«كدورت قرینه» مهمترین عامل قابل پیشگیری نابینایی در جهان است

سلامت نیوز : یک متخصص چشم با اشاره به نابینایی كودكان به عنوان یکی از عوامل اجتناب ناپذیر نابینایی گفت: سالیانه نیم میلیون كودک در جهان دچار نابینایی می‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ، دكتر محمد كریم اسماعیلی ، اظهار داشت: در حال حاضر بیش از 50 میلیون نفر نابینا در جهان وجود دارد که سالیانه 2 میلیون نفر به تعداد آنها افزوده می‌شود و پیش‌بینی می‌شود تا سال 2020 حدود 75 میلیون نفر نابینا خواهند بود.

وی با بیان این که به طور كلی علل نابینایی به دو دسته قابل اجتناب و غیرقابل اجتناب تقسیم‌بندی می‌شوند، ادامه داد: متاسفانه 30 درصد عوامل نابینایی غیرقابل اجتناب هستند.

استحاله سنی ماكولا شایع‌ترین علت غیرقابل اجتناب نابینایی است
این فوق تخصص پیوند قرنیه با اشاره به عوامل غیرقابل اجتناب نابینایی گفت: استحاله سنی ماكولا شایع‌ترین علت غیرقابل اجتناب نابینایی است که شیوع آن به دلیل افزایش طول عمر انسانها در حال افزایش است.

وی بیان کرد: ماكولا شایع‌ترین عامل نابینایی در افراد بالای 65 سال در آمریكا است به طوری که حدود 25 درصد افراد بالای 80 سال به این بیماری مبتلا هستند.

دکتر اسماعیلی با بیان اینکه بیماری ماکولا دو نوع خشک و مرطوب دارد و سبب از بین رفتن تدریجی سلول‌های ناحیه ماكولا می‌شود، اظهار کرد: نوع خشک بیماری ماکولا درمان خاصی ندارد اما در نوع مرطوب که عروق نابجا در زیر ماكولا رشد می‌كند می‌توان با لیزر و یا تزریق آمپول آواستین تا حدی سبب توقف پیشروی بیماری شد.

وی افزود: مكمل‌های غذایی كه ویتامین C، ویتامین E، روی، مس، و بتاكاروتن دارند در مواردی سبب كندی و یا توقف پیشروی ماکولا می‌شوند.

دکتر اسماعیلی از دیگر بیماری‌های غیرقابل اجتناب چشمی به بیماری‌های مادرزادی چشم اشاره کرد و گفت: به طور مثال رتینیت پیگمانتوزا كه نوعی بیماری ارثی شبكیه می‌باشد علت نابینایی بیش از یك میلیون نفر در جهان است.

این فوق تخصص پیوند قرنیه با اشاره به نابینایی كودكان به عنوان یکی دیگر از عوامل اجتناب ناپذیر نابینایی اظهار داشت: سالیانه نیم میلیون كودك دچار نابینایی در جهان می‌شوند.

وی ادامه داد: كمبود ویتامین A شایعترین عامل نابینایی در كودكان است این در حالی است که در برخی كشورها تا 75 درصد كودكان دچار كمبود ویتامین A هستند و سوء‌تغذیه عامل اصلی كمبود ویتامین A در این كشورهاست.

این متخصص چشم در ادامه با بیان این كه كدورت قرینه که مهمترین عامل قابل پیشگیری نابینایی در جهان است در اثر كمبود ویتامین A در كودكان رخ می‌دهد، گفت: آب مروارید مادرزادی دومین و رتینوپاتی نوزادان نارس سومین عامل نابینایی كودكان است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: نوزادانی كه به دلیل نارسی و وزن كم موقع تولد مدتی در انكوباتور بوده‌اند حتماً باید توسط متخصص شبكیه معاینه شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha