می كنند، بنابر این فردی كه نوشابه های رژیمی مصرف می كند، نسبت به فردی كه همراه غذا آب می نوشد، غذای بیشتری می خورد كه موجب چاقی او می شود. براین اساس متخصصان علوم تغذیه تأكید می كنند تا از مصرف زیاد نوشابه های گازدار به دلایل زیر پرهیز شود.

- نوشابه های گازدار، اسیدی است و موجب فرسایش مینای دندان می شود. قند زیاد این نوشابه ها سرعت پوسیدگی دندان را افزایش می دهد، این درحالی است كه نوشابه های رنگی چند برابر بیش از نوشابه های معمولی برای دندانها ضرردارند، بنابراین هر وقت كه هوس نوشیدن نوشابه های گازدار كردید، از نی استفاده كنید و مانع تماس مستقیم نوشابه با دندان هایتان شوید.

- این نوشیدنی ها از آب و شكر سفید تصفیه شده و افزودنی های مصنوعی تهیه می شوند و هیچ ارزش غذایی ندارند. قند زیاد نوشابه ها با افزایش كالری به چاقی افراد دامن می زند.
درنوشابه های رژیمی نیز به جای شكر معمولی از «آسپارتام»استفاده می شود. این ماده اشتهاآور است و میگرن، سرگیجه و كاهش حافظه را درپی دارد. یك لیوان نوشابه رژیمی دو كالری انرژی، یك لیوان نوشابه معمولی 100كالری انرژی دارد.

-هنگامی كه در شیشه نوشابه گازدار را باز می كنید بلافاصله حبابها وگازهای موجود در آن بیرون می جهد. گاز این محصولات به علت وجود اسیدفسفریك و دی اكسید كربن موجب پیدایش محیطی اسیدی درمعده می شود.

در بین مسیرهای دستگاه گوارش فقط معده می تواند در برابر چنین محیط اسیدی مقاومت كند، اما در دیگر اعضای دستگاه گوارش بدن مانند دهان، گلو و مری به علت حساس و آسیب پذیر بودن آنها در برابر نوشابه های گازدار، محیط اسیدی ناهنجاری ایجاد می شود.اسید فسفریك موجود در این نوشابه ها نیز در رقابت با اسید هیدروكلریك معده، عملكرد آن را تحت تأثیر قرار می دهد. هنگامی كه معده ناكارآمد می شود، غذا گوارش نمی شود كه این موجب سوءهاضمه و نفخ می شود. افرادی كه به زخم معده و سوزش سرسینه مبتلا هستند باید بشدت از نوشیدن نوشابه های زرد خودداری كنند ضمن این كه نوشابه های گازدار به دلیل كاربرد بیشتر رنگ های مصنوعی زیانبارتر از نوشابه های سیاه است.
سندرم پارگی مری یكی دیگر از مضرات مصرف نوشابه های گازدار و سرد است. با ایجاد این حالت، فرد توانایی هر نوع خوردن و آشامیدن را از دست داده و مدام استفراغ می كند، ضمن این كه درد شدیدی نیز ناحیه قفسه سینه را فرامی گیرد و به هیچ طریقی جز بی هوشی آرام نمی گیرد. این حالت فقط با جراحی درمان می شود.

بعد از پارگی مری، اگر فرد تا پنج ساعت عمل جراحی نشود، محتویات معده و لوزالمعده به شكل كامل تخلیه می شود و آب و الكترولیت های بدن از دست می رود. دراین شرایط ممكن است براثر ایجاد شوك كاهش حجم معده، مرگ ناگهانی ایجاد شود. هنوز علت محكمی برای اثبات این موضوع پیدا نشده است.

-اسیدفسفریك موجود در نوشابه های گازدار ماده ای سمی است كه در صنعت از آن برای گرفتن سختی آب (زدودن كلسیم و منیزیم از آب سخت) استفاده می شود. اسیدفسفریك در بدن نیز دارای عملكرد مشابهی است. یعنی كلسیم را از استخوان ها گرفته و موجب پوكی استخوانها می شود.

- هنگامی كه میزان اسیدفسفریك خون افزایش یابد كلیه قادر به دفع سریع آن نیست درنتیجه دچار فشار مضاعف شده، از سویی دیگر موجب می شود تا كلسیم از استخوان ها برداشته شود و درون خون جریان یابد. این امر موجب رسوب كلسیم اضافی دركلیه و بروز سنگ كلیه می شود.

- نوشابه های گازدار هیچ موادمعدنی و ویتامین ندارند. افرادی كه نوشابه می نوشند به شكل معمول، نوشیدن آب میوه طبیعی و شیر و حتی آب را كاهش می دهند و بدن خود را از ویتامین ها و موادمعدنی كه برای سلامت پوست ضروری است، محروم می كنند، بنابراین پوست آنها بیشتر چین وچروك برمی دارد.

از آنجایی كه به نوشابه های گازدار، كافئین اضافه می شود تا مصرف كنندگان را دچار وابستگی كند، كافئین موجود در نوشابه های گازدار با سرعت بیشتری نسبت به دیگر نوشیدنی های كافئین دار جذب بدن می شود. درنتیجه مشكلاتی در خواب، كم آبی، اضطراب و تپش قلب ایجاد می كند.

منبع: روزنامه کیهان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha