سلامت نیوز : رییس اداره پیوند و بیماران خاص وزارت بهداشت گفت: با توجه به نگاه نمایندگان بویژه كمیسیون تخصصی بهداری مجلس به بیماران خاص انتظارمی رود ازاعتبار پیشنهادی این بخش در لایحه بودجه سال 91 حمایت كنند و تصویب اعتبارات مورد نظرضروری است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ، محمد عقیقی در حاشیه همایش مسوولان بیماران خاص دانشگاه های علوم پزشكی سراسر كشور در بوشهر اظهارداشت: امیداست مجلس با نظرمساعد خود بتواند اعتباركافی را در اختیار وزارت بهداشت و وزارت رفاه برای حمایت های درمانی مورد نیازبیماران خاص قرار دهد.

وی بیان كرد: اكنون 19 هزارو500 بیمار دیالیزی خونی، یكهزارو 500 بیمار صفاقی حدود 16 هزار بیمارپیوندی، بر اساس آمارهای جدید نزدیك به 17 هزاربیمار تالاسمی، هفت هزارو500 نفر بیمارهموفیلی وحدود 32 هزار بیمارام اس ثبت شده در وزارت بهداشت در كشور وجود دارد..

عقیقی ادامه داد: در برخی بیماری ها مانند ام اس ثبت بیماران ممكن است كامل نباشد و درهمایش هایی ازاین دسته از مسوولان مربوط استان ها تقاضا می شود كه آمار را به صورت دقیق وكامل ثبت كنند تا ما بتوانیم به نحو مطلوب با توجه به سیاستگذاری های موجود در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی به این دسته از بیماران در سطح كشورخدمات ارایه دهیم.

وی افزود:هم اكنون اقداماتی در زمینه پیشگیری از برخی بیماری های قابل پیشگیری مانند تالاسمی كه جزو موفقیت های بخش سلامت كشوربوده در زمینه كنترل موالید تالاسمی ماژور صورت گرفته است.

عقیقی گفت: اكنون با توجه به شیوع تالاسمی در كشور ما جزو كشورهای پر خطر و روی كمربند تالاسمی قرار گرفته ایم وبا اجرایی كردن پیشگیری این بیماری توانسته ایم تا حدودی آن را كنترل و كاهش دهیم.

وی ادامه داد: در بیماران دیالیزی مهمترین بخش درگیر بیمار كلیه است و در كشورهای پیشرفته دنیا بیماری های زمینه ای دیابت و فشار خون موجب بوجود آمدن این بیماری می شود.

عقیقی اظهار داشت: در كشور ما نیز این اتفاق افتاده و از این رویه تبعیت می كند، به دنبال پیشگیری از نارسایی كلیه كه مرحله قبل از دیالیز است برنامه هایی به منظور پیشگیری طراحی دربرخی نقاط انجام گرفت و اینك نتایج آن در دست پیگیری است.

عقیقی اضافه كرد: كشور ما در زمینه پیوند اعضا در دو بخش اهداكنندگان زنده و اهدا كنندگان مرگ مغزی یا پیوند از مرگ مغزی توفیقات فراوان داشته ورتبه چهارم اهدای اعضای مرگ مغزی را در منطقه كسب وبه نرخ پیوند عدد پنج و دو دهم به ازای یك میلیون نفررسیده ایم.

وی افزود: هم اكنون درسطح جهانی دارای رتبه 42 در زمینه پیوند هستیم كه در سال های گذشته در سطح جهانی رتبه 49 و در سطح منطقه دارای رتبه هفتم بودیم.

عقیقی ادامه داد: با توجه به رشد علمی كشورانتظارمی رود كه درپایان برنامه پنجم توسعه وضعیت پیوند اعضای اهدا كنندگان مرگ مغزی ما بهتر وبا اصلاح رتبه خود درمنطقه شاهد كسب رتبه اول و یا دوم باشیم.

وی گفت: یكی از شاخصه های توسعه یافتگی خدمات پزشكی در كشورهای مختلف، بحث وضعیت پیوندهای پیچیده از قبیل پیوند كبد، قلب و ریه است كه اكنون كشورما با سرعت رو به جلواست.

عقیقی اظهار داشت: پیوند كلیه در كشور ما دارای قدمت بالایی بوده واكنون 30 بخش پیوند كلیه در كشور به صورت فعال وجود دارد.

وی اضافه كرد: مقوله بیماران خاص و صعب العلاج مقوله ای نیست كه تنها از عهده یك ارگان و نهاد برآید و انتظار می رود همه ارگان های مرتبط در این زمینه همكاری لازم را داشته باشند تابتوانیم به این گروه از بیماران خدمات موثر و قابل قبولی را ارایه دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha